۴٫ ارزیابی عملکرد از منظر رشد و یادگیری روش BSC برای سازمان تربیت بدنی استان مرکزی و استان قم وجود دارد .

۱-۷ متغییرهای تحقیق

در این تحقیق روش کارت امتیازی متوازن (منظر مالی، منظر مشتری، نظر، فرایند داخلی، منظر رشد و یادگیری) متغیر مستقل و عملکرد سازمان در اداره تربیت بدنی متغیر وابسته ‌می‌باشد.

۱-۷-۱ تعریف مفهومی متغییر وابسته تحقیق

متغییر وابسته در این تحقیق عملکرد سازمان است. به منظور تعریف متغیر مستقل تعریفی از عملکرد و ارزیابی عملکرد به صورت زیر است:

استوارت(۲۰۰۷) ارزیابی عملکرد سازمان را بیان چگونگی عوامل مؤثر بر موفقیت سازمان از ابعاد اقتصادی و اجتماعی تعریف کرد. (وجدانی، ۱۳۹۱)

آرتور(۱۹۹۴) در ارزیابی عملکرد سازمان، قابلیت سوددهی را بهترین شاخص برای تعریف و شناسایی اینکه چه چیزهایی در یک سازمان درست و چه چیزهایی غلط است را معرفی کرد که علاوه بر قابلیت سوددهی به عنوان یک اندازه گیری اولیه برای موفقیت سازمان قابل بررسی است. (وجدانی، ۱۳۹۱)

۱-۷-۲ تعریف مفهومی متغیر مستقل تحقیق

در این تحقیق متغیر مستقل، کارت امتیازی متوازن ‌می‌باشد که کارت امتیازی متوازن شامل ۴ منظر مالی، مشتری، رشدو یادگیری و فرایندهای داخلی است که در زیر به تعریف آن ها پرداخته می­ شود:

کارت امتیازی متوازن: کارت امتیازی متوازن، یک چهارچوب سنجش عملکرد برای پیاده سازی استراتژی به وسیله ترجمه استراتژی سازمان به مجموعه ای از شاخص­ های کلیدی ‌می‌باشد. مدل ارزیابی متوازن تکنیکی جهت تبدیل استراتژی به عمل ‌می‌باشد، به عبارتی دیگر مدل مذبور تکنیکی جهت عملیاتی ساختن آرمان، مأموریت، استراتژی­ های سازمان­ها بوده و چشم انداز آینده شرکت حوزه اصلی بررسی­ های مدل ارزیابی متوازن ‌می‌باشد. (شهراسبی، ۱۳۸۸).

کارت امتیازی متوازن صرفا نقش کنترلی نداشته است و معیارهای آن برای توصیف عملکرد گذشته به کار نمی­روند، بلکه این معیارها ابزاری جهت تبیین استراتژی سازمان ‌می‌باشد که با هماهنگی فعالیت‌آموزش‌ها در سطوح مختلف امکان دستیابی به اهداف سازمانی را میسر می­سازد. (شهراسبی، ۱۳۸۸).

منظر مالی: منظر مالی برای سازمان­ های سودآور حیاتی است، زیرا در نهایت مبنای ارزیابی عملیات سازمان قرار ‌می‌گیرد. تاثیر سازه ­ها نیز تا زمانی مهم است که اثرات مالی آن ها در سازه امور مالی منعکس گردند. اگر اصلاحات در سایر سازه ­ها باعث اصلاحات در سازه امور مالی نگردد، در آن صورت سازمان باید دیدگاه و استراتژی خود را مورد تجدید نظر قرار دهد (محمد نمازی بهار ۱۳۸۲)

منظر مشتری: امروزه بسیاری از شرکت‌ها دارای یک هدف تجاری اند که متمرکز بر مشتری است. اول بودن در تحویل ارزش به مشتریان ، یک هدف برجسته است. لذا اینکه از منظر مشتری عمل شرکت چطور بوده است، برای مدیریت ارشد به عنوان یک اولویت مطرح است. ارزیابی متوازن می­خواهد که مدیران بیان هدف کلی شان را درمورد خدمت به مشتری به صورت معیارهایی که گویای این موضوعات مهم برای مشتریان هستند ، تبدیل نمایند[۱۵]( کاپلان و همکاران،۱۹۹۲).

منظر فرایند داخلی: شرکت­ها به ندرت به دلیل استراتژی نادرست شکست می­خورند، بلکه شکست آن­ها به دلیل داشتن روش‌هایی برای دست یابی به تدابیر اهداف نهایی ومورد نظراست که برای رسیدن به اهداف مالی ومشتری لازم می­باشند، یادآور می­ شود. فرایندهای داخلی، آداب ، رسوم ، فرهنگ و رویه‌آموزش‌ها در تمام بخش­ها و واحدهای تجاری از ارزش پیشنهادی مربوط به اجزاء بازار هدف حمایت می‎کند ( نایر و موهان ،۲۰۰۴).[۱۶]

منظر رشد و یادگیری: چشم انداز رشد ویادگیری در کارت امتیازی متوازن مبنا است (کاپلان و نورتون،۲۰۰۴). این دیدگاه می ­تواند عنوان نیروی محرکی برای سه دیدگاه قبلی در دستیابی به عملکرد بالا باشد. کارکرد این دیدگاه ایجاد یک مجموعه کامل از هسته توانایی و فنی برای ارتقاء سه دیدگاه قبلی است . با پیشرفت سریع در تکنولوژی اطلاعات، رقابت در بازار آموزشی به طور گسترده‎ای افزایش یافته است. این دیدگاه دارایی‎های نامشهود سازمان و نقش آن ها را در استراتژی توصیف می‎کند.

در این تحقیق که در بین تربیت بدنی استان مرکزی و استان قم انجام خواهد شد، ضمن بررسی عملکرد سازمان به بررسی تطبیقی عملکرد و مقایسه آن در دو سازمان پرداخته خواهد شد. در واقع سئوالی که مطرح می­ شود این است که عملکرد سازمان تربیت بدنی استان مرکزی با استان قم با بهره گرفتن از روش کارت امتیازی متوازن به چه میزان و چگونه است؟ تا در نهایت موجبات مطالعه تطبیقی و اولویت و رتبه بندی این عوامل در جهت ارتقاء سطح بهره وری سازمانی،کیفیت بهتر سازمان تربیت بدنی استان مرکزی و استان قم را فراهم نماید؟

۱-۸ مدل عملیاتی تحقیق

مدل تحقیق به دو دسته مدل اصلی کارت امتیازی متوازن و مدل عملیاتی تحقیق تقسیم شده است که در ذیل به صورت نمودار ۱-۱ ارائه شده است:

نمودار۱-۱: مدل اصلی تحقیق

۱-۹ مراحل انجام تحقیق

در این تحقیق، ابتدا با تهیه طرح تحقیق، اقدام به مطالعه و جمع‌ آوری ادبیات موضوع شده است. پس از نمونه گیری از جامعه آماری مربوط و ارائه مدل اولیه، پرسشنامه­ای برای نمونه آماری تحقیق طراحی شده است که پس از توزیع و جمع‌ آوری پرسشنامه، تجزیه و تحلیل داده‌آموزش‌ها انجام شده و نتایج آن در قالب نتیجه گیری و پیشنهادات ارائه می­گردد.

۱-۱۰ حدود مطالعاتی

قلمرو تحقیق از لحاظ موضوعی ، زمانی و مکانی به شرح زیر ‌می‌باشد:

      1. قلمرو موضوعی:

عبارت است از ارزیابی عملکرد با بهره گرفتن از روش BSC برای سازمان تربیت بدنی استان مرکزی و مقایسه آن با تربیت بدنی استان قم ‌می‌باشد.

۱-۱۰-۲ قلمرو زمانی:

قلمرو این تحقیق از نظر زمانی سال ۱۳۹۳ ‌می‌باشد.

۱-۱۰-۳ قلمرو مکانی:

قلمرو مکانی، سازمان تربیت بدنی در استان مرکزی و استان قم ‌می‌باشد.

۱-۱۱ مدت زمان انجام تحقیق

زمان پیش‌بینی شده برای انجام تحقیق حدوداً ۶ ماه ‌می‌باشد.

    1. خلاصه فصل اول

تشریح و بیان مسئله، اهمیت و ضرورت موضوع و اهداف خاص و کاربردی تحقیق، سوال­ها و فرضیه ­های تحقیق، روش تحقیق، قلمرو مکانی و زمانی تحقیق، مطالبی هستند که در فصل یک ارائه ‌شده‌اند و در ادامه، در ابتدای فصل دوم مبانی نظری تحقیق و سپس مباحث مرتبط با ارزیابی عملکرد سازمانی و همچنین کارت امتیازی متوازن تشریح خواهد شد و پس از ارائه مفاهیم بنیادی موضوع تحقیق، تحقیق­های مختلفی که در رابطه با ابعاد مختلف موضوع تحقیق انجام گرفته ارائه خواهد شد.

فصل دوم

ادبیات تحقیق

۲-۱ مقدمه

در این فصل، مبانی نظری تحقیق و سپس مباحث مرتبط با ارزیابی عملکرد سازمانی و همچنین کارت امتیازی متوازن تشریح شده است و پس از ارائه مفاهیم بنیادی موضوع تحقیق، تحقیق‎های مختلفی که در رابطه با ابعاد مختلف موضوع تحقیق در داخل و خارج از کشور انجام گرفته، ارائه شده است.

۲-۲ مبانی نظری تحقیق

برای مدتهای طولانی ارزیابی عملکرد تنها با اتکاء بر روش‎های سنتی ارزیابی عملکرد صورت می‎گرفت که عمدتاًً مبتنی بر معیارهای مالی نظیر سود هر سهم(EPS)، نرخ بازده دارایی‌آموزش‌ها، ارزش افزوده اقتصادی و … که گذشته نگر و مبتنی بر اطلاعات و اعداد و ارقام حسابداری بودند. (عابد، ۱۳۸۸).

شاید بتوان نارسایی‎های معیارهای مالی را به صورت زیر برشمرد:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...