فایل های مقالات و پروژه ها – ۳-۵- روش نمونه گیری – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
سیادت و مختاریپور (۱۳۸۸) در تحقیق خود تحت عنوان بررسی مقایسهای هوش اخلاقی از دیدگاه قران کریم و ائمه معصومین (ع) نشان دادند افراد با هوش اخلاقی بالا کار درست را صحیح انجام میدهند، اعمال آن ها پیوسته با ارزشها و عقایدشان هماهنگ است، عملکرد بالایی ارائه میدهند و همیشه کارها را با اصول اخلاقی پیوند میدهند.
کلانتری (۱۳۸۴) به بررسی رابطه بین سبک رهبری مدیران با رضایت شغلی معلمان متوسطه و پیشدانشگاهی متوسطه پرداخت. و نتیجه گرفت که بین سبکهای رهبری و رضایت شغلی رابطه معناداری وجود دارد. کلانتری بیان میکند مدیرانی که هوش اجتماعی بالاتری دارند از سبکهای مناسب رهبری استفاده میکنند، آنان عملکرد بهتری دارند و زیردستان رضایت شغلی بیشتری را اعلام میکنند.
رضایی و خلیلزاده (۱۳۸۸) در پژوهشی با عنوان رابطه بین هوش اجتماعی مدیران با رضایت شغلی معلمان مدارس به این نتیجه رسیدند مدیرانی که هوش اجتماعی بالاتری دارند، در ارتباط با معلمان عملکرد بهتری دارند و در نتیجه این معلمان رضایت شغلی بیشتری را اعلام میکنند.
فصل سوم: روش پژوهش
۳-۱- مقدمه
در این فصل ابتدا طرح پژوهش، جامعه آماری تحقیق، نمونه و روش نمونه گیری آن شرح داده شده است. سپس اطلاعاتی در مورد ابزار و ویژگیهای فنی و مراحل اعتباریابی و نحوه اجرای آن ارائه و در پایان، روشهای آماری برای تحلیل داده ها مطرح شده است.
۳-۲- طرح کلی پژوهش
این پژوهش از نظر هدف کاربردی است و از آنجا که بر روی متغیرهای این تحقیق، دستکاری خاصی صورت نمیدهیم، روش این تحقیق توصیفی (غیر آزمایشی) است. تحقیق پیمایشی یا زمینهیابی، جمعیتهای کوچک و بزرگ را با انتخاب و مطالعه نمونه های منتخب از آن جامعه ها برای کشف میزان نسبی شیوع، توزیع و روابط متقابل متغیرهای روان شناختی و جامعه شناختی مورد بررسی قرار میدهد (کرنیجر،۶۵:۱۳۷۶).
روش تحقیق در این پژوهش توصیفی – پیمایشی از شاخه تحقیقات میدانی است که جامعه آماری آن را مدیران صنعت نساجی استان یزد تشکیل میدهد
۳-۳- جامعه آماری
در این بررسی، کلیه مدیران صنعت نساجی استان یزد به عنوان جامعه آماری در نظر گرفته شدند بنا به آمار موجود در سازمان صتعت و معدن استان یزد، در این استان تعداد ؟؟؟ کارخانه نساجی وجود دارد و به طور میانگین هر کارخانه دارای دو مدیر میباشد که در مجموع ؟؟؟ مدیر در بخش صنعت نساجی مشغول به کار هستند.
۳-۴- نمونه
با توجه به جدول مورگان و کرجسی حجم نمونه قابل قبول برای جامعه ؟؟؟ نفری، ۲۵۰ نفر میباشد. بنابرین حجم گروه نمونه این پژوهش عبارت است ۲۵۰ نفر از مدیران صنعت نساجی استان یزد که در سال ۱۳۹۳ در این صنعت مشغول به کار بودهاند.
۳-۵- روش نمونه گیری
نمونه مورد نظر از طریق روش نمونه گیری دردسترس انتخاب گردید. به این صورت که بعد از مراجعه به صنایع نساجی مختلف و گفتگو با مدیران این صنایع، مدیرانی که تمایل به شرکت در پژوهش داشتند مشخص شدند و از آنان درخواست شد که به پرسشنامههای مورد نظر پاسخ گویند. بدین ترتیب ۲۵۰ پرسشنامه توسط مدیران صنایع تکمیل شد.
۳-۶- ابزارهای پژوهش
داده های مورد نیاز برای این پژوهش از طریق چهار پرسشنامه گردآوری شد، که به ترتیب شامل پرسشنامه هوش هیجانی برادبری و گریوز (۲۰۰۴)، پرسشنامه هوش اخلاقی لنیک و کیل (۲۰۰۵)، پرسشنامه هوش اجتماعی سیلوار، مارتین یوسن و داهل (۲۰۰۱) و پرسشنامه عملکرد شغلی هرسی و گلداسمیت میباشد.
۳-۶-۱- پرسشنامه هوش هیجانی:
آزمون هوش هیجانی مورد استفاده در این تحقیق توسط برادبری و گریوز (۲۰۰۴) ساخته شده است و توسط گنجی (۱۳۸۴) ترجمه و ویراستاری گردید. این آزمون شامل ۲۸ ماده است که بر اساس مقیاس ۶ درجهای لیکرت نمرهگذاری میشود و چهار مؤلفه خودآگاهی، خودمدیریتی، آگاهی اجتماعی و مدیریت روابط را میسنجد و یک نمره کلی هوش هیجانی نیز به دست میدهد.
شیوه نمرهگذاری:
این پرسشنامه بر اساس مقیاس شش درجهای لیکرت و به صورت ( هرگز= ۱، به ندرت= ۲، گاهی= ۳، معمولاً= ۴، تقریباً همیشه= ۵ و همیشه= ۶) نمرهگذاری میشود. باید توجه داشت که گویههای ۶، ۱۴، ۱۵، ۲۰ و ۲۸ به صورت معکوس نمرهگذاری میشوند. از جمع نمرات گویهها نمره کل به دست میآید. سوالات یک تا شش مربوط به مؤلفه خودآگاهی، سوالات ۷- ۱۵ مربوط به مؤلفه خودمدیریتی، سوالات ۱۶- ۲۰ مربوط به مؤلفه آگاهی اجتماعی و سوالات ۲۱- ۲۸ مربوط به مؤلفه مدیریت رابطه است. نمره بالاتر از ۸۰ نشان دهنده هوش هیجانی بالا و نمره پایینتر از ۶۰ نشان دهنده هوش هیجانی پایین است.
روایی و پایایی:
در بررسی گنجی (۱۳۸۴) ضرایب اعتبار مؤلفههای هوش هیجانی به ترتیب برابر با ۷۳/۰، ۷۸/۰، ۷۶/۰، ۷۶/۰ بود.
۳-۶-۲- پرسشنامه هوش اخلاقی:
پرسشنامه هوش اخلاقی را لنیک و کیل در سال ۲۰۰۵ ساختند. در ایران نیز آراسته و همکاران آن را در سال ۱۳۹۰ هنجاریابی کردند. این پرسشنامه شامل ۴۰ عبارت است. لنیک، کیل و جوردن (۲۰۱۱) برای هوش اخلاقی ۱۰ زیرمقیاس در نظر گرفتند. نمرهگذاری پرسشنامه بر اساس طیف پنج درجهای لیکرت است. که به هرگز نمره ۱ و به همیشه نمره ۵ داده میشود. روایی و پایایی پرسشنامه را مارتین و آستین (۲۰۱۰) تأیید کردهاند. در ایران پایایی پرسشنامه با انجام آزمون بازآزمایی ۸۹/۰ به دست آمد (امامی و همکاران، ۱۳۹۳).
شیوه نمرهگذاری:
در مجموع هر شرکتکننده در کل ۴۰ سوال، امتیازی بین ۴۰ – ۲۰۰ کسب میکند. پس از محاسبه امتیازها به منظور تبدیل آن ها به حداکثر ۱۰۰ امتیاز، امتیاز کل (۴۰- ۲۰۰) بر ۲ تقسیم میشود. بنابرین هر پاسخ دهنده در مجموع نمرهای بین ۲۰- ۱۰۰ کسب خواهد کرد. در نهایت امتیاز ۹۰- ۱۰۰ معادل عالی،۸۹- ۸۰ معادل خیلی خوب، ۷۹- ۷۰ خوب و امتیازهای کمتر از ۶۹ ضعیف ارزیابی میشوند(رفعتی و همکاران، ۱۳۹۳).
روایی و پایایی:
روایی و پایایی ابزار فوق توسط مارتین و آستین تأیید شده است و پایایی به دست آمده (آلفای کرونباخ) برابر با ۸۹۷/۰ محاسبه گردید(مارتین و همکاران، ۲۰۱۰).
همچنین پایایی این ابزار توسط مرضیه مختاریپور ۹۴/۰ گزارش گردیده و روایی صوری و محتوایی آن توسط متخصصان مورد تأیید قرار گرفت (مختاری و همکاران، ۱۳۸۹؛ به نقل از رفعتی و همکاران، ۱۳۹۳).
۳-۶-۳- پرسشنامه هوش اجتماعی:
این پرسشنامه توسط سیلوار، مارتین یوسن و داهل (۲۰۰۱) تهیه شده است. این پرسشنامه دارای ۲۱ سوال بوده و هدف آن سنجش هوش اجتماعی افراد و خرده مقیاس های آن (خرده مقیاس پردازش اطلاعات اجتماعی (SIP)، خرده مقیاس آگاهی اجتماعی (SA)، خرده مقیاس مهارت های اجتماعی (SS)) است.
شیوه نمرهگذاری:
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1401-10-01] [ 11:07:00 ق.ظ ]
|