تحقیق دیگری در ۲۷۳ شرکت اسپانیا انجام شده است و موانع محیطی را مورد بررسی قرار داده است. طبق نتایج این پژوهش، محیط ایستا و محیط پیچیده به طور مستقیم یا غیر مستقیم اصول مدیریت کیفیت را تحت تأثیر قرار می‌دهد. ‌به این معنی که محیط ایستا باعث می شود که اجرای مدیریت کیفیت جامع با مشکلاتی مواجه شود و همچنین در محیط نا همگن ( سطح بالای پیچیدگی ) اجرای مدیریت کیفیت جامع، کمتر ضرورت پیدا می‌کند. در واقع سازمان هایی که به راحتی با محیط اطراف ارتباط برقرار می‌کنند در اجرای مدیریت کیفیت جامع موفق تر عمل می‌کنند. این مقاله داده های به دست آمده را با بهره گرفتن از ضریب همبستگی تجزیه و تحلیل می‌کند ( Mar Fuentes-Fuentes, A. Albacete-Sáez, Javier Lloréns-Montes, 2004).

مطالعه موردی دیگری در کشورهای مکزیک و کانادا در زمینه اثر فرهنگ ملی بر موفقیت یا عدم موفقیت در اجرای مدیریت کیفیت جامع انجام شده است. نتایج نشان می‌دهد که شرکتی که در فرهنگ جمع گرا ( مثل کشور مکزیک ) اقدام به استقرار مدیریت کیفیت می‌کند موفق تر از شرکتی است که در فرهنگ فرد گرا ( مثل کشور کانادا ) شروع به اجرای این برنامه می‌کند. زیرا فرهنگ جمع گرا اصول مدیریت کیفیت جامع را بیشتر از فرهنگ فرد گرا دارا می‌باشد. همچنین در فرهنگ‌های جمع گرا زمان کمتری برای اجرای کامل مدیریت کیفیت جامع لازم است زیرا این کشورها، موافق و متجانس با فلسفه مدیریت کیفیت جامع می‌باشند. در واقع فرهنگ فرد گرا یکی از موانع اجرای مدیریت کیفیت جامع می‌باشد (L. Galperin, R. Lituchy, 1999).

در تحقیق دیگری که در صنعت تولیدی ترکیه انجام گرفته است، ۳۲ عامل که اجرای مدیریت کیفیت جامع را تحت تأثیر قرار می‌دهد شناسایی شده است که مهمترین آن ها، بهبود کیفیت و درآمد بالاتر ذکر شده است. در صورتی که این عاملها تحت کنترل قرار بگیرند منجر ‌به این می شود که استقرار مدیریت کیفیت جامع آسان تر شود و میزان موفقیت آن نیز افزایش می‌یابد. این تحقیق عامل های مؤثر را با بهره گرفتن از تصمیم گیری با معیارهای چندگانه به دست آورده و اولویت بندی نموده است. از نظر مدیران مورد پژوهش، بهبود کیفیت و درآمد بالا، بالاترین اولویت را در عوامل مؤثر بر اجرای مدیریت کیفیت جامع دارا بودند (Bayazit, Karpak, 2007).

یکی از مطالعات دیگر در سال ۲۰۱۰ در آمریکا اشاره می‌کند که سه عامل ساختاری تعهد مدیریت، تمرکز بر مشتری و اعتماد، در موفقیت اجرای مدیریت کیفیت جامع بسیار مهم می‌باشند. مطابق با نتایج این تحقیق تعیین فرهنگ درست در این راستا از ضروریات می‌باشد. همچنین زیر بنای فرهنگی و طراحی سیستم کیفیت، اجرای مدیریت کیفیت جامع را بسیار تحت تأثیر قرار می‌دهد. طبق نتایج این تحقیق، شرکت‌های کوچک مزایایی مانند چابکی و ارتباطات سریعتر با دیگر شرکت‌ها را دارا می‌باشند که این ویژگی‌ها در راستای استقرار مدیریت کیفیت جامع می‌باشند. از طرف دیگر شرکت‌های بزرگ از مزیت هایی مانند توسعه استراتژیهای آموزش کارکنان برخوردار می‌باشند که عاملی مؤثر در اجرای برنامه های کیفیت می‌باشد. نسبت پاسخ گویی این تحقیق برابر ۳۴% می‌باشد. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از میانگین، مد، و میانه استفاده نموده است. همچنین شرکت‌ها را به دو دسته شرکت‌های کوچک و بزرگ تقسیم بندی نموده است. از لحاظ اجرای مدیریت کیفیت جامع، شرکت‌ها را به دو دسته که یک دسته آن کمتر از ۳ سال که این برنامه را اجرا می‌کنند و دیگری بیش از ۳ سال است که آن را اجرا می‌کنند (Jayaram, L. Ahire, Dreyfus, 2010).

تحقیق دیگری در ۲۳۸ کارخانه تولیدی ۸ کشور انجام گرفته است که مطابق با نتایج این تحقیق، فرهنگ کیفیت نقشی مهم در اجرای مدیریت کیفیت جامع ایفا می‌کند. زمانی که مدیریت ارشد تصمیم می‌گیرد که مدیریت کیفیت جامع را به کارکنان معرفی کند و فلسفه جدید را اقدام به پیاده سازی کند باید این مسئله را در نظر داشته باشد که این کار را به صورت تدریجی باید انجام دهد. زیرا هنوز فرهنگ غالب سازمان، فرهنگ سنتی و غیر کیفیتی می‌باشد و همچنین کارکنان هنوز از انجام دادن وظایف بر خلاف فرهنگ سنتی واهمه خواهند داشت. در این مرحله، اجرای فرایند کنترل کیفیت آماری به عنوان یک ابزار استاندارد برای تشویق کارکنان به حل خود جوش مسائل و مشکلات خط تولید، بسیار مؤثر می‌باشد. در واقع برای رسیدن به فرهنگ کیفیت مطلوب، همه کارکنان باید فهم واضح و آشکاری از نیاز به مدیریت کیفیت جامع را داشته باشند و فلسفه جدید را بپذیرند. در این تحقیق شرکت‌ها، از لحاظ فرهنگ کیفیت به دو دسته، تقسیم بندی شده اند و اطلاعات به دست آمده از روش آماری رگرسیون تجزیه و تحلیل شده است. برای انجام تحقیق از محققان بین‌المللی که متخصص در زمینه مدیریت تولید و مدیریت عملیاتی می‌باشند، استفاده شده است. صنایعی که به عنوان جامعه انتخاب شده اند صنایع مربوط به صنایع ماشین، عرضه کنندگان اتومبیل و صنایع الکترونیک می‌باشد. نسبت ‌پاسخ‌گویی‌ در این تحقیق ۶۵% می‌باشد. این نسبت ‌پاسخ‌گویی‌ بالا حاصل تلاش محققانی می‌باشد که با بهره گرفتن از تلفن، درخواست همکاری از مدیران شرکت‌های مختلف را داشته اند. به منظور اثبات پایایی پرسشنامه‌ها از آلفای کرونباخ و همچنین برای تجزیه و تحلیل داده ها از خی دو و رگرسیون استفاده شده است ( Jinhui Wu, Zhang, G. Schroeder, 2011).

پژوهش دیگری در آمریکا، در میان ۱۳۸۱ کارمند با درصد ‌پاسخ‌گویی‌ ۱/۴۵% که در بخش‌های حمل و نقل مشغول به کار بودند انجام شده است. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که فرهنگ سازمانی خشن و بی تمدن منجر به رضایت شغلی پایین می شود و یکی از موانع اساسی در اجرای موفقیت آمیز مدیریت کیفیت جامع می‌باشد. در واقع فرهنگ اصولی در سازمان یکی از کلیدهای اساسی برای استقرار موفقیت آمیز مدیریت کیفیت جامع می‌باشد (C. Morrow, C. McElroy, P. Scheibe, 2011).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...