1. عدم اطمینان محیطی بر تبادل اطلاعات میان سهام‌داران تاثیر معناداری دارد.

  1. مشخصات شناختی سهام‌داران بر تبادل اطلاعات میان آن ها تاثیر معناداری دارد.

فرضیه های فرعی:

۲-۱- تعصب توهم کنترل[۱۵] بر تبادل اطلاعات تاثیر می‌گذارد.

۲-۲- تعصب اعتماد[۱۶] بر تبادل اطلاعات تاثیر می‌گذارد.

۲-۳- تعصب اسناد به خود[۱۷] بر تبادل اطلاعات تاثیر می‌گذارد.

    1. مغالطه سرمایه گذاران[۱۸] بر تبادل اطلاعات تاثیر می‌گذارد.

    1. تبادل اطلاعات میان سهام‌داران بر تورش رفتاری آن ها تاثیر معناداری دارد.

  1. تورش های رفتاری سهام‌داران بر رفتار توده ای آن ها تاثیر معناداری دارد.

۱-۷- روش شناسی

۱-۷-۱- نوع روش پژوهش

به طور کلی روش های تحقیق در علوم رفتاری را می توان با توجه به دو ملاک هدف تحقیق و نحوه گردآوری داده ها تقسیم کرد (بازرگان و سرمد، ۱۳۸۷).

هدف تحقیقات کاربردی توسعه دانش کاربردی در یک زمینه خاص است (بازرگان و سرمد، ۱۳۸۷). بر این اساس این پژوهش از نظر هدف،کاربردی می‌باشد به دلیل اینکه سعی دارد به بررسی بین تبادل اطلاعات و تورش های رفتاری در توضیح رفتار توده ای میان سهام‌داران بپردازد که نتایج آن می‌تواند منجر به بهبود تصمیم گیری سرمایه گذاران در خرید و فروش اوراق بهادار گردد و همچنین موجب توسعه دانش کاربردی در زمینه مالی رفتاری شود.

تحقیقات علمی را ‌بر اساس چگونگی به دست آوردن داده های مورد نیاز (طرح تحقیق) می توان به دو دسته ی تحقیق توصیفی و تحقیق آزمایشی تقسیم کرد. تحقیق توصیفی شامل مجوعه روش هایی است که هدف آن ها توصیف کردن شرایط یا پدیده‌های مورد بررسی است (بازرگان و سرمد، ۱۳۸۷). بر این اساس پژوهش حاضر از نظر بیان و چگونگی به دست آوردن داده های مورد نیاز، یک پژوهش توصیفی است چرا که به توصیف ویژگی های متغیرها و روابط بین آن ها به طور طبیعی و بدون دستکاری می پردازد.

در تحقیق توصیفی- همبستگی رابطه میان متغیرها ‌بر اساس هدف تحقیق تحلیل می‌گردد. از لحاظ نوع ارتباط، دارای همبستگی می‌باشد؛ از لحاظ روش اجرا، پیمایشی می‌باشد که در این نوع تحقیق هدف بررسی توزیع ویژگی های یک جامعه است که در آن پارامترهای جامعه بررسی می‌شوند و پژوهشگر سعی دارد با انتخاب نمونه ای که معرف جامعه است به بررسی متغیرهای پژوهش بپردازد؛ از نظر ماهیت داده ها، کمی می‌باشد چون داده های حاصل از پرسشنامه را در قالب مدل لیکرت تبدیل به داده های کمی می‌کند؛ از نظر زمان اجرا نیز پیمایشی می‌باشد به دلیل اینکه به مرور زمان پژوهش تکمیل خواهد شد.

۱-۷-۲- قلمرو پژوهش

قلمرو موضوعی: این پژوهش در حوزه ی مالی رفتاری می‌باشد.

قلمرو زمانی: نیمه اول سال ۱۳۹۳

قلمرو مکانی: تمامی کارگزاری های بورس اوراق بهادار استان زنجان

۱-۸- جامعه و نمونه آماری

جامعه آماری این پژوهش شامل دو بخش است، بخش اول کارگزاران بورس اوراق بهادار استان زنجان هستند که تماما در شهر زنجان مستقر می‌باشند که تعداد آن ها محدود بوده و محقق بر اساس میزان دسترسی به تعدادی از آنان مراجعه خواهد کرد.

بخش دوم سرمایه گذاران و خریداران و فروشندگان سهامی می‌باشند که به کارگزاران مراجعه می‌کنند.

به علت بزرگی و نامحدود بودن جامعه آماری جهت جمع‌ آوری داده ها از روش نمونه گیری استفاده می شود (آذر و مؤمنی، ۱۳۸۷). در نتیجه با توجه به محدود بودن جامعه آماری این پژوهش، با بهره گرفتن از فرمول کوکران حجم نمونه این پژوهش ۳۸۴ نفر تخمین زده شد.

(۱-۱)

۱-۹- روش گردآوری اطلاعات

این پژوهش در دو مرحله به شرح ذیل انجام خواهد شد:

مرحله اول مطالعات کتابخانه ای است که برای بررسی ادبیات موضوعی تحقیق به طور عمده از کتب، مجلات و مقالات داخلی و خارجی و منابع فارسی و لاتین موجود در پایگاه های اینترنتی و کتابخانه ای استفاده می شود.

مرحله دوم تحقیقات می‌دانی می‌باشد که به منظور جمع‌ آوری اطلاعات مورد نظر و سنجش متغیرهای تحقیق، از پرسشنامه استفاده خواهد شد.

۱-۱۰- ابزار گردآوری اطلاعات

در کل ابزار گردآوری اطلاعات انتخاب شده در این پژوهش، بررسی اسناد و مدارک موجود، کتاب­ها، پرسشنامه، اینترنت و فیش برداری و اطلاعات موجود در سازمان بورس اوراق بهادار ‌می‌باشد ولی اصلی ترین ابزار برای گردآوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل آن ها پرسشنامه ‌می‌باشد که حاوی تعدادی سؤال درباره متغیرهای مورد سنجش از جامعه مورد مطالعه است. این سؤالات با بهره گرفتن از تکنیک های خاص و نیز مقیاس ها به گونه ای ساخته می شود که بتوان اطلاعات مورد نظر را از جامعه یا نمونه مورد مطالعه گردآوری کرد.

۱-۱۱- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات

در این پژوهش هم از آمار توصیفی و هم از آمار استنباطی جهت تحلیل داده ها به کمک نرم افزار SPSS استفاده می شود. از آمار توصیفی جهت تعیین ویژگی های جامعه آماری مانند فراوانی های مشخصات پاسخ دهندگان و متغیرهای مستقل و وابسته ی پژوهش استفاده می شود. در قسمت آمار استنباطی از آزمون تحلیل رگرسیون استفاده می شود. از آنجایی که هر یک از فرضیه‌ها دارای یک متغیر مستقل می‌باشد در نتیجه از آزمون رگرسیون تک متغیره استفاده می شود که این آزمون نیاز به پیش فرض هایی دارد، این پیش فرض ها با بهره گرفتن از آزمون کولموگروف اسمیرنف (جهت اثبات نرمال بودن یا نبودن داده های پژوهش) و از آزمون دوربین واتسون (برای ازمون استقلال خطاها) اجرا می شود.

۱-۱۲- مراحل انجام پژوهش

مراحل انجام پژوهش از ابتدا تا انتهای انجام آن در شکل ۱-۱ ارائه شده است.

مطالعه کتابخانه ای

تنظیم چارچوب تئوریک

بازخور

تنظیم الگوی مفهومی بررسی تاثیر تبادل اطلاعات و تورش های رفتاری در توضیح رفتار توده ای سهام‌داران حقیق

تنظیم پرسشنامه

مطالعات می‌دانی:

توزیع پرسشنامه

انجام مصاحبه

تجزیه و تحلیل داده ها

SPSS نرم افزار

تنظیم الگوی نهایی پژوهش در

کارگزاری های بورس اوراق بهادار زنجان

ارزیابی بررسی تاثیر تبادل اطلاعات و

تورش های رفتاری در توضیح رفتار توده ای سهام‌داران حقیقی

الف) مرحله شناسایی روش کار

ب) مرحله تحقیق

شکل ۱-۱- مراحل انجام پژوهش

۱-۱۳- چهارچوب نظری و مدل مفهومی پژوهش

با مطالعه ادبیات نظری پژوهش، مدل مفهومی به شرح شکل یک ارائه شده است. طبق این مدل متغیر های مستقل عبارتند از: عدم اطمینان محیطی و مشخصات شناختی سهام‌داران که مشخصات شناختی سهام‌داران خود شامل: تعصب توهم کنترل، تعصب اعتماد، تعصب اسناد به خود و مغالطه سرمایه گذاری.

متغیر عدم اطمینان محیطی از نظرات بآتریز فرناندز و همکاران(۲۰۱۰)، و همچنین متغیر مشخصات شناختی سهام‌داران نیز از نظرات بآتریز فرناندز و همکاران (۲۰۱۰)، اقتباس شده است.

متغیر های تبادل اطلاعات و تورش های رفتاری به عنوان متغیر میانجی و رفتار توده ای به عنوان متغیر وابسته می‌باشد. این متغیر ها به ترتیب از نظرات رضا کیانی و مریم صفاریان (۱۳۸۹)، راحله یوسفی (۱۳۸۶)، زهرا پور زمانی (۱۳۹۱) اخذ شده است.

شکل ۱-۲- مدل مفهومی پژوهش

۱-۱۴- تعاریف و اصطلاحات

۱-۱۴-۱- تعریف مفهومی:

به منظور ایجاد انسجام و هماهنگی در گزارش، در این بخش برخی از پرکاربردترین عبارات و اصطلاحات به کار رفته در این گزارش معرفی می­شوند:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...