مقالات و پایان نامه ها – ۱-۹) روش تجزیه و تحلیل اطلاعات – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
![]() |
ارزش پایدار برای ذینفعان
گروه خودروسازی سایپا با هدف ایجاد تاثیرات مثبت اقتصادی, اجتماعی و زیست محیطی فعالیت های زنجیره ارزش خود را به صورت اثربخش مدیریت میکند تا از آن طریق ارزش پایدار برای ذینفعان خود ایجاد نماید. در همین خصوص توجه به موارد زیر ضروری است:
-
- ایجاد ارزش پایدار در زنجیره صنعت خودرو
-
- ایجاد و توسعه فرصت برای مشتریان
-
- ایجاد منافع پایدار برای سهامداران
- ایجاد منافع پایدار برای کارکنان
هزینه رقابتی
گروه خودروسازی سایپا به دنبال رهبری هزینه در بازار رقابتی خوردو میباشد. برای این منظور افزایش کارایی و اثربخشی فعالیتهای اصلی مد نظر بوده است. این هدف از طریق اقدامات زیر محقق میگردد:
-
- مدیریت بهای تمام شده
-
- صرفه جویی در مقیاس
- استفاده از روشهای نوین تامین منابع مالی
برند برتر ایرانی
گروه خودروسازی سایپا از طریق ایجاد یک نام تجاری با هویت ویژه و خلق ارزش خاص برای مشتریان داخلی که به سادگی توسط رقبا قابل تقلید نیست، برند خود را در بازار داخلی ارتقا داده است و جهت شناخته شدن به عنوان برند برتر ایرانی موضوعات زیر را مورد توجه قرارداده است:
-
- طراحی محصول منطبق با نیاز مشتریان
-
- ارائه خدمات متمایز به مشتریان
- توجه به مسئولیت های اجتماعی و زیست محیطی
ریسک کمینه در سرمایهگذاریها
تاثیراتی که موجب بروز عدم قطعیت در چگونگی و زمان دستیابی به اهداف می شود از طریق برنامه ریزی منسجم و مدیریت ریسک کاهش یافته، تا از این طریق ریسک سرمایه گذاری در گروه خودروسازی سایپا به حداقل برسد. موارد قابل توجه در این خصوص به شرح زیر میباشد:
-
- افزایش بازده منابع در اختیار گروه
-
- تقویت ارزش سهام گروه سایپا
- متنوعسازی کسبوکار و افزایش ارزش پرتفوی گروه
گروه خودرو سازی سایپا چشم انداز خود را تبدیل شدن به یک خودرو ساز بینالمللی از طریق ورود به بازار منطقه و برخی دیگر از کشورهای خارج از منطقه تعریف نموده است. عناصر این چشم انداز به شرح زیر تعریف شده اند که به عنوان راهنمایی در تدوین برنامه های استراتژیک مورد استفاده قرار می گیرند:
-
- مالکیت برند اختصاصی
-
- ایفا نمودن نقش بازیگر اصلی در بازار ایران
-
- برخورداری از شبکه فروش و خدمات پس از فروش
-
- مدیریت محصول و پلتفرم
-
- توان رقابتی در کیفیت و قیمت
- حضور فعال در بازارهای داخلی و بینالمللی
بنابرین جهت رسیدن به این چشم انداز ها و اهداف باید از زنجیره تأمین و سیسیتم اطلاعاتی و مدیریت دانش در سطح عالی برخوردار باشد بنابرین پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر سیستم اطلاعاتی بر زنجیره تأمین با میانجی گری مدیریت دانش انجام میگردد ( پایگاه رسمی گروه خودروسازی سایپا)
۱-۴)اهداف پژوهش
ـ بررسی تأثیر سیستمهای اطلاعاتی بر زنجیره تأمین با میانجیگری مدیریت دانش در شرکت سایپا.
ـ بررسی تأثیر سیستمهای اطلاعاتی بر زنجیره تأمین در شرکت سایپا.
ـ بررسی تأثیر سیستمهای اطلاعاتی بر مدیریت دانش در شرکت سایپا
-بررسی تأثیر مدیریت دانش بر زنجیره تأمین در شرکت سایپا.
۱-۵) فرضیه های پژوهش
۱- سیستمهای اطلاعاتی بر زنجیره تأمین با میانجیگری مدیریت دانش در شرکت سایپا تأثیر مثبت معنادار دارد.
۲- سیستمهای اطلاعاتی بر زنجیره تأمین در شرکت سایپا تأثیر مثبت معنادار دارد.
۳- سیستمهای اطلاعاتی بر مدیریت دانش در شرکت سایپا تأثیر مثبت معنادار دارد.
۴- مدیریت دانش بر زنجیره تأمین در شرکت سایپا تأثیر معنادار مثبت دارد.
۱-۶) روش تحقیق
این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است و کاربردی میباشد.در این پژوهش به بررسی تأثیر بین سیستمهای اطلاعاتی با میانجیگری مدیریت دانش بر روی زنجیره تأمین پرداخته می شود. برای این پژوهش چهار فرضیه تدوین شده است که پس از توزیع و جمع آوری پرسشنامهها و آزمون فرضیه های مورد نظر میزان همبستگی و ارتباط متغیر ها مشخص می شود.
۱-۷) روش گردآوری اطلاعات
در پژوهش حاضر، از سه روش ذیل برای گردآوری اطلاعات استفاده خواهد شد.
۱- مطالعه اسنادی و کتابخانهای:
در این راستا، ابتدا بررسی جامعی در اسناد و منابع کتابخانهای نظیر کتابها، پایاننامهها، گزارش طرحها ووژهها، ژورنالها و مجلات علمی و پژوهشی صورت خواهد گرفت.
۲- جستجو از طریق منابع الکترونیکی
برای کسب اطلاعات جدید و گسترده، یافته های پژوهشی، مقالات علمی در این زمینه و همچنین ارتباطات با محققین مربوطه در سایر کشورها از منابع الکترونیکی (اینترنت) استفاده میگردد.
۳- داده های سازمانی
در تحقیق حاضر از داده های به دست آمده از پاسخگویی به پرسشنامه های سیستمهای اطلاعاتی، زنجیره تأمین و مدیریت دانش . برای جمع آوری داده ها از روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی استفاده شده است.
۱-۸) ابزار گردآوری اطلاعات
جهت گردآوری اطلاعات از سه پرسشنامه استفاده شده است.
- پرسشنامه سیستمهای اطلاعاتی (مقیمی و رمضان،۱۳۹۰)
این پرسشنامه دارای ۳۰ گویه و شامل چهار بعد برنامه ریزی و بودجه بندی، گزارشدهی عملکرد/مالی، کنترل هزینه و کنترل یکپارچه و بر اساس طیف پنج گزینه ای لیکرت میباشد.
- پرسشنامه زنجیره تأمین (ابراهیمی،۱۳۸۶)
این پرسشنامه دارای ۲۰ گویه و شامل چهار بعد زیر ساختهای سازمانی، تکنولوژی اطلاعات،سیستم پشتیبانی تصمیم گیری، روابط بین سازمانی و بر اساس طیف پنج گزینه ای لیکرت میباشد.
- پرسشنامه مدیریت دانش (بردبار،۱۳۹۱)
این پرسشنامه دارای ۲۲ گویه دارد و شامل پنج بعد کسب دانش، ثبت دانش، انتقال دانش، خلق دانش و کاربرد دانش و بر اساس طیف پنج گزینه ای لیکرت میباشد.
۱-۹) روش تجزیه و تحلیل اطلاعات
به منظور تجزیه و تحلیل داده ها در تحقیق حاضر، از آمار در دو سطح توصیفی و استنباطی، همبستگی پیرسون، تحلیل عاملی تأییدی و تحلیل مسیر و معادلات ساختاری استفاده میگردد. تحلیل عاملی تأییدی در واقع یک آزمون نظریه است که در ان پژوهشگر تحلیل خود را با یک فرضیه قبلی آغاز میکند. این مدل که مبتنی بر یک شالوده تجربی و نظری قوی است، مشخص میکند که کدام متغیرها با کدام عامل ها و کدام عامل ها با یکدیگر همبسته می شود(هومن،۱۳۸۰).
از آزمون همبستگی پیرسون هم، قبل از بررسی روابط علی بین متغیرها جهت بررسی همبستگی و رابطه بین متغیرهای دو به دو مدل مفهومی استفاده می کنید تا مشخص شود آیا متغیرهای با هم رابطه دارند که پس از آن به رابطه علت و معلولی آن ها پرداخته شود و برای جامعه ای که مشخص و محدود باشد مورد استفاده قرار میگیرد.
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1401-10-01] [ 10:16:00 ق.ظ ]
|