پایان نامه آماده کارشناسی ارشد | ادامه جدول ۲-۲: خلاصهای از ابعاد عملکرد کاری درون نقش و فرا نقش کارکنان – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
-
- نوع دوستی[۵۷]: دومین بعد رفتار شهروندی یعنی نوع دوستی به رفتارهای مفید و سودبخشی از قبیل ایجاد صمیمیّت، همدلی و دلسوزی میان همکاران اشاره دارد که خواه به شکل مستقیم و یا غیرمستقیم به کارکنانی که دارای مشکلات کاری هستند کمک می کند. البته برخی از صاحب نظران رفتار شهروندی مانند پودساکف ، ابعاد نوع دوستی و وظیفه شناسی را در یک طبقه قرار می دهند و از آن ها به عنوان »رفتارهای کمکی « نام میبرند .
-
-
- فضیلت مدنی[۵۸]: بعد سوم رفتار شهروندی که فضیلت مدنی نام دارد، شامل رفتارهایی از قبیل حضور در فعالیتهای فوق برنامه و اضافی آن هم زمانی که این حضور لازم نباشد، حمایت از توسعه و تغییرات ارائه شده توسط مدیران سازمان و تمایل به مطالعه کتاب ، مجلات و افزایش اطلاعات عمومی و اهمیت دادن به نصب پوستر و اطلاعیه در سازمان برای آگاهی دیگران، بر این اساس یک شهروند سازمانی خوب نه تنها باید از مباحث روز سازمان آگاه باشد بلکه باید درباره آنها اظهار نظر کند و در حل آنها نیز مشارکت فعالانه داشته باشد.
-
-
- جوانمردی[۵۹]: جوانمردی چهارمین بعد رفتار شهروندی است که به شکیبایی در برابر مؤقعیّتهای نامطلوب و نامساعد، بدون اعتراض، نارضایتی و گلایه مندی، اشاره می کند.
- احترام و تکریم[۶۰]: آخرین بعد رفتار شهروندی سازمانی احترام و تکریم است. این بعد بیانکننده نحوه رفتار افراد با همکاران، سرپرستان و مخاطبان سازمان است.افرادی که در سازمان با احترام و تکریم با دیگران رفتار میکنند دارای رفتار شهروندی مترقی هستند. ارگان بعد از برشمردن این ابعاد، یادآوری می کند که هر پنج بعد رفتار شهروندی ممکن است هم زمان ظهور پیدا نکنند، مثلاً افرادی که ما فکر میکنیم دارای بعد وظیفه شناسی هستند ممکن است همیشه نوع دوست و فداکار نباشند و یا این که برخی از این ابعاد، مانند نوع دوستی و وظیفه شناسی تاکتیکی برای، تحت فشار قرار دادن مدیران سازمان باشد(رامین مهر و همکاران،۱۳۸۸: ۷۰-۷۲).
آداب اجتماعی، وجدان کاری و نوع دوستی به عنوان مؤلفه های کمک کننده فعّال و مثبت مطرحند. آداب اجتماعی به عنوان رفتاری است که توجه به مشارکت در زندگی اجتماعی سازمانی را نشان میدهد. وجدان کاری رفتاری است که فراتر از الزامات تعیین شده به وسیله سازمان در محیط کار میباشد (همانند کار در بعد از ساعت اداری برای سود رساندن به سازمان). نوع دوستی، عبارت است از : کمک کردن به همکاران در عملکرد مربوط به وظایفشان جوانمردی و نزاکت، مؤلفه هایی هستند که گویای اجتناب از وارد نمودن خسارت به سازمانند: جوانمردی، عبارت است از : تمایل به شکیبایی در مقابل مزاحمتهای اجتناب ناپذیر و اجحافهای کاری بدون این که گله و شکایتی صورت گیرد، در حالی که نزاکت اندیشیدن به، این نکته است که چگونه اقدامات فرد بر دیگران تأثیر می گذارد(مقیمی،۱۳۸۵: ۱۷۷).
با وجود توجه فزاینده به موضوع رفتارهای شهروندی، با مروری بر ادبیات این حوزه ، فقدان اجماع درباره ابعاد این مفهوم آشکار می شود. نتایج بررسی ادبیّات نشان میدهد، به طور تقریبی سی نوع متفاوت از رفتار شهروندی تفکیکپذیر است و تعاریف متعددی از آن به عمل آمده است که البته همپوشانیهای زیادی بین آنها وجود دارد . با توجه به طبقه بندیهای مختلف از این رفتارها ، پودساکف[۶۱] در سال ۲۰۰۰ میلادی طبقه بندی مفصّلی از این رفتارها شامل ۷ نوع رفتار ارائه نمود که عبارتند از:۱- رفتارهای کمک کننده؛۲-جوانمردی؛۳-ابتکارشخصی؛۴-آداب اجتماعی؛۵-تعهد سازمانی؛۶-توسعه شخصی؛۷-اطاعت پذیری. این طبقه بندیها تقریباً از نظر مفهومی همپوشانی دارند، تقسیم بندی فوق بر اساس مطالعه مدلهای ارائه شده توسط تعداد زیادی از پژوهشگران صاحب نظر در رشته رفتار شهروندی سازمانی است که خلاصه آن در جدول ۲-۲ نشان داده شده است.
جدول ۲-۲: خلاصهای از ابعاد عملکرد کاری درون نقش و فرا نقش کارکنان)زارعی متین و همکاران،۱۳۸۸: ۴۳،۴۴)
گراهام
(۱۹۹۱)
گراهام(۱۹۸۹) بلکلی (۱۹۹۵)
ارگان
(۱۹۸۸،۱۹۹۰)
اسمیت،ارگان ونیر [۶۲](۱۹۸۳)
ابعاد رفتار شهروندی سازمانی
کمک بین فردی
نوع دوستی،احترام و تکریم،صلح و آشتی
نوع دوستی
رفتار امدادی
جوانمردی
جوانمردی
وفاداری
وفاداری گرایی
وفاداری سازمانی
اطاعت سازمانی
تعهد عمومی
تعهد سازمانی
ابتکار فردی
وجدان کاری
ابتکار فردی
مشارکت سازمانی
فضیلت شهروندی
فضیلت شهروندی
خود بهبودی
ادامه جدول ۲-۲: خلاصهای از ابعاد عملکرد کاری درون نقش و فرا نقش کارکنان
)زارعی متین و همکاران،۱۳۸۸: ۴۳،۴۴)
ون و اسکاتر [۶۳]
(۱۹۹۶)
جورج و بریف[۶۴]
(۱۹۹۲)
بورمن و موتوویلدو[۶۵]
(۱۹۹۳،۱۹۹۷)
ابعاد رفتار شهروندی سازمانی
تسهیلات بین فردی
کمک به همکاران
کمک و مشارکت با دیگران
رفتار امدادی
کمک و مشارکت با دیگران
جوانمردی
اشاعه حسن نیت
تصدیق،پشتیبانی و حمایت از اهداف سازمانی
وفاداری سازمانی
اهدای شغلی
پیروی از قوانین و رویه های سازمانی
تعهد سازمانی
اهدای شغلی
پیشنهاد های سازنده
تلاش های فرا نقش برای انجام کارهای اساسی
ابتکار فردی
حمایت از سازمان
فضیلت شهروندی
خود بهبودی
خود بهبودی
- مدلپودساکف
-
- رفتار کمکی[۶۶]: این بعد به عنوان شکل مهمی از رفتار شهروندی است، رفتار مساعدی که شامل داوطلبانه کمک کردن به دیگران و یا جلوگیری از وقوع مشکلات مربوط به کار می شود (پودساکف و همکاران،۲۰۰۰: ۵۱۶) .
-
- جوانمردی: شکیبایی در برابر موقعیّتهای نامطلوب و نامساعد، بدون اعتراض، نارضایتی و گلایه مندی(همان: ۵۱۷) . جوانمردی و گذشت را میتوان به عنوان خوشنیّتی کارکنان در تحمل شرایطی که ایدهآل نیست،بدون ابراز شکایت تعریف نمود(گیاه،۱۳۹۱: ۶۲).
-
- وفاداری سازمانی[۶۷]: این بعد متشکل از وفاداری سازمانی ، گسترش حسن نیّت و حمایت از سازمان ، و صحه گذاشتن ، حمایت و دفاع از اهداف سازمانی است (پودساکف و همکاران،۲۰۰۰: ۵۱۷) . وفاداری سازمانی پیروی از موازین سازمان و عمل کردن به وظایف،ماورای علایق کوته بینی فردی،گروه های کاری و یا بخشها است….وفاداری سازمانی بخاطر ارتقاء جایگاه سازمان نزد بیرونیها ضروری است(گیاه،۱۳۹۱: ۶۱).
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1401-10-01] [ 10:29:00 ق.ظ ]
|