۱- ۳- ۲- ابعاد هوش معنوی از دیدگاه سیسک و آمرام


ابعاد هوش معنوی از دیدگاه سیسک و آمرام در موارد زیر خلاصه می شود؛ دانش درونی، شهود عمیق، شناخت خود و یکی شدن با طبیعت و جهان، توانایی حل مسئله، هدایت باطنی و استفاده از سبک های تعالی مثل شهود برای حل مسائل، پذیرش و عشق به حقیقت، زندگی کردن در تعادل همراه با روحانیت و دیدگاه سیستمی کل گرا برای دیدن ارتباط درونی میان هر چیزی و غیره ( سهرابی ، ۱۳۸۷ : ۱۷ ) و (آمرام، ۲۰۰۹).


۲-۳- ۲- ابعاد هوش معنوی از زهر و مارشال


زهر و مارشال نیز ابعاد هوش معنوی را در قالب جداول زیر طبقه بندی نموده اند.

جدول ۲-۲ : ابعاد هوش معنوی بر اساس دیدگاه زهر و مارشال











خود آگاهی

بدانید واقعاً که هستید و چگونه با دنیای پیرامون خود ارتباط برقرار می کنید .

تعیین ارزش‌ها و چشم انداز ( آرمان – گرایی )

نهایت انسانیت ما در چشم انداز و ارزش های ما مشخص خواهد شد.

قابلیت مواجهه با مشکلات و ناملایمات و حتی با فرصت تبدیل کردن آن ها

کنار آمدن با اشتباهات و مشکلات و درس گرفتن از آن ها .

کل نگری

مشاهده ارتباط بین چیزه ها و امور : مشتاق بودن نسبت به همه چیز

تنوع پذیری

کنار آمدن با تنوع، برای مثال دیدن جنبه‌های متفاوت هر فرد و تشویق به دانستن ارزش این تفاوت‌ها و شکرگزاری بابت آن ها

مستقل بودن ( شهامت )

واژه ای روانشناسانه که به معنای شهامت است نه سازگاری و همرنگ جماعت شدن، داشتن شجاعت کافی برای عمل برخلاف عرف رایج ( استقلال از محیط )

تمایل به پرسیدن چرا ؟

پرسیدن سوالات اساسی و یافتن پاسخ های بنیادین

قابلیت چارچوب بندی دوباره موضوعات

مشاهده پدیده ها در زمینه ای وسیع تر

خود جوش بودن

انجام اعمال بر اساس بینش خود و پاسخگو بودن بابت آن ها به دنیا و عمل نکردن بر اساس ترس و هوس

(به نقل از سهرابی، ۱۳۸۷)

۳-۳ – ۲- مؤلفه های هوش معنوی از دیدگاه امونز


به زعم امونز مؤلفه های هوش معنوی را می توان در ۵ دسته زیر طبقه بندی نمود ؛

۱- ظرفیت تعالی ( فرا رفتن از دنیای جسمانی و مادی و متعالی کردن آن )

۲- توانایی ورود به حالت های معنوی از هوشیاری

۳- توانایی آراستن فعالیت ها ، حوادث و روابط زندگی روزانه با احساسی از تقدس

۴- توانایی استفاده از منابع معنوی در جهت حل مسائل زندگی

۵- ظرفیت درگیری در رفتار فضیلت مابانه[۴۳] ( بخشش[۴۴] ، سپاس گزاری[۴۵] ، فروتنی ، احساس شفقت )

۴-۳- ۲- مؤلفه های هوش معنوی از دیدگاه نوبل


در این راستا نوبل[۴۶] (۲۰۰۱ ) ضمن تأیید مؤلفه های آمونز ، دو مؤلفه زیر را به آن اضافه می‌کند؛

۱- تشخیص آگاهانه این موضوع که واقعیت فیزیکی درون یک واقعیت بزرگتر و چند بعدی است و در تعامل لحظه به لحظه با آن و به صورت هوشیارانه و نا هوشیارانه صورت بندی می شود.

۲- پیگیری آگاهانه سلامت روانی شناختی، برای خود و جامعه جهانی ( سهرابی ، ۱۳۸۷ :۱۷ ).

۵-۳- ۲- مؤلفه های هوش معنوی از دیدگاه فریدمن و مک دونالد


از دیدگاه فریدمن و مک دونالد مؤلفه های زیر برای هوش معنوی بیان شده است:

۱- تمرکز داشتن بر معنای نهایی

۲- آگاهی از سطوح چند گانه هوشیاری[۴۷] و رشد آن ها

۳- اعتقاد به گران بها و مقدس بودن زندگی

۴- فراتر رفتن از خود[۴۸] و اتصال به یک کل بزرگتر (آمرام، ۲۰۰۵)

۶-۳- ۲- مؤلفه های هوش معنوی وگان


وگان[۴۹] نیز سه مؤلفه‌ را برای هوش معنوی ارائه نموده است؛

۱- توانایی ایجاد معنا داری مبتنی بر درک سوالات وجودی

۲- استفاده از سطوح چند گانه آگاهی بر درک سوالات وجودی

۳- آگاهی از ارتباط درونی همه چیز با هر چیز دیگر و با ماوراء (آمرام، ۲۰۰۹)

۷-۳- ۲- مؤلفه های هوش معنوی از دیدگاه نوبل و گان


نوبل و وگان[۵۰] نیز هشت مؤلفه را برای هوش معنوی در نظر گرفتند که نشان دهنده رشد هوش معنوی است. این مؤلفه عبارتند از درستی و صراحت، تمامیت، تواضع، مهربانی، سخاوت، تحمل، مقاومت و پایداری و تمایل به بر طرف کردن نیازهای دیگران (نازل، ۲۰۰۴).

۸-۳- ۲- مؤلفه های هوش معنوی از دیدگاه مک مولن


مک مولن[۵۱] نیز معتقد است شجاعت[۵۲]، یکپارچگی، شهود[۵۳]، دلسوزی[۵۴] از مؤلفه های هوش معنوی هستند ( عبداله زاده ۱۳۸۸ :۴۶ ).

۹-۳- ۲- مؤلفه های هوش معنوی از دیدگاه سیسک


سیسک نیز ارزش ها ، تجارب و ظرفیت ها را از مؤلفه های کلیدی هوش معنوی می‌داند ( ساغروانی ، ۱۳۸۸ : ۴۴- ۴۵ ).

۱۰-۳- ۲- مؤلفه های هوش معنوی از دیدگاه عبداله زاده و دیگران


عبداله زاده و دیگران در کتاب هوش معنوی به اجزاء آن اشاره کرده‌اند؛ عقل شهودی[۵۵]، ادراک مستدل[۵۶]، آگاهی بر خواست و نیت، عشق و شفقت[۵۷]، قدرت و عدالت متمرکز[۵۸]، شفا و بخشش[۵۹]، زندگی با شوق[۶۰]، زندگی با وقار، یکدلی و تعهد[۶۱]، پیوند و خدمت خلاق[۶۲]، پادشاهی خداوند، شادی و تکمیل زندگی با هوش مطلوب ( عبداله زاده و دیگران ، ۱۳۸۸ :۴۱ -۴۲ )

۴- ۲- مدل های هوش معنوی

۱-۴- ۲- مدل زهر و مارشال (۲۰۰۰ )


مدل زهر و مارشال، مدل گل نیلوفر است، زیرا نیلوفر سمبل غایی از انسانی است که راه آشکاری جهت ترکیب سنن غربی و شرقی است. این مدل بر نوعی روانشناسی خویشتن مبتنی است و دیدگاه های روانشناسی غرب، فلسفه شرق و علم قرن بیستم را به هم پیوند می زند. در این مدل به منابع پژوهشی گسترده ای تکیه شده است، به گونه ای که فلسفه شرق و غرب و علم روز را به هم پیوند می زند. ۶ گلبرگ در مدل ارائه شده توسط زهر و مارشال عبارتند از : خدمت [۶۳]، پرورش[۶۴] ، دانش[۶۵] ، تغییر شخصی[۶۶] ، برادری و اخوت[۶۷] ، رهبری خدمتگذار[۶۸] (زوهر و مارشال،۲۰۰۰).

شکل ۱-۲: مدل زوهر و مارشال(۲۰۰۰)

برادری

تغییر شخصی

دانش

پرورش

رهبری خدمتگار

خدمت

به نقل از نصر اصفهانی و اعتمادی (۱۳۹۱)

۲-۴- ۲- مدل هوشی معنوی از دیدگاه سیندی ویگلزورث[۶۹] ( ۲۰۰۴ / ۲۰۰۸ )


ویگلزورث بر اساس تعدادی از مهارت ها مدلی را ارائه نمود .

جدول ۳-۲ : مدل هوش معنوی از دیدگاه سیندی ویگلزورث





خود آگاهی برتر

آگاهی از مشاهده جهان خویشتن آگاهی از هدف زندگی آگاهی از سلسله مراتب ارزش ها پیچیدگی تفکر درونی آگاهی از خود / فراخود

آگاهی فراگیر

آگاهی از بهم پیوستن همه زندگی آگاهی از جهان بینی دیگران وسعت نظر ادراک فضا /زمان آگاهی از محدودیت ها / نیرو ادراک بشر آگاهی از قوانین معنوی تجارب یگانگی ماوراء

خود والاتر / رهبری فراخود

تعهد نسبت به رشد معنوی حفظ خود والا در مسئولیت زندگی هدفمند پایداری در اعتقادات راهنمایی خواستن از معنویت

پیشگاه معنوی / رهبری اجتماع

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...