• کاهش آلودگی هوا و ترافیک

    • کاملا شخصی بودن

    • امکان مدیریت ارتباط با مشتری به صورت آنی

    • کسب درآمد از طریق کارمزد

  • تمرکز بر هزینه و رشد درآمد (عبدی گرمستانی و همکاران ۱۳۸۷، ۵).

۲-۲-۲۳ مزایای بانکینگ موبایل نسبت به بانکینگ آنلاین

۱- کارشناسان به آینده بانکینگ موبایل بسیار خوش بین هستند. آن ها فکر می‌کنند که بانکینگ موبایل بسیار سریعتر از بانکینگ آنلاین خواهد بود.

۲- حمل یک تلفن همراه بسیار آسان تر از حمل یک لپ تاپ است.

۳- بانکینگ موبایل ایمن تر از بانکینگ آنلاین شناخته شده است.

۴- بزرگترین خطر های سیستم های آنلاین مانند ویروس، تراوا یا دیگر نرم افزارهای رباینده اطلاعات، در تلفن های همراه وجود ندارد؛ ‌بنابرین‏ خطر آلودگی موبایل در مقایسه با کامپیوتر بسیار کمتر است.

۵- هزینه دسترسی به بانکینگ موبایل از بانکینگ آنلاین کمتر است، زیرا با بهره گرفتن از آن دیگر به کامپیوتری که متصل به اینترنت باشد، نیاز نداریم (برزگر ‌بفرویی ۱۳۹۰، ۶۶).

۲-۲-۲۴ معایب بانکداری تلفن همراه

معایب بانکداری همراه بیشتر مربوط به ریسک های قابل توجهی است که نسبت به سایر عملیات بانکی معمولی به چشم می‌خورد.

    • ریسک های بانکداری همراه شامل

    • ریسک های اعتباری، ریسک نرخ بهره و ریسک معاملات

    • استفاده کنندگان و یا راه اندازان این نوع بانکداری

    • عدم امکانات کافی در ره اندازی این سیستم و زیرساخت های فنی و تکنولوژیکی به روز

    • عدم اطلاع کافی کاربران از مزایای آن و عدم وجود اطمینان از استفاده آن

    • عدم وجود ابزارهای امنیتی، فنی، زیرساخت ها و ‌پروتکل های مربوطه در ایران

    • عدم وجود زیرساخت های قانونی، حقوقی در کشور و نیز نظارت و اجرای آن توسط بانک مرکزی به صورت متمرکز

  • استراتژی اجرایی معین در چارچوب قوانین کشوری (عبدی گرمستانی و همکاران ۱۳۸۷،۵).

۲-۲-۲۵ چالش های پیش روی بانکداری با موبایل

چالش های پیشروی بانکداری همراه را می توان در پنج گروه زیر دسته بندی کرد:

  • قابلیت عملکرد در سیستم های گوناگون

یکی از چالش ها، تنوع بسیار زیاد گوشی های تلفن همراه است. برخی از دستگاه های تلفن همراه تنها قابلیت استفاده از خدمات SMS را دارند، برخی دیگر از WAP نیز پشتیبانی می‌کنند و برخی منطبق با J2ME هستند که این تنوع، یکپارچه سازی خدمات قابل ارائه بانکداری همراه را دشوار می‌سازد.

  • قابلیت اطمینان

یکی دیگر از چالش ها، اطمینان از این موضوع است که زیر ساخت بانکداری با موبایل بتواند جوابگوی رشد سریع مشتریان این نوع بانکداری باشد. همچنین، به علت عدم وجود محدودیت مکانی برای مشتری، سیستم بانکداری همراه باید بتواند درخواست های مشتریان را که از مکان های گوناگون جغرافیایی ارسال می شود، دریافت و پردازش نموده و به موقع عملیات بانکی مد نظر را انجام دهد. این مورد زمانی نمود بیشتری دارد که مشتری در کشور دیگری باشد و به عنوان مثال با بهره گرفتن از سیستم رومینگ بین‌المللی (Roaming) بخواهد از خدمات سرویس SMS بانک خود در کشور متبوعش استفاده کند (کانداباگیل، ۲۰۰۷).

  • امنیت

منابع معتبر، پیچیده ترین چالش بانکداری با تلفن همراه را انجام آن به صورت سیار و انتقال داده ها و اطلاعات به صورت بی سیم می دانند. در ادامه راهکارهای موجود برای یک ارتباط امن ذکر می‌شوند:

۱- رمزنگاری داده ها و اطلاعات ارسالی

۲- رمزنگاری داده ها و اطلاعاتی که باید روی دستگاه مشتری برای تراکنش های بعدی یا تراکنش های آفلاین ذخیره شود.

۳- شناسایی و تأیید اعتبار دستگاه مشتری توسط ارائه دهنده خدمات بی سیم یا اپراتورهای تلفن همراه

۴- تأیید نام کاربری و کلمه عبور مشتری توسط بانک

۵- ایمن بودن برنامه نصب شده روی تلفن همراه، تا در صورت مفقود شدن یا به سرقت رفتن دستگاه تلفن همراه امکان سو استفاده وجود نداشته باشد. امکان مسدودسازی سرویس بانکداری الکترونیکی و همچنین استفاده از نام کاربری و کلمه عبور برای برنامه نصب شده روی دستگاه تلفن همراه یا امکان مسدود سازی سیم کارت و یا امکان سوزاندن آن از اهمیت بسیاری برخوردار است (شافعی و شافعی ۱۳۸۹، ۷-۶).

  • توزیع نرم افزار کاربردی

با توجه به ماهیت اتصال بین مشتری و بانک، مراجعه مکرر مشتری به وب سایت بانک برای به روز رسانی نرم افزار موجود در تلفن همراه مشکل و تا حدی دور از انتظار است اما برای عملکرد بهینه بانکداری همراه، چاره ای جز به روز نگه داشتن نرم افزار مربوطه نیست. بر این اساس، انتظار می رود که نرم افزار قابلیت به روز رسانی خودکار داشته باشد و به صورت اتوماتیک بتواند آخرین تغییرات و اصلاحیه های مربوطه را دریافت کند. ‌به این قابلیت over The Air update نیز می‌گویند.

  • شخصی سازی نرم افزار

برای عملکرد بهتر نرم افزار کاربردی، امکان شخصی سازی آن اهمیت ویژه دارد. در این زمینه، موارد ذیل قابل ذکر است:

۱- امکان انتخاب زبان مدنظر

۲- امکان انتخاب واحد پول

۳- امکان انتخاب قالب نمایش تاریخ

۴- امکان انتخاب قالب نمایش ساعت

۵- امکان انتخاب تراکنش پیش فرض

۶- امکان انتخاب نحوه اطلاع رسانی بانک

۷- امکان انتخاب نحوه ارائه هشدار های نرم افزار

۸- امکان انتخاب طرز نمایش اعداد (کانداباگیل، ۲۰۰۷).

۲-۲-۲۶ راهکارهای گسترش بانکداری با موبایل

برای افزایش و گسترش استفاده از بانکداری با موبایل راهکارهای زیر ارائه شده است:

۱- توسعه و ارتقا شبکه مخابراتی: پوشش گسترده و سرعت بالای انتقال اطلاعات دو عامل اساسی هستند که می بایست در شبکه مخابراتی کشور در نظر گرفته شود.

۲- GPRS : پیاده سازی سیستم GPRS ‌در مورد شبکه دیتای کشور یک ضرورت اساسی برای توسعه بانکداری موبایلی می‌باشد.

۳- ترویج استفاده از PDAها: برای فائق آمدن بر مشکلات محدودیت های فیزیکی و فنی گوشی های تلفن همراه، باید کاربران ‌در مورد استفاده از ابزارهای جدید PDA تشویق و راهنمایی شوند.

۴- سیستم پرداخت موبایلی ملی: به منظور مدیریت صحیح تجارت و بانکداری موبایلی، یک سیستم پرداخت موبایلی ملی طراحی شود که تمام پرداخت های موبایلی کشور از آن طریق هدایت و نظارت شود.

۵- اجرایی شدن قوانین: برای ایجاد بسترهای نظام مند و کارا می بایست قوانین مربوطه به صورت دقیق و جامع وضع و هر چه سریعتر اجرایی شوند.

۶- اتصال به شبکه های بین‌المللی: پس از اتصال شبکه موبایلی به شبکه های بین‌المللی، امکان ارائه و دریافت خدمات بانکداری بین‌المللی وجود خواهد داشت.

۷- آموزش: آموزش های فنی و کاربردی هم برای پرسنل شبکه های تجارت و بانکداری موبایلی و هم برای ‌کاربران این خدمات در نظر گرفته شود.

۸- دانش فنی: روزآمد نمودن دانش فنی شبکه های بانکداری موبایلی چه از طریق واردات فناوری و چه با تکیه بر توان داخلی، مورد توجه جدی قرار گیرد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...