جدول ۴-۱۰ تحلیل واریانس ………………………………………………………………………………………………………..۱۱۱

جدول ۴-۱۱ ضریب همبستگی و ضریب تعیین ………………………………………………………………………………۱۱۲

جدول ۴-۱۲ آزمون دوربین واتسون ……………………………………………………………………………………………….۱۱۳

جدول ۴-۱۳ تحلیل رگرسیون چند متغیره ……………………………………………………………………………………….۱۱۴

جدول ۴-۱۴ جمع بندی آزمون فرضیات تحقیق ………………………………………………………………………………۱۱۵

فهرست اشکال

شکل ۲-۱ جایگاه معماری فناوری اطلاعات در استراتژی فناوری اطلاعات …………………………………………۴۰

شکل ۲-۲ معماری فناوری اطلاعات در سه سطح …………………………………………………………………………….۴۱

شکل ۲-۳ مزایای معماری فناوری اطلاعات در تقابل با چالش های آن ……………………………………………….۴۲

شکل ۲-۴ چهار استراتژی معماری و تمرکز بر مزایای متفاوت …………………………………………………………..۴۴

شکل ۲-۵ مزایای هر یک از استراتژی های معماری فناوری اطلاعات …………………………………………………۴۵

شکل ۲-۶ ارتباط میان استراتژی کسب و کار و استراتژی و عملکرد ……………………………………………………۴۸

شکل ۲-۷ استراتژِ های عام مایکل پورتر ………………………………………………………………………………………….۶۰

نمایه ۲-۱ ویژگی های مهم ترین روش شناسی های طراحی فناوری اطلاعات ………………………………………۴۹

نمایه ۲-۲ مدل همسویی استراتژیک هندرسن و ون کاترمن ………………………………………………………………..۵۳

نمایه ۲-۳ مدل ایجاد همسویی ………………………………………………………………………………………………………..۵۵

نمایه ۲-۴ گام بعدی در همسوسازی کسب و کار فناوری اطلاعات ……………………………………………………..۵۶

مدل مفهومی تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………….۸۶

فهرست نمودار

نمودار ۲-۱ سیستم عملکرد فردی ……………………………………………………………………۷۶

نمودار ۴-۱ توزیع فراوانی بر حسب جنس …………………………………………………………۱۰۲

نمودار ۴-۲ توزیع فراوانی بر حسب سن ……………………………………………………………۱۰۳

نمودار ۴-۳ توزیع فراوانی بر حسب تحصیلات …………………………………………..۱۰۴

نمودار ۴-۴ توزیع فراوانی بر حسب سابقه کار …………………………………………………………۱۰۶

چکیده

هدف از اجرای این پژوهش، بررسی رابطه بین مسئولیت اجتماعی با عملکرد مالی و غیر مالی شرکت های صنعتی استان گلستان است. مسئولیت اجتماعی شرکت ها، از طریق پرسشنامه ای که حاوی ۴۳ سئوال در زمینه مسئولیت اجتماعی کارکنان، مشتریان، سرمایه گذاران، جامعه، محیط زیست و تامین کنندگان می‌باشد، اندازه گیری شد. از اطلاعات ۱۸ شرکت صنعتی در سال ۱۳۹۳ استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها نیز روش رگرسیون سلسله مراتبی به کار گرفته شده است. نتایج پژوهش نشان می‌دهد مسئولیت اجتماعی شرکت نسبت به ۶ سهامدار با عملکرد مالی و غیرمالی شرکت ها رابطه معنی داری وجود دارد. این پژوهش به مدیران کمک خواهد کرد تا سیاست های مؤثر مربوط به مسئولیت اجتماعی شرکت ها که برای دستیابی به عملکرد مالی بهتر آن ها در بلند مدت لازم است را توسعه دهند. همچنین بینشی را برای شرکت ها در زمینه نقش مسئولیت اجتماعی در کسب منافع آتی فراهم می کند.

کلید واژه: مسئولیت اجتماعی کارکنان، مشتریان، سرمایه گذاران، جامعه، محیط زیست و تامین کنندگان، عملکرد مالی و غیر مالی

فصل اول

کلیات تحقیق

۱-۱مقدمه

امروزه بسیاری از صاحب نظران معتقدند که به دلایلی همچون خصوصی سازی و انتقال قدرت اقتصادی از دولت ها به سازمان ها و در نتیجه، کوچک شدن دولت ها، برای حل مشکلات اجتماعی و زیست محیطی، دولت ها دارای منابع و قدرت لازم نیستند و سازمان ها باید دولت ها را در این زمینه یاری نماید. اگر چه در سال های اخیر، در سطح جهان، پیشرفت های قابل ملاحظه ای در زمینه ی مسئولیت اجتماعی شرکت ها صورت گرفته و مدیران و سازمان ها توجه زیادی ‌به این مفهوم می‌کنند، اما مدیران و سازمان های ایرانی با این مفهوم تا حدودی بیگانه اند. شاید یکی از دلایل این فقدان پیشرفت در ایران، اقتصاد دولتی باشد، اما می توان گفت که نوع نگرش و بینش مدیران ارشد سازمان ها ‌به این مقوله نیز در آن بی تاثیر نبوده است.

‌در مورد مشروعیت و ارزش اتخاذ اصول مسئولیت پذیری اجتماعی[۱] توسط شرکت ها، دیدگاه های مختلفی وجود دارد. برخی از صاحب نظران معتقدند که مشکلات اجتماعی باید توسط دولت ها حل شود. این گروه معتقدند که منابع سازمانی برای حل مشکلات اجتماعی، کافی نیست و نباید منابع سازمانی را به منظور حل مشکلات جامعه هدر داد. گروه دیگری از صاحب نظران معتقدند که اگر چه دولت ها مسئول اصلی حل مشلات جامعه اند، ولی مشارکت سازمان ها در این زمینه راه گشاست. این دسته از صاحب نظران معتقدند که، از آن جا که امروزه، قدرت اقتصادی، از دولت ها به سازمان ها انتقال یافته، مشارکت سازمان ها در حل مشکلات اجتماعی ضروری و لازم است. (تسوتسورا[۲]، ۲۰۰۴، ۴).

از طرف دیگر، اتخاذ اصول مسئولیت پذیری اجتماعی برای سازمان ها امری هزینه بر است. این هزینه ها ممکن است شامل موارد زیر باشد: خرید تجهیزات جدیدی که به محیط زیست آسیب کمتری می رساند؛ تغییر ساختار مدیریتی و یا ایجاد کنترل های کیفیت شدیدتر باشد. منافع اتخاذ اصول مسئولیت پذیری اجتماعی برای سازمان ها عبارت است از: اعتلای برند و افزایش اعتبار[۳]؛ امکان جذب بیشتر منابع سرمایه ای به علت اعتبار تجاری بالا؛ کاهش مخاطرات ناشی از حوادث و اتفاقات تلخ؛ بهبود شرایط محیط کار و در نتیجه، ارتقای بهره وری و افزایش توانایی برای جذب و نگهداری کارکنان که منجر به کاهش جابجایی، غیبت و هزینه های آموزش آنان می شود. (همان، ۷-۵). بیشتر صاحب نظران معتقدند که هزینه هیا مسئولیت اجتماعی، کوتاه مدت و منافع آن اغلب از نوع بلند مدت است. مسئولیت اجتماعی در واقع نوعی سرمایه گذاری برای آینده به امید کسب مزیت رقابتی پایدار و بلند مدت است. مدیران ارشدی که دارای دید کوتاه مدت هستند. هزینه های کوتاه مدت مسئولیت اجتماعی را بر نمی تبند.

۱-۲ بیان مسئله

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...