دانلود پایان نامه و مقاله – ۲-۶- تعاریف عملیاتی اصطلاحات – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
۷رحیم نیا الشلو۱۳۸۶موانع اجرای راهبرد در آموزش عالی ایران۱٫ پیامدهای برنامه ریزی ۲٫ سازمانی ۳٫ مدیریتی ۴٫ فردی ۵٫موانع محیطی
همچنان که در جدول (۲-۱) مشاهده می شود گرچه تحقیقات نجام شده مدل یکسانی را برای بررسی موانع اجرای راهبرد به کار نبرده اند اما شباهت قابل ملاحظه ای بین ابعاد مورد برررسی در این پژوهشها دیده می شود. این ابعاد را به طور کلی می توان در همان سه بعد (رهبری، ساختار و فرهنگ) قرار داد. بنابرین در این پژوهش نیز موانع اجرای راهبرد در سه سطح ۱- موانع ساختاری ۲- موانع رهبری و ۳- موانع فرهنگی مورد بررسی قرار میگیرد. این سه متغیر یعنی ( رهبری ، ساختار و فرهنگ) به عنوان متغیرهای مستقل برای برآورد میزان موفقیت یا عدم موفقیت اجرای راهبرد (متغیر وابسته) در نظر گرفته شده اند. بنابرین مدل مفهومی در این پژوهش به صورت زیر میباشد.
رهبری
فرهنگ
ساختار
نقش مدیر عالی اجرائی
تقسیم کار
هماهنگی
مشارکت
فربهی
روشنی دستورات
انتصاب مدیران کلیدی
۲-۴- مدل مفهومی تحقیق
موانع اجرای راهبرد در این پژوهش در سه سطح مورد بررسی قرار میگیرد.سطح ساختاری، سطح رهبری و سطح فرهنگی. شاخصهای اندازه گیری در سطح رهبری عبارتند از:
- نقش مدیر عالی اجرائی ۲- انتصاب مدیران کلیدی
شاخصهای اندازه گیری در سطح فرهنگی عبارتند از :
- فربهی ۲- روشنی دستورات ۳- مشارکت
همچنین شاخصهای اندازه گیری در سطح ساختاری عبارتند از:
-
- تقسیم کار
- هماهنگی
با توجه به ابعاد و مؤلفه های فوق، مدل مفهومی پژوهش به این صورت زیر ترسیم میگردد:
شاخص ها
مؤلفه ها
ابعاد
داشتن مهارت کافی برای انجام خدمات
تناسب مدرک تحصیلی با نوع کار
در اختیار داشتن تجهیزات کافی
کارائی عملکرد سیستم ثبت امار و اطلاعات
کارائی و جامعیت سیستم هاتف
کارائی بخش تلفن گویای ۱۶۱۶
کارائی اینترانت سازمان
استفاده از رایانه و تجهیزات ماشینی
تفکیک وظائف و مسئولیتهای افراد
تقسیم کار
ساختار سازمانی
هماهنگی بین معاونت های مختلف
هماهنگی بین سازمان مرکزی و اداره کل
هماهنگی کارمندان به صورت افقی
هماهنگی در نحوه ارائه خدمات
هماهنگی
موافقت با تغییر و تحول
اعتماد مدیران و کارمندان به فناوری اطلاعات
انگیزه مدیران برای ارائه خدمات ماشینی
فربهی
فرهنگ سازمانی
دستورالعمل های واضح و روشن
آموزش های مستمر
روشنی دستورات
دسترسی به اطلاعات
ارائه بازخورد
برگزاری جلسات منظم
رائ گیری برای تصمیم گیری
مشارکت
زمینه سازی برای اجرای راهبرد
حمایت مدیران
مصمم و جدی بودن مدیران برای اجرای راهبرد
استفاده از نظرات و پیشنهادات زیردستان
روحیه انتقاد پذیری
نقش مدیر عالی اجرایی
رهبری
استفاده از تجربیات افراد
ارتقا و جابجایی بر اساس توانایی افراد
موفقیت در اجرای راهبرد
انتصاب مدیران کلیدی
شکل (۲-۴) مدل مفهومی
۲-۵- سوالات تحقیق
با توجه به مدل مفهومی ترسیم شده در این پژوهش، فرضیه های پژوهش به صورت زیر مطرح می شود:
۲-۵-۱-سوال های اصلی
آیا اداره بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان شیراز در اجرای راهبرد ماشینی کردن خدمات موفق بوده است؟
۲-۵-۲- سوال های فرعی
-
- آیا ساختار سازمانی اداره بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان شیراز برای اجرای راهبرد ماشینی کردن خدمات مناسب بوده است؟
-
- آیا فرهنگ سازمانی اداره بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان شیراز برای اجرای راهبرد ماشینی کردن خدمات مناسب بوده است؟
-
- آیا رهبری سازمانی اداره بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان شیراز برای اجرای راهبرد ماشینی کردن خدمات مناسب بوده است؟
- آیا بین گروههای مختلف جمعیت شناختی در تأیید یا رد فرضیه اصلی تفاوت معناداری وجود دارد؟
۲-۶- تعاریف عملیاتی اصطلاحات
راهبرد[۳۵]
استراتژی عبارت است از الگو یا طرحی که هدف ها، سیاست ها و زنجیره های عملیاتی یک سازمان را در قالب یک کل به هم پیوسته با یکدیگر ترکیب میکند (صائبی، ۱۳۸۲: ۵). در این پژوهش اهداف بلند مدت بنیاد شهید بهبود فرایندهای اداری میباشد. برای دستیابی به این هدف بلند مدت راهبرد ماشینی کردن خدمات توسط مسئولان این سازمان اتخاذ شده است. این راهبرد شامل اقداماتی است که سازمان را جهت بکارکیری از ابزارهای فناوری اطلاعات ملزم میکند.
اتوماسیون[۳۶]
اتوماسیــــون اداری، مشتمل بر تمام سیستم های الکترونیک رسمی و غیررسمی بوده که به برقراری ارتباط اطلاعات بین اشخاص در داخل و خارج مؤسسه و بالعکس مربوط می شود. کلمه اصلی که اتوماسیون اداری را از داده پردازی، سیستم اطلاعات مدیــــریت و سیستم پشتیبانی تصمیم متمایز میسازد ارتباطات است. اتوماسیون اداری به منظور تسهیل انواع ارتباطات به هر دو صورت شفاهی و کتبی است (حبیبی،۱۳۸۳ :۳). در این پژوهش منظور از اتوماسیون (ماشینی کردن)، جایگزینی رایانه و تجهزات الکترونکی به جای سیستمهای دستی انجام دادن خدمات و همچنین اقداماتی از قبیل نصب سیستم هاتف، تلفن گویای ۱۶۱۶، اینترانت و … می شود.
فرهنگ[۳۷]
فرهنگ سازمانی عبارت است از مجموعه باورها، انتظارات و ارزش های یادگرفته شده و تسهیم شده و مورد قبول اعضای یک شرکت که از یک نسل کارکنان به نسل دیگر منتقل می شود. ( علی احمدی،۱۳۸۲: ۱۳). آنچه که در این پژوهش مد نظر است، اولا دامنه ای است که کارکنان سازمان بنیاد شهید اعتقادات مشترکی دارند (فربهی)، دوما روشن و واضح بودن قوانین و دستورالعمل های اجرای خدمات ماشینی و سوما مشارکت کارکنان در سیاست ها و تصمیم گیری های اجرای خدمات ماشینی میباشد. بنابرین هر چه نظر کارکنان نسبت به عوامل فوق قوی تر باشد، ما سازمان را در بعد فرهنگی اجرای خدمات ماشینی موفق تر میدانیم و بالعکس.
ساختار[۳۸]
در این پژوهش، مؤلفه های اندازه گیری ساختار سازمان، تقسیم کار و هماهنگی میباشد. بدین معنا که هرچه از نظر پاسخ دهندگان تقسیم کار مناسبی بین افراد و واحدها صورت گرفته باشد و هماهنگی خوبی نیز بین آنان در راستای اجرای خدمات ماشینی وجود داشته باشد، ما سازمان را در بعد ساختار، موفق تر میدانیم و بالعکس.
رهبری[۳۹]
رهبری عبارت است از ترغیب کارکنان به بهره گیری مؤثر (اثربخش) و کارا از توانایی ها و مهارت های خود برای دست یابی به اهداف سازمانی (اعرابی، ۱۳۸۱: ۲۴۵). در این پژوهش منظور از این صطلاح، اقدامات مدیران عالی در راستای استفاده از تجارب مدیران و همچنین ساز و کارهایی که آنان جهت افزایش انگیزه کارکنان و مدیریت مقاومت در مقابل تغییر به کار میبرند، میباشد.
-
- .Edwards Deming ↑
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1401-10-01] [ 10:49:00 ق.ظ ]
|