اقتصاد

منابع و خدمات

محصولات، بازارها و تقاضا

رقابت

فناوری در صنعت

گرایش کارآفرینانه

خطرپذیری

نوآوری

پیشگامی

رقابت تهاجمی

استقلال

مشتری مداری

مشتری نوازی

استنباط نیاز

خدمت­رسانی

برقراری ارتباط

شکل ۲-۷- چارچوب مفهومی تحقیق

فصل سوم

روش­شناسی

۳-۱- مقدمه

فصل سوم پایان نامه به تشریح روش­شناسی پژوهش اختصاص دارد. در این فصل نوع تحقیق، روش انجام تحقیق، جامعه، نمونه و روش نمونه گیری، ابزار گردآوری داده ­ها (معرفی ابزار و ویژگی­های ‌روان‌سنجی ابزار)، متغیرها و مقیاس اندازه ­گیری متغیرها و روش تجزیه و تحلیل داده ­ها تشریح می­ شود.

۳-۲- نوع تحقیق

پژوهش حاضر از نوع تحقیقات کمّی بوده و با توجه به هدف تحقیق که در تلاش برای ارائه درک بیشتر از روابط علّی بین، عدم اطمینان محیطی، مشتری مداری و گرایش کارآفرینانه در زمینه صنعت بانکداری ‌می‌باشد، لذا از نظر هدف جزو تحقیقات کاربردی به شمار می­رود. همچنین پژوهش حاضر، در طبقه ­بندی ‌بر اساس روش از نوع تحقیقات توصیفی- همبستگی از نوع مدل­یابی معادلات ساختاری محسوب می­ شود.

۳-۳- روش انجام تحقیق

همان طور که در شکل ۳-۱ آمده است، پژوهش حاضر در پنج فاز اجرا شد. در فاز اول (مطالعه و شناخت) جستجوی وسیعی برای گردآوری ادبیات مرتبط با عدم اطمینان محیطی، مشتری مداری و گرایش کارآفرینانه صورت پذیرفت. سپس ادبیات گردآوری شده به دقت تحلیل شد. خروجی این فاز تدوین فصل دوم گزارش بود. در فاز دوم (طراحی روش­شناسی اولیه) با در نظر داشتن زمینه مورد مطالعه (صنعت بانکداری)، ادبیات موضوع جمع بندی شد و مفهوم­پردازی­های مناسب گرایش کارآفرینانه و مشتری مداری انتخاب گردید. در ادامه روش تحقیق و ابزار گردآوری اطلاعات انتخاب گردید. در فاز سوم (اعتبارسنجی روش)، از خبرگان دانشگاهی و بانکداری در خصوص روش­شناسی انتخاب شده نظرخواهی شد. از نظر خواهی با رویکرد تأیید مدل­های نظری انتخاب شده، روش نمونه گیری مناسب، اعتبار صوری و محتوایی ابزار اندازه ­گیری انجام شد. در ادامه اصلاحات لازم در روش تحقیق و ابزار اندازه ­گیری اعمال شد و مجدداً به تأیید نهایی رسید. در ادامه، پس از اخذ مجوزهای لازم، ابزار گردآوری به صورت آزمایشی بین ۳۰ نفر از کارمندان بانک توزیع گردید و ‌بر اساس ضریب آلفای کرونباخ، همسانی درونی پرسشنامه ­ها مورد بازبینی قرار گرفت. خروجی این فاز تکمیل فصل­های یک و سه گزارش بود. در فاز چهارم (گردآوری داده ­ها)، ابتدا گروهی برای گردآوری اطلاعات تشکیل شد و توضیحات لازم در خصوص نحوه گردآوری اطلاعات، تشریح اهداف پژوهش برای شرکت کننده­ها و جلب رضایت آنان برای شرکت در تحقیق ارائه شد. سپس نمونه گیری با بهره گرفتن از روش نمونه گیری تصادفی طبقه­ای با انتساب متناسب صورت پذیرفت و در ادامه پرسشنامه ­ها توزیع و گردآوری شدند.

در فاز پنجم (تحلیل، تفسیر و نتیجه ­گیری)، ابتدا پرسشنامه گردآوری شده بازبینی شد و موارد ناقص کنار گذاشته شد. سپس داده ­های خام به فایل اکسل وارد شد و با نرم افزارها و روش­های آماری مناسب مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در ادامه یافته ­های حاصل از تحلیل­ها تفسیر و با نتایج سایر تحقیقات مورد مقایسه قرار گرفته و پس از بحث، از آن نتیجه ­گیری شد و در آخر در راستای یافته ­های تحقیق پیشنهاداتی در زمینه کارآفرینی سازمانی در بانک­های خصوصی و انجام پژوهش­های بیشتر ارائه گردید. خروجی این فاز تکمیل فصل­ها و ارائه گزارش نهایی بود.

مطالعه و شناخت

مرور و تحلیل ادبیات مرتبط با عدم اطمینان محیطی

فصل دوم گزارش

طراحی

روش­شناسی اولیه

جمع بندی و انتخاب مفهوم­پردازی­های

مناسب گرایش کارآفرینانه،

عدم اطمینان محیطی

و مشتری مداری

با عنایت به زمینه

مورد مطالعه

(صنعت بانکداری)

اعتبارسنجی روش

نظرخواهی از

خبرگان دانشگاهی

و بانکداری

در خصوص

روش­شناسی

طراحی شده

گردآوری داده ­ها

توجیه گروه گردآوری اطلاعات

تحلیل، تفسیر و نتیجه گیری

تفکیک پرسشنامه ­های قابل تحلیل و وارد کردن داده ­های خام

تبیین مفاهیم نظری عدم اطمینان محیطی، مشتری مداری و گرایش کارآفرینانه و تشریح تحقیقات

انجام شده

مرور و تحلیل ادبیات مرتبط با

مشتری مداری

مرور و تحلیل ادبیات مرتبط با

گرایش کارآفرینانه

تدوین روش تحقیق

و انتخاب ابزار

اندازه ­گیری

اصلاح روش­ تحقیق

و ابزار اندازه ­گیری

اجرای آزمایشی جهت اعتباریابی

ابزار اندازه ­گیری

اعمال اصلاحات

لازم روی ابزار

اندازه ­گیری

تأیید نهایی

روش تحقیق و ابزار اندازه ­گیری

تکمیل فصل اول و سوم گزارش

نمونه گیری

توزیع و جمع‌ آوری پرسشنامه‌ها

تحلیل داده ­ها و تفسیر یافته­ ها

مقایسه یافته­ ها با نتایج سایر تحقیقات و

نتیجه ­گیری و ارائه پیشنهادات کاربردی و پژوهشی

تکمیل فصل­ها

و ارائه

گزارش نهایی

شکل ۳-۱- مراحل و گام­های اجرای پژوهش

۳-۴- جامعه، نمونه و روش نمونه گیری

جامعه آماری این پژوهش کلیه کارکنان بانک­های خصوصی استان اصفهان در سال ۱۳۹۱ بود. در جدول ۳-۱ حجم جامعه و نمونه آماری ‌بر اساس مدارک مثبته موجود به تاریخ منتهی به شهریور ماه ۱۳۹۱ آمده است. لازم به توضیح است که بانک­های حکمت ایرانیان، گردشگری و ایران زمین به دلیل در حال افتتاح بودن شعب آن ها در سطح استان اصفهان و عدم وجود اطلاعات دقیق از جامعه و نمونه کنار گذاشته شدند. به طور کلی، در سطح استان اصفهان ۷۴۰ شعبه بانک خصوصی وجود دارد که تعداد ۶۴۱۳ کارمند در آن ها مشغول به کار هستند. برای نمونه گیری، هر بانک به عنوان یک طبقه در نظر گرفته شد و از هر طبقه به نسبت تعداد کارکنان نمونه گیری به عمل آمد. حجم نمونه ‌بر اساس جدول تعیین حجم نمونه مورگان ۳۸۲ نفر تعیین شد که ۶ درصد از کل جامعه آماری را تشکیل می­داد، اما با توجه به امکان نقص در اطلاعات پرسشنامه ­ها و جلوگیری از مشکل اُفت تعداد آزمودنی، ۱۰ درصد از هر طبقه (هر بانک) نمونه گیری به عمل آمد که متشکل از ۸۰ شعبه و ۶۴۰ کارمند بود.که به روش تصادفی انتخاب شده،پس از جمع ­آوری، از کل پرسشنامه ­ها توزیع شده، تعداد ۴۲۰ پرسشنامه گردآوری شد. براین اساس، نرخ بازگشت پرسشنامه ­ها ۶/۶۵ درصد بود.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...