جدول (۴-۳): نتایج آزمون F لیمر، هاسمن و LR برای الگوی (۴-۳).

آزمون

آماره آزمون

احتمال

آزمون F لیمر

۴۳/۸۶

آماره جدول: F(55,327)

۰۰۰/۰

آزمون هاسمن

۶۶/۱۲۵

درجه آزادی (۶)

۰۰۰/۰

آزمون LR

۱۰/۳۷۶

۰۰۰/۰

منبع: یافته های پژوهش

با انجام آزمون F لیمر، روش داده ­های تابلویی برای برآورد الگو در نظر گرفته شد و همچنین طبق آزمون هاسمن اثرات ثابت برای الگو قابل قبول است و با توجه به نتیجه آزمون LR، الگوی مورد بررسی دارای ناهمسانی واریانس است ‌بنابرین‏ با روش GLS برآورد شده است. نتایج این تخمین در جدول (۴-۴) آمده است.

جدول (۴-۴) نتایج برآورد الگو (۴-۳)

متغیر

ضریب

احتمال

آماره Z

Ln(YPi)

۵۲/۱

۰۰۰/۰

۷۵/۱۹

Ln(YPj)[64]

۶۸/۱

۰۰۰/۰

۹۱/۱۲

EVi

۰۱۳/۰-

۰۳۶/۰

۱۰/۲-

EVj

۰۱۲/۰-

۰۵۳/۰

۹۳/۱-

fcit

۱۹/۰-

۰۴۷/۰

۹۸/۱-

lnDISij

۵۸/۰-

۰۰۰/۰

۶۳/۱۰-

C

۸۲/۲۴

۰۰۰/۰

۷۷/۸

Wald chi2(6)=81/717

Prob > chi2=000/0

منبع: یافته ­های پژوهش

با توجه به نتایج تمامی متغیرها در سطح اهمیت ۵% معنادار هستند. ضریب متغیرهای درآمد سرانه اثرگذاری مثبت این متغیرها را بر حجم تجارت دوجانبه نشان می­دهد. با افزایش یک درصدی درآمد سرانه کشورهای مبدأ و مقصد به ترتیب به میزان۶۸/۱ درصد و ۵۲/۱ درصد در تجارت خدمات گردشگری افزایش اعمال می­ شود. افزایش درآمد سرانه هم در کشور مبدأ باعث افزایش گردشگری و تجارت خدمات گردشگری می شود و همچنین در کشور های مقصد افزایش در درآمد سرانه موجب افزایش ارائه خدمات گردشگری بیشتر و با کیفیت مناسب تر می شود و به دنبال این افزایش امکان مبادله، تجارت این خدمات افزایش می‌یابد. با توجه به جدول (۴-۴) مشخص است که تاثیر افزایش در درآمد سرانه کشورهای مبدأ در افزایش تجارت بین الملل به مراتب بیشتر از افزایش درآمد سرانه در کشورهای مقصد است. تغییرات نرخ ارز نشان دهنده اثرات منفی این متغیر بر حجم تجارت است هر چه تغییرات نرخ ارز بیشتر شود حجم تجارت کاهش می­یابد؛ زیرا هزینه سفر بیشتر شده و امکان استفاده بیشتر از خدمات گردشگری را کاهش می­دهد. تغیرات نرخ ارز همچنین بر قدرت خرید افراد اثر گذار است و افزایش نرخ ارز در کشور مبدأ باعث کاهش قدرت خرید افراد این کشور خواهد بود. فاصله جغرافیایی با علامت منفی نشان می­دهد که هر چه فاصله بین مبدأ و مقصد گردشگری کمتر باشد حجم تجارتی که صورت ‌می‌گیرد بیشتر می­ شود. در زمان بحران به علت شرایط بد مالی مقاصدی که فاصله­ کمتری داشتند بیشتر مورد توجه قرار گرفتند زیرا شرایط بد مالی هزینه­ های حمل و نقل را به میزان زیادی تحت تاثیر قرار داد. باید توجه شود که برای تجارت خدمات گردشگری، فاصله جغرافیایی در هزینه های حمل و نقل اثر می‌گذارد ‌بنابرین‏ گردشگران پس از سفر به مقاصد مورد نظر (که قابلیت جایگزینی با سایر مقاصد را نداشته باشد)، از سایر خدمات گردشگری بدونه توجه به فاصله مقصد و مبدأ استفاده می‌کنند و تجارت خدمات گردشگری نسبت به تجارت خدمات کمتر تحت تاثیر فاصله جغرافیایی است. در بررسی که در این پژوهش صورت گرفت کشورهای مقصد منحصر به فرد نبوده و با توجه به نتایج جدول (۴-۴)، در زمان بحران مالی مقاصد نزدیک­تر به جای این کشورها جایگزین شده اند.

شاخص بحران دارای علامت منفی است که نشان دهنده اثر منفی شرایط مالی بحرانی است. در شرایط بد مالی امکان تجارت و سفرهای گردشگری به شدت کاهش می‌یابد که این به علت افزایش در هزینه های گردشگری و همچنین کاهش در درامد واقعی و اسمی در زمان بحران و شرایط بد مالی است.

۴-۳-خلاصه و نتیجه گیری:

در این فصل اثر بحران مالی بر تجارت خدمات بر مبنای الگوی تصریح شده در ابتدای این فصل، در دو بخش اثر بحران مالی بر تجارت خدمات و اثر بحران مالی بر تجارت خدمات گردشگری با بهره گرفتن از داده ­های تابلویی تخمین زده شد و نتایج برآورد الگوها بیان شده است. سپس آزمون­های صورت گرفت ذکر شده است.

نتایج کلی بیان می­ کند تغییرات شرایط مالی اثر مستقیم بر تجارت دوجانبه خدمات گردشگری و کل خدمات دارد. در الگوهای برآورد شده متغیر­های درآمد سرانه دو کشور شریک تجاری، نرخ ارز دو کشور، فاصله جغرافیایی بین دو کشور و شرایط مالی بر تجارت خدمات گردشگری و کل خدمات مؤثر و معنادار هستند.

فصل پنجم:

نتیجه گیری و پیشنهاد

مقدمه:

بحران­های مالی و اقتصادی هر از چندگاهی به واسطه اتخاذ نادرست سیاست­های پولی و مالی، شاخص­ های مختلف اقتصادی را تحت تاثیر قرار می­ دهند. یکی از مهم­ترین شاخص­ های اقتصادی، تجارت بین الملل است که در دو بخش تجارت کالا و تجارت خدمات صورت ‌می‌گیرد. بحران اخیر در سال ۲۰۰۸ از آمریکا شروع و از طریق شاخص­ های تجاری و سرمایه ­گذاری به دیگر کشورها وارد شد.

با توجه به آمارهای ارائه شده از سازمان­ های مختلف، بحران مالی تاثیر کمتری بر تجارت خدمات نسب به تجارت کالا داشته است؛ از این رو سیاست­گذاری صحیح بر این بخش می ­تواند در زمان بحران اقتصادی کاهش کمتری را در حجم کل تجارت بین الملل ایجاد کند. لذا در این مطالعه به بررسی اختصاصی اثر بحران مالی بر تجارت بین الملل بخش خدمات پرداخته شده است و با توجه به اینکه گردشگردی یکی از مهم­ترین زیر بخش­های خدمات است یک بررسی موردی در این زمینه نیز صورت گرفته است.

۵-۱-خلاصه پژوهش:

هدف اصلی این پژوهش بررسی اثر بحران مالی سال۲۰۰۸ بر تجارت دوجانبه خدمات گردشگری و کل خدمات در بین کشورهای عمده شریک تجاری ایران در بخش خدمات است. بر این اساس فصل اول به بیان کلیات پژوهش اختصاص داده شده است. به طوری که پس از بیان مسئله و اهداف پژوهش، فرضیه ­های پژوهش تدوین گردیده است. سپس ضمن توضیح روش پژوهش، جامعه آماری، ابزار مورد استفاده بیان شده است. در فصل دوم، ابتدا تعاریف، مفاهیم و رویکرد­ها ذکر شده است و در ادامه مبانی نظری پژوهش و شواهدی از اثرگذاری بحران بر بخش گردشگری بیان شده است. در نهایت مروری بر مطالعات گذشته داخلی و خارجی انجام شده در زمینه پژوهش مورد توجه قرار گرفته است. فصل سوم، به بسط الگوی اثرگذاری بحران مالی ۲۰۰۸ بر تجارت بخش خدمات و تجارت خدمات گردشگری پرداخته شده است. طبق مبانی نظری برای بررسی تجارت دوجانبه از الگوی جاذبه استفاده شد. سپس متغیر­ها، منابع آماری و روش مورد استفاده برای برآورد این الگوها در قالب داده ­های تابلویی شرح داده شده است. در فصل چهارم نتایج برآورد هر یک از الگوهای بیان شده در فصل سوم و الگوهای تصریح شده در فصل چهارم، بیان و تحلیل شده است. در فصل حاضر ابتدا نتایج و دستاورد­های پژوهش ذکر می­ شود و سپس پیشنهاد و توصیه­ های سیاستی بر اساس یافته ­های پژوهش ارائه می­ شود.

۵-۲-تحلیل کلی نتایج:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...