۵-۳-۲ فرضیه دوم تحقیق: بین سبک اجرایی و رضایتمندی کارکنان رابطه وجود دارد.

همبستگی بین سبک اجرایی و رضایتمندی کارکنان برابر با ۰٫۹ می‌باشد و با توجه به سطح معناداری برآورد شده که برابر ۰٫۰۰ می‌باشد و در سطح اطمینان ۰٫۹۵ درصد می‌توان ادعا کرد که بین سبک اجرایی و رضایتمندی کارکنان بخش آموزشی دانشگاه آزاد تهران واحد مرکز رابطه معنی داری وجود دارد. یعنی با افزایش سبک اجرایی، رضایتمندی کارکنان افزایش خواهد یافت. فرضیه حاضر با تحقیقات انجام شده توسط شهامت (۱۳۹۱) همسو می‌باشد و با سایر تحقیقات همسو نمی باشد.

۵-۳-۳ فرضیه سوم تحقیق: بین سبک قضاوتگر و رضایتمندی کارکنان رابطه وجود دارد.

همبستگی بین سبک قضاوتگر و رضایتمندی کارکنان برابر با ۰٫۹۳ می‌باشد و با توجه به سطح معناداری برآورد شده که برابر ۰٫۰۰ می‌باشد و در سطح اطمینان ۰٫۹۵ درصد می‌توان ادعا کرد که بین سبک قضاوتگر و رضایتمندی کارکنان بخش آموزشی دانشگاه آزاد تهران واحد مرکز رابطه معنا داری وجود دارد. یعنی با افزایش سبک قضاوتگر، رضایتمندی کارکنان افزایش خواهد یافت. فرضیه حاضر با تحقیقات انجام شده توسط شهامت (۱۳۹۱) همسو می‌باشد و با سایر تحقیقات همسو نمی باشد.

۵-۳-۴ فرضیه چهارم تحقیق: رضایتمندی کارکنان از طریق سبک تفکر قابل پیش‌بینی است.

سبک قانون‌گذار ۱۶% از رضایت شغلی را پیش‌بینی می‌کند. سبک اجرایی ۳/۳۵% رضایت شغلی را پیش‌بینی می‌کند و سبک قضایی ۴/۵۲% رضایت شغلی را پیش‌بینی می‌کند.

۵-۳-۵ چه سبک تفکر در سازمان اجرا می شود؟

متغیر سبک قانون گذار بهترین جایگاه در بین سایر متغیرها می‌باشد و بعد از آن، سبک قضاوتگر و در انتها سبک اجرایی در سازمان اجرا می شود.

۵-۳-۶ سطح رضایتمندی در سازمان به چه صورت است؟

میزان رضایتمندی کارکنان بخش آموزشی دانشگاه آزاد تهران واحد مرکز برابر ۳/۲۶۸ می‌باشد که از مقدار آزمون ۳ بیشتر می‌باشد و همچنین با توجه به سطح معناداری برآورد شده که برابر ۰/۰۰۰ می‌باشد و در سطح اطمینان ۰٫۹۵ درصد می‌توان ادعا کرد میزان رضایتمندی کارکنان بخش آموزشی دانشگاه آزاد تهران واحد مرکز بالاتر از حد متوسط است. در نتیجه فرض رد می‌گردد. فرض صفر رد و نقیض آن تأیید می­گردد، یعنی فرض پذیرفته می‌شود. در نتیجه متغییر رضایتمندی در وضعیت مطلوبی قرار دارد.

۵-۴ پیشنهادات تحقیق حاضر

در راستای فرضیه اول مبنی بر رابطه بین سبک قانون گذار و رضایتمندی کارکنان پیشنهاد می‌شود:

باید فکر کردم ارزش فکر کردن را به کارکنان آموخت به گونه ای که هنگام شروع به یک فعالیت دوست داشته باشند با افکار خود کار را آغاز کنند. هنگام فکر کردن باید افکار خود را سبک و سنگین نمایند. توانایی تصمیم گیری را کسب نمایند و باید در سازمان شرایطی فراهم نمایند تا بتوانند بخشی از تصمیمات را به کارکنان محول نمایند تا بتوانند احساس خرسندی بیشتری داشته باشند. باید هنگام رویارویی با یک مشکل از اندیشه ها و روش های خود برای حل آن استفاده کنند و به اندیشه ها و نحوه انجام کار به شیوه خود تکیه نمایند.

    • جهت بهبود و ارتقا عامل استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات در شرکت پیشنهاد می شود تا دسترسی کارکنان به شبکه اینترنت به صورت مطلوب فراهم شود،از سیستم های مدیریت مستندات الکترونیکی جهت انجام امور اداری استفاده شود و از پایگاه داده جهت ذخیره سازی اطلاعات استفاده گردد.

در راستای تأیید فرضیه دوم مبنی بر رابطه بین سبک اجرایی و رضایتمندی کارکنان پیشنهاد می شود:

با ‌برنامه هایی‌ که‌ مدیریت‌ منابع‌ انسانی‌ با استفاده‌ از فرصت‌ها برای‌ به دست‌ آوردن‌ مزیت‌ رقابتی‌ به دست‌ ‌آورد و در حقیقت‌ برنامه‌ریزی‌ منابع‌ انسانی‌ زمانی‌ استراتژیک‌ است‌ که‌ به‌ پیش‌بینی‌ مدیریت‌ و اداره‌کردن‌ سازمان‌ در محیط‌ متغیر کمک‌ می‌کند‌ ‌پس‌ با تجزیه‌ و تحلیل‌ اهداف‌ استراتژیک‌ شرکت‌ و بررسی‌ دقیق‌ محیط‌ بیرونی‌ و درونی‌ سازمان‌ و با توجه‌ به‌ محدودیت‌ها و امکانات‌ اهداف‌ استراتژیک‌ منابع‌ انسانی، استراتژی‌ رسیدن‌ به‌ اهداف‌ موردنظر تعیین‌گردد. ایجاد ارتباط روشن بین فعالیت‌های اصلی تجاری و منابع انسانی و طراحی ابزار برنامه‌ریزی که حمایتها و تسهیلات لازم برای توسعه منابع انسانی به وجود آورد نیز ضروری است. کاربرد اطلاعات،مهارت‌ها و توانایی‌های کارکنان در انجام کارها.

    • تبادل اطلاعات کارکنان درباره فعالیت‌های کاری موفق و ایده های خوب با یکدیگر.

    • توجه و تأکید به یادگیری به صورت تیمی و تشویق کارکنان به انجام کارها به صورت تیمی.

    • توسعه مهارت‌های کارکنان در راستای اهداف سازمانی.

    • هنگام حل یک مشکل یا انجام یک کار باید مقررات و دستور کارها در سازمان مشخص باشد تا بتوانند کارکنان به آن ها متکی باشند.

  • باید شیوه انجام کارها را به کارکنان آموخت در این زمینه برگزاری کلاس‌های آموزشی برای کارکنان ضروری است.

در راستای تأیید فرضیه سوم مبنی بر رابطه بین سبک قضاوتگر و رضایتمندی کارکنان پیشنهاد می شود:

باید موقعیت هایی فراهم شود که کارکنان بتوانند روش های گوناگون انجام کارها را مقایسه و ارزیابی کرده و لذت ببرند. نظرات ضد و نقیض را ارزیابی و بررسی کنند. هنگام بحث یا نوشتن نظرات باید این توانایی را کارکنان داشته باشند که روش های دیگران را در انجام کارها مورد استفاده قرار دهند. توانایی تجزیه و تحلیل شرایط و موقعیت های خاص توسط کارکنان نیز از وظایف مهم مدیران است. باید شرایطی ایجاد شود که کارها و مشکلاتی مورد اولویت کارکنان قرار گیرد که بتوانند طرح ها با روش های دیگران را مورد ارزیابی قرار دهند.

۵-۵ پیشنهادات تحقیقات آتی

    1. پیشنهاد می شود تحقیق حاضر در کلیه سازمان ها و مؤسسات دیگر انجام گیرد.

    1. پیشنهاد می شود تحقیقی تحت عنوان تاثیر سبک های تفکر بر خلاقیت و نوآوری با توجه به نقش میانجی توانمندسازی کارکنان انجام گیرد.

    1. پیشنهاد می شود تحقیقی تحت عنوان تاثیر سبک های رهبری بر سبک های تفکر در بین کارکنان انجام گیرد.

  1. پیشنهاد می شود تحقیقی تحت عنوان تاثیر سبک های تفکر بر خودکارآمدی کارکنان انجام گیرد.

۵-۶ محدودیت های تحقیق

بی‌شک در فرایند انجام هر گونه تحقیق و پروژه علمی، در هر نوع و سطحی، یک سری عواملی وجود دارند که به عنوان مانع، باعث کندی سرعت محقق و تحقیق جهت دستیابی به هدف می‌گردند که از این موانع می‌توان به عنوان محدودیت‌های تحقیق یاد کرد. هدف از بازگو کردن محدودیت‌های تحقیق صرفاً این نیست که محقق بخواهد از طریق آن بر ضعف‌ها و کاستی‌های تحقیق خود سرپوش گذارد و از آن، جهت توجیه کردن اشکالات احتمالی بهره گیرد بلکه مقصود این است که خواننده ‌در مورد فرایند تحقیق قضاوت عادلانه‌ای داشته باشد و در واقع با آگاهی از محدودیت‌هایی که بر سر راه انجام پروژه وجود داشته است، با دید واقع نگرانه‌تری به بررسی فرآیندها و نتایج حاصله بپردازد.

لذا از مواردی که در این تحقیق برای محقق محدودیت ایجاد کرد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...