*آیا از تغییرات ایجاد شده در کتاب­ درسی ریاضی پایه هفتم راضی هستید؟ خیر

*با توجه به تجربیات خودتان چه عواملی می‌توانند علت موضع‌گیری شما باشند؟ زیرا، به ما فقط اعلام کردند که کتاب درسی عوض شده بدون اینکه برای ما کارگاه‌هایی بگذارند و همۀ دبیران با هم بنشینیم و در کلاس های کارگاهی زیر نظر یک استاد مجرب مباحث کتاب و روش تدریس و حل مسائل را بررسی کنیم.

*آخرین باری که احساس کردید تغییرات شما را سردرگم کرده، چه وقت و به چه دلیلی بوده است؟در واقع در ابتدا که ما با کتاب درسی جدید مواجه شدیم، نمی دانستیم از چه راهی شروع کنیم با بچه ها کار کنیم. مثلا مبحثی مثل جذر تقریبی واقعا در روش تدریس دچار مشکل بودم و مجبور شدم خیلی گذرا از آن عبور کنم.

اطلاع رسان کد۵:

* شما چند سال سابقه­ تدریس درس ریاضی دوره­ راهنمایی دارید؟۱۳سال

*تغییر برای شما چه معنایی دارد و شما چه برداشتی از آن دارید؟ به نظر من تغییر است که باعث می شود تو پویا شوی و اگر تغییر نباشد، نمی توانی پیشرفت کنی و خودت را اصلاح کنی.

*تغییرات را چگونه می‌بینید و چه معلمی توانایی دارد که مسئولیت اجرای تغییرات را بپذیرد؟ تغییرات کتاب درسی ریاضی هفتم در شرایطی اجرا می شود که معلم‌های ما را آماده نکردند، نه هیچ آموزشی به معلمان دادند و نه هیچ ابزاری در اختیار آن ها قرار داده‌اند. ولی اگر یک مقدار آموزششان بیشتر شود و معلمان بدانند که برای چه کتاب درسی دارد تغییر می‌کند، فکر می کنم خیلی بهتر می‌توانند خود را با تغییرات نظام آموزشی هماهنگ کنند. فعلا ما نه چیزی به ما یادداده اند و نه حتی گفتند برای چه دارند کتاب درسی را تغییر می دهیند و از ما انتظاردارند تغییر را به بهترین نحو اجرا کنیم. با این وجود من احساس می کنم ما معلم‌ها ، خیلی خوب برخورد کردیم و خوب کنار آمده ایم. در واقع ما با بهره گرفتن از ابزار و درگیر کردن حس‌های مختلف دانش‌آموزان واستفاده از روش های تدریس نوین سعی در جذاب کردن مطالب کتاب درسی برای دانش آموزان داشتیم.

*لطفا درباره آخرین باری که با مشکلی در اجرای تغییر مواجه شدید، برایم بگویید؟ ممکن است ‌در مورد آن شرایط توضیح دهید؟ خیلی دیر با کتاب درسی آشنا شدیم. مؤلف ها برا ی کتاب درسی راهنمای معلم ننوشتند. با توجه به اینکه من خودم مدرس بودم، پاسخ خیلی از سوالات خودم را نگرفتم. در قسمت بحث آموزش خیلی ضعیف بودند. مولفین خودشان با هم کشمکش داشتند. اولین چیز این بود، آن‌هایی که رفتند کتاب درسی را بنویسند خیلی روی آن وقت نگذاشتند. باید مطالعات بیشتری می‌کردند، معلم‌های ما ،امکانات مدرسه‌های ما را می شناختند. معلم های ما اصلا آماده نشده بودند تا چند وقت قبلش اصلا نمی‌دانستند که چه باید درس بدهند. کتاب درسی که نوشته شده بود آنچنان که باید اعتباربخشی نشد، و از بقیه نظرخواهی باید می شد که نشد. حتی ما که در پایگاه ریاضی کشور بودیم و نظر دادیم، نظر ما را اعمال نکردند. در واقع از آن هایی که متخصص بودند وسال ها در کلاس درس معلمی کرده بودند، نظر نخواستند. کتاب درسی اصلا به طور آزمایشی اجرا نشده بود. کتاب درسی مستقیماً رفت سر کلاس. ساعت آموزش ضمن خدمت خیلی کم بود. حتی در تدریس کشوری، مدرسینی که به کشور ارسال شدند بدون هیچ پیش زمینه ای بود. خودم هم جزو آن گروه بودم. ما اصلاً کتاب درسی را ندیده بودیم. دوره آموزشی ما هم در مدت زمان کم سه روزه بود. تازه در یک دوره سه روزه از صبح تا غروب با کتاب درسی آشنا شدیم و فرصت تجزیه و تحلیل و اینکه سوالات خود را بپرسیم نداشتیم. خود مولفین در ضمن خدمت مدرسین حضور نداشتند و فقط ریس گروه می‌آمد و آن جا توضیح می‌داد. بقیه مولفین نیامدند. مثلا یک مسئله ای که آوردند؛ توجیه نمی کردند که چرا آوردند و هدفشان چه بود. خود مولفین هم خیلی به کتاب درسی معتقد نبود. وقتی خودت کتاب درسی را قبول نداشته باشی نمی توانی به خوبی آموزش دهی و توجیه کنی. ما که مدرس کشوری بودیم یک گروه ۴ و ۵ نفره به ما آموزش دادند. خودشان به کتاب درسی مسلط نبودند و کتاب هدف گذاری مشخص نداشت. کتاب درسیریاضی جدید بیشتر کپی کتاب های خارجی است. ما برای اجرا در سطح استان خوب توجیه نشدیم و آماده نبودیم برای تدریس. کتاب درسی طوری تالیف شده بود که ۱۰ نفر که نوشتند هر کدام یک بخش را نوشتند و از بخش های دیگر خبر نداشت. برای کتاب درسی با این مشکلات و چالش به ما ۴ و ۵ جلسه وقت دادند وقتی کتاب وارد کلاس شد و در تدریس رفت تازه مشکلاتش مشخص شد. وقتی کتاب درسی وارد کلاس شد متوجه شدند که وقت برای تدریس کتاب درسی خیلی کم است و با توجه به اینکه ۱ ساعت از وقت ریاضی را کم کردند در گذشته ۵ ساعت بود و امسال ۴ ساعت شده است.آنقدر فشار از سوی همکاران برای رفع مشکل کمبود زمان زیاد شد از که وسط سال دو فصل آخر کتاب درسی را حذف کردند.

*با توجه به اینکه شما سابقه تدریس کتاب درسی فعلی و قبلی ریاضی را دارید. کتاب‌های درسی جدید چه تفاوتی با کتاب‌های درسی قدیم کرده‌اند و چه مباحثی به آن ها افزوده شده است؟ یک روش مبحثی است و یک بحث ارائه و روش است. از نظر مبحث، بحث‌هایی مثل احتمال به کتاب درسی جدید اضافه شده و به بحث حجم هم خیلی عمیق‌تر پرداخته شده، به طوری کلی کتاب درسی جدید ریاضی عمیق‌تر و پیشرفته‌تری را به بچه ها آموزش می‌دهد. سطح آن بالاتر از کتاب درسی قبلی است.

*آیا از تغییرات ایجاد شده در کتاب­ درسی ریاضی پایه هفتم راضی هستید؟ بله

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...