دانلود منابع پایان نامه ها | ۲-۱۵-۳-۲-۱- آموزش، تدوین و مدیریت منابع آموزشی – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
۲-۱۵-۳-۱-۳- مدیریت مدرسه
فرآیندهای حوزه مدیریت مدرسه سطح سوم از لایه اول را تشکیل میدهد در این سطح فرآیندهایی که برای اداره یک مدرسه لازم و ضروری است ارائه شده است . مدیران مدرسه باید بتوانند برای اداره مدرسه خود با توجه به راهبردهای کلان سازمان آموزش و پرورش برنامه ریزی نمایند . برنامه ریزی فرآیندی است که به صورت کوتاه مدت و بلند مدت تکرار میشوند و مدیران با توجه به وضعیت موجود مدرسه سیاست گذاری و برنامه ریزی میکنند . از دیگر مسائل مهم در مدارس نگهداری تجهیزات مدرسه و تهیه تجهیزات جدید و متناسب با نیازهای آتی مدرسه میباشد . نگهداری و تعمیر تأسیسات، لوازم آزمایشگاهی، کارگاهها، ابنیه، لوازم اداری رایانه و تجهیزات شبکه، تجهیزات کلاسها و … از جمله وظایف حوزه مدیریت مدرسه میباشد. علاوه بر نگهداری، مدارس به تدارکات و خرید تجهیزات کلاسها و … از جمله وظایف حوزه مدیریت مدرسه میباشد. علاوه بر نگهداری، مدارس به تدارکات و خرید تجهیزات جدید نیز میپردازند و همواره در حال ترسیم ساختار فیزیکی مدرسه میباشند به کمک ابزارهای مدیریت مالی، مدیران قادر هستند تا حسابهای مدرسه را کنترل نموده، داده های مالی را ثبت و جریان مالی را تنظیم نمایند. مدیریت مالی در مدارس شامل بودجه بندی، پرداخت حقوق و دستمزد و کنترل نقدینگی میباشد. علاوه بر مسائل مالی، مدیریت منابع انسانی نیز از دیگر فرآیندهای مهم در حوزه مدیریت مدرسه به شمار میرود. استخدام آموزگاران جدید، ثبت ورود و خروج معلمان و کارکنان مدرسه، پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان، نظارت بر عملکرد معلمان و ارزشیابی دورههایشان از جمله فعالیتهایی است که در حوزه مدیریت منابع انسانی در مدارس صورت میپذیرد . بخش مهمی از فعالیتهای روزانه در حوزه امور اداری دستهبندی میشوند . علاوه بر این موضوعات، تهیه نامه ها و مستندات مدرسه نیز از دیگر فعالیتهایی است که در حوزه امور اداری طبقه بندی میشوند. مدارس علاوه بر فعالیتهای آموزشی، به عنوان نهادهای اجتماعی فعال نیز عمل نمود و فعالیتهایی را به عنوان امور فوق برنامه ترتیب میدهند بازدید از موزهها، سینما و اماکن مقدس، شرکت در راهپیماییها و مراسم و برگزاری اردوهای فرهنگی و تفریحی از جمله فعالیتهای فوق برنامه مدرسه است که برنامه ریزی، اجرا و نظارت بر آن ها از جمله وظایف مدیران مدارس میباشد.
۲-۱۵-۳-۱-۴- مدیریت فن آوری
حوزه چهارم از فرایندهای مدرسه هوشمند، حوزه مدیریت فن آوری میباشد . این حوزه تنها به مدارس هوشمند تعلق دارد و در مدارس دیگر تعریف نشده میباشد. در حقیقت، مدارس هوشمند باید بتوانند برنامه ریزی برای کسب فن آوریهای نوین از جمله فن آوی اطلاعات سیستمها و برنامه های مورد نیاز خود را تامین نموده و با آموزش معلمان و دانش آموزان، زمینه به کار گیری این فن آوریها را در حوزه آموزش فراهم کنند. مدارس هوشمند به صورت مستمر تغییرات فن آوری را پایش نموده و زمینه به کارگیری آن را در حوزه کسب و کار خود ارزیابی مینمایند. از دیگر وظایف مدیریت فن آوری، میتوان به تامین امنیت سیستمها و داده ها و پشتیبانی فنی تجهیزات و نرم افزارهای مورد استفاده اشاره نمود.
۲-۱۵-۳-۲- لایه خدمات و سیستمهای کاربردی
لایه دوم از مدل اولیه اجرایی مدرسه هوشمند به خدمات و سیستمهای کاربردی اختصاص دارد. در این لایه متناسب با فرآیندهای ذکر شده در لایه اول، سیستمهایی ارائه شده تا کاربرد فن آوری اطلاعات در حوزه مربوطه ملموس تر گردد. به کمک این سیستمها، میتوان ضمن خودکار سازی فرآیندها، کارایی و اثربخشی فرآیندها را نیز افزایش داد. در واقع مدرسه هوشمند به مدرسهای اطلاق میگردد که بتواند کاربردهای فن آوری اطلاعات را در حوزه فرآیندهای خود نهادینه نماید و از این فن آوری در راستای تسهیل آموزش و مدیریت محیط مدرسه بهره گیری نماید. در این لایه هر سیستم با یک یا چند فرایند از لایه اول مرتبط میگردد و بخشی از فعالیتهای آن ها را بر عهده میگیرد.
۲-۱۵-۳-۲-۱- آموزش، تدوین و مدیریت منابع آموزشی
اولین حوزه از لایه دوم، حوزه تدوین، آموزش و مدیریت منابع آموزشی است. امروزه یکی از کاربردهای مهم فن آوری اطلاعات در حوزه آموزش، سیستم مدیریت یادگیری[۶۱]، یا آموزش الکترونیکی میباشد. به کمک این سیستم، دانش آموز میتواند محتوای درسهای مدرسه را به صورت الکترونیکی مرور کرده، در کلاسهای درس آنلاین شرکت نماید، با معلم خود گفتگو کرده و اشکالات خود را در میان بگذارد و در گفتگوهای درسی با دانش آموزان دیگر شرکت کنندو از جمله فرآیندهای ذکر شده برای مدارس هوشمند، برنامه ریزی محتوای درسی بود. بدین منظور سیستمی مدنظر است که بتواند مشخصات هر درس را ثبت، میزان استفاده از منابع آموزشی را مشخص و محتوای مورد نظر در ساختار هر درس را تعیین کند. از دیگر فرآیندهای مهم در حوزه آموزش، مدیریت منابع آموزشی است. سیستمهای مدیریت کتابخانه و بانک اطلاعاتی سوالات امتحانی از جمله سیستمهای ضروری در این حوزه به شمار میروند. در کنار بانک سوالات امتحانی، سیستمی نیز تدارک دیده شده است تا معلمان بتوانند انواع آزمونها را طراحی کنند و سوالات را به صورت الکترونیکی یا سنتی در اختیار دانش آموزان قرار دهند. این سیستمها کمک میکنند تا بتوان منابع آموزشی را ثبت، بازیابی و جستجو کرد. آخرین وضعیت هر منبع را رهگیری نمود و آرشیو مناسبی از منابع در دسترس تهیه کرد . در کنار این سیستمها، فرایند ارائه محتوا قرار دارد که سیستمهایی نظیر پورتال مدرسه، سیستمهای چند رسانهای و ویدیو کنفرانس در این حیطه قرار میگیرند. این سیستمها کمک مینمایند تا بتوان مطالب آموزشی را به نحو مطلوب تری ارائه نمود. به کمک پورتال مدرسه، مدیران مدارس میتوانند محتوای آموزشی را در ساعتهای خارج از مدرسه نیز در اختیار دانش آموزان قرار دهند.
یکی از سیستمهایی که امروزه جهت آموزش مطالب درسی در جهان مورد استفاده قرار میگیرد، بازیها، انیمیشن، و محتوای چند رسانهای میباشد. به کمک ابزارهای چند رسانهای فهم مطالب درسی تسهیل شده و دانش آموزان با علاقه بیشتری از دروس ارائه شده استقبال میکنند.
۲-۱۵-۳-۲-۲- مدیریت امور دانش آموزی
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1401-10-01] [ 10:06:00 ق.ظ ]
|