۱-۶٫ بهره‏وران پژوهش

انجام این پژوهش، با شناسایی و بررسی عوامل مؤثر بر توسعه صنعت گردشگری استان ایلام متناسب با ویژگی‌های بومی استان ارائه می‌گردد. البته این پژوهش در جهت دستیابی به اهداف چشم انداز پنج ساله استان، برنامه پنجم توسعه و اهداف و سیاست‌های کلان صنعت گردشگری کشور خواهد بود. در یک تحلیل جامع پیشنهاد‌ها و راهکارهای کاربردی و عملی برای بهبود نوآوری برای به کار‌گیری و احیانا اجرا در صنعت گردشگری استان ایلام ارائه می‌گردد.

جدول ۱-۱: بهره وران پژوهش

ردیف
نام سازمان
نوع استفاده
۱

سازمان میراث فرهنگی و گردشگری

شناسایی و بررسی عوامل مؤثر بر توسعه صنعت گردشگری استان ایلام متناسب با ویژه گی های بومی در جهت دستیابی توسعه قابلیت کاربرد دارد.

۲

هتل­ها، آژانس های مسافرتی، شهرداری ها و سازمان حج و اوقاف

این پژوهش می ­تواند در برنامه ریزی­های هتل­ها و آژانس­های مسافرتی، هتل ها، شهرداری ها و سازمان حج و اوقاف در جهت توسعه مؤثر باشد.

۳

نهادهای سیاستگذار گردشگری استان ایلام

با این پژوهش رویکردی جدید در عرصه صنعت گردشگری مبتنی بر توسعه استان شکل می‌گیرد.

۴

پژوهشگران و افراد دانشگاهی

مبنایی جدید برای تحلیل و پژوهش در عرصه صنعت گردشگری مبتنی بر توسعه و پیشرفت فراهم می شود.

۱-۷٫ سؤالات تحقیق

۱- عوامل مؤثر بر توسعه صنعت گردشگری در استان ایلام کدامند؟

۲- وضعیت عوامل مؤثر بر توسعه صنعت گردشگری در استان ایلام چگونه است؟

۳- رتبه بندی عوامل مؤثر بر توسعه صنعت گردشگری در استان ایلام چگونه است؟

۱-۸٫ قلمرو تحقیق

قلمرو تحقیق شامل سه قلمرو موضوعی، مکانی و زمانی ‌می‌باشد.

قلمرو موضوعی این تحقیق شناسایی و بررسی عوامل تاثیرگذار بر توسعه صنعت گردشگری در استان ایلام ‌می‌باشد.

قلمرو مکانی تحقیق شامل تمامی سازمان­ها، ادارات و مراکز خصوصی و دولتی مرتبط با صنعت گردشگری در استان ایلام ‌می‌باشد.

قلمرو زمانی نیز انجام تحقیق در نیمه اول سال۱۳۹۳ تا اواخر شهریور ۱۳۹۳ را شامل می­ شود.

۱-۹٫ روش تحقیق

روش اجرای تحقیق در واقع مجموعه فعالیت‌هایی است که به کمک آن‌ ها تعیین می‌شود که اطلاعات مورد نظر از کجا، چگونه و با چه ابزاری جمع ‌آوری شود (سرمد، بازرگان و حجازی، ۱۳۹۲).

پژوهش حاضر شامل دو مرحله است؛ در مرحله اول که به دنبال (شناسایی عوامل تاثیر گذار بر توسعه صنعت گردشگری در استان ایلام می­باشیم)، برای درک بهتر موضوع و افزایش دانش در این زمینه تحقیقی توسعه­ای و علاوه برآن با توجه به بررسی و انجام مطالعات نظری پژوهشی توصیفی محسوب می­ شود و در مرحله دوم که به دنبال پاسخ به سؤالات تحقیق هستیم، کاربردی ‌می‌باشد. ‌بنابرین‏ در انجام این تحقیق از روش تحقیق پیمایشی استفاده شده است.

۱-۱۰٫ متغیر­های تحقیق

متغیرهای این پژوهش عبارتند از توریست، عوامل فرهنگی و آموزشی، صنعت جهانگردی، بازاریابی جهانگردی، امکانات زیر بنایی و خدمات گردشگری، مدیریت تصمیم گیری منسجم و هماهنگ.

۱-۱۱٫ تعریف متغیرها

۱-۱۱-۱٫ تعریف مفهومی متغیرها

تعریف مفهومی به تعریف یک واژه توسط واژه های دگر اشاره دارد. به عبارت دیگر در این گونه تعاریف از وازه های انتزاعی و مدل های فرضی استفاده می شود (سرمد، بازرگان و حجازی،۱۳۹۲). تعریف مفهومی متغیرها به شرح زیر می‌باشد:

توریست:

به شخصی خارجی جهت سیاحت، گردش، ورزش، که اقامت آن کمتر از ۲۴ ساعت نباشد و بیشتر از ۲ ماه هم نباشد توریست گفته می شود (گو و پنگ[۴]، ۲۰۱۱).

عوامل فرهنگی و آموزشی:

در پژوهش حاضر فرهنگ پذیرش گردشگر و آگاهی از مزایای آن در بخش های مختلف صنعت گردشگری مد نطر بوده و سایر مؤلفه های فرهنگ مد نظر نمی باشد.

صنعت جهانگردی (لومسدن،۱۳۹۰):

جهانگردی به معنی عام: ‌می‌توان آن را به عنوان پدیده جمعی و تنوع تمدن صنعتی که از سفر و اقامت همزمان غیر بومیان منشأ گیرد تعریف کرد (گو و پنگ، ۲۰۱۱).

بازاریابی جهانگردی:

بازاریابی جهانگردی را می توان به وجود و مطلوب بودن ‌تبلیغات بازاریابی برای جاذبه های گردشگری در جهت جلب توجه و ترغیب جهانگردان برای بازدید از آن منطقه دید (استیگیتز، ۱۳۸۶).

امکانات زیر بنایی و خدمات گردشگری:

امکاناتی زیر ساخت و هزینه بر در صنعت گردشگری جهت ترغیب و رفاه گردشگران.

مدیریت تصمیم گیری منسجم و هماهنگ:

مدیریت تصمیم گیری منسجم و هماهنگ را می توان به وجود مدیر و سیستم مدیریت قوی و کارآمد جهت بهره برداری بهینه از منابع، امکانات و پتانسیل های موجود ‌در مورد یک موضوع واحد تصمیم‌گیری دانست.

۱-۱۱-۲٫ تعریف عملیاتی متغیرها

با توجه به اینکه پژوهش حاضر در جهت شناسایی مؤلفه­ های مؤثر بر توسعه صنعت گردشگری استان ایلام ‌می‌باشد، ‌بنابرین‏ تعریف مفهومی متغیرها دارای تعریف عملیاتی نمی ­باشد و متغیرهای تحقیق با توجه به جوابی که پاسخ دهندگان به سؤالات پژوهش داده ­اند، بر اساس طیف لیکرت پنج گزینه­ای اندازه گیری شده است.

فصل دوم:

ادبیات تحقیق

۲-۱٫ مقدمه

سیر و سیاحت یکی از راه­های خداشناسی و رسیدن به کمال سیر آفاق و انفس است که از آن به هجرت به درون و بیرون تعبیر می­ شود. با در نظر گرفتن خلقت هستی و انسان‌ها و بیهوده نیافریده شدن انسان که در قرآن بدان اشاره شده، مسیر زندگی نوع بشر به وسیله انبیاء تعیین و هدایت شده است.

جهانگردی در قرون گذشته از امتیازات ویژه­ی، عده­ای انگشت شمار از مردم بوده ولی در نیمه دوم قرن نوزدهم و در اثر اختراعات مختلف و بهبود معیشت و وضع اقتصادی افراد و امنیت و اطمینانی که در وضعیت حمل و نقل اهم از زمین، هوایی، دریایی به وجود آمد. جریان مسافرتها سرعت بخشید و بدین‌سان موجودیت خود را در کشورهای پیشرفته ارائه نمود.

جهانگردی، پیشه انسانهایی است که در اندیشه وسعت نگاه خود اقناع حس کنجکاوی، رنج سفر را بر عافیت حضر می­خرند و پنجه در پنجه ‌شده‌اند به کشف ناگفته­ها و نادیده­ها می­پردازند. دیگران از اندوخته­های آنان بهره برده و در سکون و آرامش خود به رمز هزاران سؤال نهفته پی می­برند. این نوع جهانگردی که به زمان‌های دور مربوط می­ شود، امروزه چهره متفاوتی پیدا ‌کرده‌است. در عصر حاضر میلیون‌ها تن در طول سال به انگیزه مشاهده آثار باستانی و طبیعی، آشنایی با آداب و رسوم سنت­های ملی و مذهبی، شرکت در جشنواره­ها، بازدید از اماکن مقدسه دینی که غالباً آمیزه­ای از عشق، هنر و مهارت است، قدم بر عرصه کشورهایی می­گذارند که صدها سال قبل محل سکونت و حیات آدمیان بوده است (گو و پنگ ، ۲۰۱۱).

توریست به عنوان عنصر اصلی جهانگردی محسوب که با ورود خود به یک کشور موجبات اشتغال و ارزآوری و همچنین دارای مزایای ارتباطی، سیاسی، فرهنگی و تأثیرات بین الملل است.

در این فصل از تحقیق مبانی نظری پژوهش ارائه و در آن سعی شده وضعیت ورود جهانگردان غیر مسلمان به کشورمان، به طور کامل روشن گردد. در ادامه به معرفی جاذبه­های گردشگری ایلام و در پایان چارچوب نظری پژوهش ارائه و پیشینه مطالعات و پژوهش­های انجام گرفته بیان شده است.

۲-۲٫ گردشگری و دیگر تعاریف در صنعت جهانگردی:

گردشگر

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...