دانلود فایل های دانشگاهی | ۲-۳- توانمندسازی کارکنان – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
اگر قابلیتهای داخلی سازمان ناکارا شود، شرکت با بهره گرفتن از امکانات بیرون از سازمان نیازها را برطرف می کند.
۲-۲-۸-۳- تفسیر اطلاعات
کارکنان طیف وسیعی از وسایل ارتباطی از قبیل: تلفن، پست الکترونیکی، اینترنت، اینترانت و … را در اختیار دارند.
کارکنان به برقراری ارتباطات شفاف با یکدیگر تشویق میشوند
کارکنان شرکت در مقابل روش های جدید کاری مقاومت نشان نمیدهند
مدیریت بر استفاده از مدلها و روش های علمی و مرجع جهت تصمیم گیریها تأکید دارد
مدیریت اطلاعات منسوخ شده را از دسترس کارکنان خارج میکند
شرکت در واکنش به تغییرات تکنولوژیکی سریع عمل میکند.
۲-۲-۸-۴-حافظه سازمانی
کارکنان از تجهیزات الکترونیکی برای ارتباطات خود استفاده میکنند.
کارکنان جهت تصمیم گیریهای خود به آرشیو اطلاعات مراجعه مینمایند.
شرکت اطلاعات و مستندات لازم با تمام جزئیات را جهت استفاده در امور جاری در اختیارمی گذارد.
در شرکت رویه های مشخص و معینی جهت مدیریت و دسترسی به اطلاعات وجود دارد.
شرکت امکان رشد متخصصین و نیروهای ماهر را فراهم میکند .
شرکت از امکانات ذخیره سازی الکترونیکی (از قبیل بانکهای اطلاعاتی، مستندات اسکنشده) در حد قابل توجهی استفاده می کند. ترکیب دقیق و مناسبی از مهارتهای نیروی انسانی در شرکت وجود دارد (اعرابی و فخاریان، ۱۳۸۷).
۲-۲-۹- موانع به کارگیری یادگیری سازمانی
به منظور فهم جامع موانع یادگیری سازمانی، درک چگونگی یادگیری سازمانی حیاتی است. مدیران به طور فزاینده این را میپذیرند که یادگیری سازمانی برای حفظ قابلیت رقابت سازمان اهمیت حیاتی دارد. ویک و لئون ( ۱۹۹۳ ) اظهار داشتند که چگونه یاد گرفتن شرکت به دلایل زیر اهمیت دارد (وانگلیمپیارات[۳۷]، ۲۰۰۹):
۱- یادگیری را میتوان تفاوت میان پذیرش بهبود یا به دست آوردن سریع سهم بازار برشمرد.
۲- یادگیری، سازمان را از توانایی رویارویی با تغییرات وضعیت بازار و تهدیدهای رقیبان و به کار گیری
فناوری جدید برخوردار میکند.
۳- هرگاه یادگیری با جهتگیری درست استراتژیک و منابع انسانی آمیخته شود، به رشدسازمان
می انجامد.
باید اذعان داشت، یادگیری سازمانی با چندین عامل محدودیت ساز روبرو است که مانع استفاده کامل از ظرفیت سازمان برای یادگیری می شود که مطابق شکل ۲-۱ عبارتند از (سبحانینژاد و همکاران، ۱۳۸۵):
۱- کمظرفیتی در نوآوری
۲- کمظرفیتی در عمل
۳- کمظرفیتی در انعکاس بصیرتها
۴- کمظرفیتی در ثبت بصیرتها
۵- کمظرفیتی در انتشار بصیرتها
شکل ۲-۲: عوامل محدودساز یادگیری سازمانی (سبحانینژاد و همکاران، ۱۳۸۵)
۲-۲-۱۰- عوامل کلیدی موفقیت یادگیری سازمانی
با مطالعه و بررسی تحقیقات انجام گرفته در این زمینه، عوامل مؤثر در یادگیری سازمانی را میتوان این گونه برشمرد:
۱) استراتژیها و سیاستها: با اتخاذ سیاستها و خط مشیهای هوشیارانه، یادگیری به حالت آگاهانه در می آید. در واقع، مدیریت سازمان باید به صورت روشن و صریح اشتیاق و اراده خود را به مدیریت آگاهانه یادگیری نشان دهد.
۲) رهبری: رفتار و اعمال رهبران و مدیران، سازنده فرهنگی است که باید یادگیری کارکنان در آن محیط صورت پذیرد. رهبر سازمان یادگیرنده باید دارای ویژگیهایی همچون مشوق بودن، زمینه ساز فرهنگ حامی یادگیری باشد.
۳) کارکردهای منابع انسانی: برای افرادی که در سازمانها روزانه درگیر عملیات و اقدامات جاری هستند، باید فرایندها و عملیات جاری مؤسسات حامی و مشوق یادگیری باشند و مخصوصاٌ باید به گونه ای طراحی شوند که یادگیری را در فعالیتهای خود نهادینه سازند.
۴) ارتباط با محیط: ارتباط مؤثر با محیط پیرامون سازمان باعث می شود تا سازمان تعامل سازندهای با سازمان های دیگر داشته باشد و بتواند از تجارب موفق آن ها جهت اهداف سازمانی خود بهرهمند گردد.
۵) استفاده از فناوری اطلاعات: فناوری اطلاعات به نوعی تسهیل کننده یادگیری از طریق ضبط، تنظیم، مرتبسازی و انتشار الکترونیکی داده ها و اطلاعات در سراسر سازمان میباشد.
۶) کشف، ایجاد و انتشار دانش: با شناسایی و انتشار دانش در سطح سازمان، شرایط جهت یادگیری سازمانی برای کارکنان سازمان فراهم می شود، و کارکنان سازمان میتوانند به سهولت از ایده ها، تجارب و دانش افراد دیگر استفاده نمایند.
۷) ارزشها و باورها: دربرگیرنده ارزشهای حامی یادگیری بوده و در ارتباطات سازمانی به طور مرتب از آن ها یاد می شود. به هنگام یادگیری وارد مکالمات و زندگی کاری افراد می شود و بدینترتیب، افراد مسئولیت یادگیری خود را به عهده می گیرند و آزادند تا مفروضات را زیر سوال برده و بدون ترس از اتهام و تنبیه (ولی نه به عمد) مرتکب اشتباهاتی شوند.
۸) زبان: تغییر لغات و زبان در جهت حمایت از یادگیری، مثلاٌ تغییر لفظ سرپرست به لفظ مربی و نظایر آن.
۹) گفتار و رفتار افراد سطح بالا: پیامها، توقعات، حالات و رفتار مدیران ارشد بیانکننده آن است که برای سازمان حیاتی و لازم الاجرا میباشد. افراد از این گفتارها و پیامها آنهایی را که جهت رفتار خود و برای سازمان ضروری است، دریافت میکنند.
۱۰) زمان و سرمایه: تعهد به اختصاص زمان و پول نکتههای مهم در فرهنگسازی است. پاسخ به این پرسش که آیا منابع صرف شده برای یادگیری هزینه تلقی میشوند یا سرمایه گذاری، بسیار حیاتی میباشد.
۱۱) قدرت مالکیت: یادگیری چیزی است که همگان مالک آن هستند و اختصاص به شخص یا واحد خاصی ندارد و لذا نباید در میان کارکنان و یا واحدهای سازمانی در امر یادگیری تبعیض و تمایز قائل شد.
۱۲) غرور و تعصب: بزرگترین موانع یادگیری سازمانی، سیاستبازی، غرور و خودستایی، دیکتاتوری و استفاده از اطلاعات به عنوان قدرت و تسلط بر دیگران است (مونائرت و همکاران[۳۸]، ۲۰۰۰).
۲-۳- توانمندسازی کارکنان
۲-۳-۱- تعاریف توانمندسازی
توانمندسازی، باور فردی است که به وسیله آن مهارتها و دانشهای افراد بهبود مییابد و بر طبق آن عمل میکنند (بوگلر و سومچ[۳۹]، ۲۰۰۴).
توانمندسازی، فرایند قدرت بخشیدن به افراد است. در این فرایند به کارکنان کمک میشود تا حس اعتماد به نفس خویش را بهبود بخشند و بر احساس ناتوانی و درماندگی خود چیره شوند. تواناسازی در این معنی به بسیج انگیزه های درونی افراد می انجامد (اسکات و ژافه، ۱۳۸۴).
تواناسازی، آزاد کردن نیروهای درونی افراد، برای کسب دستاوردهای شگفتانگیز و تکنیکی برای افزایش بهرهوری از راه بالا بردن تعهد کارکنان نسبت به سازمان و به عکس است (اسکات و ژافه، ۱۳۸۴).
توانمندسازی، تشویق افراد به مشارکت بیشتر در اتخاذ تصمیم گیریهایی است که بر فعالیت آنها تأثیرگذار است. از طریق فرایند توانمندسازی میتوان به کارکنان فرصت داد تا ایدههای خوبی آفریده و به آن جامه عمل بپوشانند (همان منبع).
توانمندسازی، مشارکت کارکنان در چهار عنصر سازمانی: اطلاعات، پاداش، قدرت تصمیمگیری و دانش است (سیدی و پاکنژاد، ۱۳۹۱).
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1401-10-01] [ 11:04:00 ق.ظ ]
|