۱- Eisenberg

۲- Subelj et al

استدلال می‌کنند، مصرف را کاهش می‌دهد.(سوبل و همکاران،۲۰۱۱)

از اثرات دیگر اطلاع رسانی، تاثیری است که می‌تواند بر عملکرد بیمه شوندگان و ارائه دهندگان داشته باشد. استفاده از دفترچه های دیگران یکی از مهمترین عواملی است که می‌تواند بر طریق پرداخت ها مؤثر باشد ‌به این صورت که وقتی بیمه شوندگان دفترچه خود را در اختیار دیگری قرار دهند یا دفترچه فرد دیگری را مورد استفاده قرار دهند، سازمان بیمه نخواهد توانست بین پرداخت ها با حق سرانه تعادل برقرار کند و در نتیجه به هم خوردن توازن اقتصاد بیمه نمی تواند جوابگو باشد.(ادیانی ،۱۳۹۰)

بدین جهت ضروری است که سازمان‌های بیمه ای ضمن اطلاع رسانی ، ارائه دهندگان و بیمه شوندگان را در جریان نتایج عملکردشان قرار دهد و در این مسیر به خصوص همکاری پزشکان می‌تواند تاثیر به سزایی داشته باشد. سازمان باید به گونه ای عمل کند که پزشکان طرف قرارداد همکاری تنگاتنگی را با بیمه داشته باشند.

-۳ مقررات یا هنجارهای بیمه:

هنجار یک نوع قاعده و یک شیوه رفتار اجتماعی در فعالیت‌های مشترک و کنش متقابل و همچنین زندگی فردی است هنجارها یا قواعد به دو دسته تقسیم می‌شوند:

    1. قواعد غیررسمی : به طور کلی قواعدی که ضمانت اجرایی آن به عهده جامعه است شامل عادات و آداب و رسوم اجتماعی ، کسی درباره آن قاعده دستوری می‌دهد و ما به خیال خود بدون احساس اجبار از درون خود را موظف به پیروی می‌دانیم وبا میل خود آن ها را رعایت می‌کنیم ( رفتن به مجلس ختم با لباس سیاه) و عموماً مجازات‌های آن غیر رسمی است به طور مثال : پوزخند، تمسخر، طرد منزوی شدن.(رفیع پور،۱۳۸۹)

    1. قواعد رسمی : قواعد و هنجارهایی هستند که از جانب دولت برای اعضای یک جامعه به صورت نوشته در قالب قوانین و آئین نامه ها تعیین می شود و ضمانت اجرای آن به عهده دولت است مانند: قواعد انجام کار دریک اداره. هنجارهای قانونی عموماً برای پدیده ها، تکنولوژی و یا سازمان‌هایی است که توسط دولت از خارج وارد جامعه می‌شوند و در درون جامعه به طور خودجوش و یا سنتی به وجود نیامده و رشد نکرده است.اکثر هنجارهای مدون که از خارج جامعه با اجبار و از طریق قانون وارد شده اند کمتر به طور دقیق رعایت می‌شوند و یکی از مشکلات اجتماعی عمده جامعه ما نیز در ارتباط با این نکته مهم است که قانونها و مقررات به عادات و آداب تبدیل نشده اند. (رفیع پور،۱۳۸۹)

قواعد استفاده از دفترچه بیمه از جمله قواعد رسمی است که در صاحبان دفترچه و سایر طرفهای قرارداد درونی نشده است قواعد مذبور را می توان در پنج بخش کلی دسته بندی کرد.( کبیری،۱۳۹۰)

الف) ضوابط اجرایی بیمارستان‌ها:

۱- پذیرش بیمارستان موظف است کنترل‌های لازم را در خصوص دفترچه یا برگ ارجاع بیماران بیمه شده اعمال نموده و نوشتن برگ بستری توسط پزشک معالج ضروری است.

۲- بیمارستان موظف به پذیرش و درمان کلیه بیماران اورژانسی که دفترچه بیمه یا برگ ارجاع به همر اه نداشته باشند بوده، و مراتب حداکثر ظرف ۲۴ ساعت باید به سازمان بیمه و یا کارشناس ناظر مقیم در بیمارستان از طریق نامه رسمی و یا فاکس رسانده شود.

ب) ضوابط اجرایی پزشکان و دندانپزشکان:

۱- تطبیق مندرجات دفترچه بیمه سلامت با مشخصات فرد مراجعه کننده و کنترل اطمینان از اعتبار آن.

۲- هر گونه گواهی استعلاجی واکسیناسیون و بازنویسی نسخ بدون حضور بیمار قابل پرداخت نمی باشد.

  1. در یک جلسه ویزیت بیمار پزشک مجاز است صرفاً یک برگ از دفترچه را جهت دریافت حق العلاج جدا و به سازمان تحویل دهد.

ج) ضوابط اجرایی داروخانه ها:

۱- دفترچه بیمه شدگان بایستی در تاریخ تحویل دارو دارای اعتبار لازم بوده، بدیهی است نسخ فاقد اعتبار در زمان محاسبه از مطالبات داروخانه کسر خواهد شد.

۲- کلیه نسخ ارائه شده بایستی در سازمان دارای نام استفاده کننده ، تاریخ مجاز ، مهر و امضاء پزشک معالج باشد. نسخهای که بیش از سه روز از تاریخ صدور آن سپری شده باشد قابل تحویل نخواهد بود.

د) ضوابط اجرایی پاراکلینیکها:

۱- تطبیق مندرجات دفترچه بیمه با مشخصات مراجعه کننده

ه) ضوابط اجرایی بیمه شدگان:

۱- استفاده کنندگان از دفترچه منحصراًً صاحب مشخصات مندرج در صفحه اول دفترچه بوده و در صورت هر گونه تخلف و سوء استفاده بیمه شده اصلی ملزم به پرداخت خسارت وارده به سازمان می‌باشد.

۲- صاحب دفترچه می‌تواند از کلیه امکانات و مؤسسات درمانی دولتی و خصوصی طرف قرارداد استفاده کند.

۳- اوراق این دفترچه در حکم اوراق بهادار دولتی است و هر گونه دخل و تصرف و سوء استفاده مقررات جعل اسناد دولتی است.( کبیری ،۱۳۹۰)

۴- سوء استفاده از دفترچه بیمه به منزله نابهنجاری اجتماعی:

سوء استفاده از دفترچه های بیمه درمان از لحاظ جامعه شناختی و روانشناسی اجتماعی از مصادیق بارز نابهنجاری اجتماعی محسوب می شود. در این قسمت ضمن بیان تعاریف دقیق مفاهیمی نظیر هنجارهای اجتماعی ، تقسیمات هنجار ، اجتماعی شدن، همنوایی، ناهمنوایی به ارائه توصیفی دقیق از نابهنجاری یا کجروی اجتماعی و رابطه مفهومی آن را با مفاهیم جرم ومعصیت نشان می‌دهیم.

۴- الف- هنجارهای اجتماعی:

هنجارها(۱)

هنجار واژه ای است که در اصطلاح جامعه شناسی” الگوی عمل” norm می‌گویند.(صدیق اورعی،۱۳۸۴)

نرم در اصطلاح لاتین و یونانی به معنی مقیاس و گونیاست با این مفهوم که هر جزئی که بخواهد در یک شبکه کلی قرار گیرد باید با آن شبکه متناسب و قیاسش با آن هماهنگ باشد. واژه نرمال در شیمی به معنای مولی یا عادی است. در آمار هم منحنی نرمال بیان کننده یک توزیع فراوانی متناسب است.با این حال می توان گفت در جامعه شناسی نرم به معنای :

۱- Norms

۱٫ مقیاس و قاعده برای رفتار

۲٫ تنظیم روابطی که اکثریت از آن پیروی می‌کنند و عدم رعایت از آن مجازات در پی دارد.

واژه هنجار در زبان فارسی به معنی راه ، روش ، راه راست ، جاده ، طرز و قاعده (عمید ، فارسی) و همچنین در فرهنگ معین به معنی قانون ، روش ، رفتار و . . . آمده است.

هنجاریک قاعده رفتاری است که مشخص می‌کند مردم در شرایط معینی چگونه رفتاری باید داشته باشند. فایده این استاندارد رفتاری آن است که به بقای الگوهای روابط متقابل اجتماعی و شیوه های انجام امور کمک می‌کند. هنجارها از این بابت بر ارزش‌ها و گرایش‌های اجتماعی اثر می‌گذارند تجویز کننده و در عین حال

نهی کننده رفتارها هستند. هر فرهنگ ، پاره فرهنگ و یا هر گروه دارای هنجارهایی است که بر آن حاکم است و از این طریق رفتارهای متناسب را تعیین می‌کند. قوانین ، طرز لباس پوشیدن ، مقررات اداری ، برنامه تحصیلی ، قواعد ورزشها و بازی‌ها ، همه گونه هائی از هنجارهای اجتماعی هستند. (صدیق اورعی،۱۳۸۴)

«ویلیام گراهام سمنر»(۱) از اولین جامعه شناسانی است که دست به طبقه بندی هنجارها زده است :

۱٫ شیوه های قومی ، که عبارتند از عادات یا روش های سنتی انجام کارها.

۲٫ رسوم اجتماعی ، که رویه های کرداری ضروری هستند و برای رفاه جامعه لازم شمرده می‌شوند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...