فهرست اشکال

عنوان …………………………………………………………………………………………………………………………… صفحه

شکل شماره ۱-۱: مدل تحلیلی تحقیق …………………………………………………………………………………. ۷

شکل شماره ۲-۱ : جو کارآفرینی ……………………………………………………………………………………… ۲۴

شکل شماره ۲-۲: رابطه بهره وری، سوددهی و عملکرد ………………………………………………………. ۳۳

شکل شماره ۲-۳:. چرخه عملکرد. ……………………………………………………………………………………. ۳۹

شکل شماره۲-۴: سیستم اندازه گیری عملکرد متوازن در مقابل سیستم سنتی ………………………….. ۴۰

شکل شماره۲-۵ : مثلث اندازه گیری عملکرد ……………………………………………………………………… ۴۱

شکل شماره۲-۶ :. فرایندهای اصلی مدیریت دانش ……………………………………………………………… ۵۸

فهرست نمودارها

عنوان …………………………………………………………………………………………………………………………… صفحه

نمودار شماره ۴-۱:. هیستوگرام متغیر کارآفرینی …………………………………………………………………. ۸۱

نمودارشماره ۴-۲: هیستوگرام متغیر کسب دانش ………………………………………………………………. ۸۲

نمودار شماره ۴-۳:. هیستوگرام متغیر منابع دانش بنیان …………………………………………………………. ۸۳

نمودار شماره ۴-۴: هیستوگرام متغیر عملکرد ……………………………………………………………………. ۸۴

چیکده

یکی از شاخه های اصلی کارآفرینی، کارآفرینی سازمانی است که بدون شک سهم چشمگیری در توفیق و تعالی سازمان دارد. این عامل به عنوان یک نوآوری در تولید و مزیت رقابتی و عملکرد بهتر سازمان می‌ انجامد. کسب دانش و منابع دانش بنیان نیز منجر به بهبود کارآفرینی و عملکرد برتر می‌شوند.

هدف از این تحقیق بررسی تأثیر کارآفرینی سازمانی بر عملکرد شرکت های صنایع غذایی استان گیلان با تأکید بر نقش تعدیل گری مدیریت دانش می‌باشد. روش تحقیق از نوع توصیفی و همبستگی است و نوع تحقیق می‌دانی و ابزار گردآوری داده ­ها پرسشنامه است. جامعه آماری پژوهش، شرکت­های تولیدی صنایع غذایی بالای ۱۵ نفر کارمند استان گیلان است. در تحقیق حاضر نمونه آماری مورد بررسی، تعداد ۵۸ شرکت­ تولیدی استان گیلان ‌می‌باشد که از طریق نمونه گیری غیر احتمالی در دسترس ۳۳ شرکت انتخاب شدند و تعداد ۵۰ پرسش­نامه بین مدیران شرکت­ها توزیع شد که تعداد ۳۷ پرسش­نامه معتبر جمع ­آوری گردید. در نهایت اطلاعات مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج این تحقیق نشان داد که بین مدیریت دانش با کارآفرینی و بین کارآفرینی با عملکرد سازمانی در سطح ۹۵ درصد رابطه معنی داری وجود دارد (فرضیه ­های ۱ و ۲ و ۳) تأیید شدند.

فصل اول

کلیات تحقیق

۱- ۱- مقدمه

در سناریوهای اقتصادی اخیر که بر اساس پیچیدگی و پویایی مشخص می‌شوند؛ سازمان ها باید به واکنش های جدیدی نسبت به بقاء و موفق شدن داشته باشند در چنین شرایطی، فعالیت های کارآفرینی سازمانی از اهمیت بالایی برخوردار شده و به یک شرط ضروری برای خلق ثروت تبدیل می شود (Bojica & Fuentes, 2012). در چشم انداز قرن ۲۱، بنگاه در یک وضعیت رقابتی و پیچیده متاثر از عوامل متعدد نظیر جهانی شدن، توسعه تکنولوژی و سرعت فزاینده انتشار تکنولوژی های جدید قرار گرفته اند. در چارچوب این چشم انداز، بنگاه ها برای بقاء و پیشرفت خود باید متفاوت از گذشته عمل کنند به ویژه آنکه باید به دنبال منابع جدید مزیت رقابتی بود که اشکال جدید رقابت را به کار گیرند که این خود نیازمند درک روشن از ماهیت و پویایی های رقابتی در عصر حاضر است (جعفرپور، ۱۳۹۱).

لذا در این فصل ابتدا به بیان مسئله و در ادامه اهمیت و ضرورت تحقیق و چارچوب نظری و در نهایت مدل تحقیق پرداخته می­ شود.

۲-۱– بیان مسئله

سازمان ها تا زمانی که برای بقاء تلاش می‌کنند خود را نیازمند حضور در عرصه ملی و جهانی می دانند باید اصل بهبود مستمر را سرلوحه فعالیت خود قرار دهند این اصل حاصل نمی شود مگر اینکه فرضیه دستیابی به آن با بهبود عملکرد امکان پذیر شود. فقدان نظام عملکرد در ابعاد مختلف سازمان، اعم استفاده از تامین نیازهای کارکنان، مشتریان، عرضه کنندگان به عنوان یکی از علایم بیماری سازمان ها قلمداد می شود و از سوی دیگر نبود نظام ارزیابی و کنترل در یک سیستم به معنای عدم برقراری ارتباط با محیط درون ‌و بیرون سازمان است که پیامدهای آن کهولت و نهایتاًً مرگ سازمان می‌باشد (تولایی، ۱۳۸۶). عملکرد نتایج قابل اندازه گیری، تصمیات و اقدامات سازمانی است که نشان دهنده میزان موفقیت و دستاوردهای کسب شده است و هزینه ها بخش محوری از عملکرد محسوب می‌شوند. در عین حال عملکرد تقریباً هر هدف رقابتی و تعالی غیر مادی نظیر قابلیت اطمینان، انعطاف پذیری، کیفیت و سرعت را نیز در بر می‌گیرد (بیاضی و همکاران، ۱۳۸۸). به طور کلی عملکرد به فرایند سنجش و اندازه‌گیری عملکرد سازمان ها در دوره های مشخص به گونه‌ای که انتظارات و شاخص های مورد قضاوت برای دستگاه ارزیابی شونده شفاف و از قبل به آن ابلاغ شده باشد، اطلاق می‌گردد (بیک زاد، علی زاده، ۱۳۸۸). بر همین اساس در این پژوهش میزان روند رشد عملکرد در صنایع غذایی را با مؤلفه‌ هایی نظیر، رشد و فروش، سهام بازار برای محصولات اصلی، رضایتمندی مشتری، بازدهی دارایی ها، بازدهی سرمایه، بازدهی فروش جدید که مهم ترین شاخص های ارزیابی عملکرد است بکارمی برند (Bohica & Fuentes,2012).

لامپکین[۱] و دس[۲] در ۱۰ سال گذشته بر اهمیت کاربرد یک ساختار احتمالی در تشخیص فاکتورهای اثرگذار بر رابطه میان کارآفرینی و عملکرد سازمان و نقش تعدیل گری آن بر دانش پایه و کسب دانش تکیه داشتند (Bohica & Fuentes, 2012).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...