هر فناوری جدید برای گسترش و توسعه به مقبولیت عمومی نیاز دارد. برای دستیابی ‌به این هدف باید فرهنگ سازی و تبلیغات لازم برای جلب اعتماد و گرایش عمومی به استفاده از این سامانه انجام گیرد.این فرهنگ سازی با اطلاع رسانی به موقع و مناسب امکان پذیر است.

اطلاع رسانی و آموزش و فرهنگ سازی با روش های زیر صورت می‌گیرد:

– ایجاد و گسترش مراکز اطلاع رسانی

– تهیه و توزیع بروشورهایی از خدمات بانک، به ویژه از بخش خدمات الکترونیکی

– اشاعه فرهنگ کسب و کار الکترونیکی و بازاریابی الکترونیکی

– تشویق، ترغیب و جلب اعتماد عمومی در استفاده از ابزارهای نوین بانکداری الکترونیکی

– ارائه آموزش های کاربردی برای مشتریان از طریق رسانه های عمومی

– برگزاری دوره های آموزشی شناخت سامانه های بانکداری الکترونیکی

– توسعه ی نیروهای متخصص در شبه بانکی

(ماهنامه آموزشی بانک ملی، ۱۳۹۱)

نتیجه گیری:

مشتری برای پذیرش و استفاده از یک سیستم جدید باید به آن اطمینان کند، در نتیجه استفاده از سیستم موبایل بانک نیز به اطمینان مشتری نیاز دارد. لازمه اطمینان به سیستم موبایل بانک قابل اعتماد بودن، امنیت، صحت عملیات، دقت و سرعت سیستم موبایل بانک می‌باشد. که برای رسیدن ‌به این هدف باید شبکه های مخابراتی و ارتباطی مناسب،و تحول در زیرساخت های فرهنگی و قانونی ایجاد شود.

بخش پنجم: بررسی وضعیت بانکداری موبایل در ایران

روند استفاده از تلفن همراه در ارائه خدمات بانکی در ایران، به کندی صورت گرفته است. و علی‌رغم آنکه در ایران ۵۲ میلیون نفر، یعنی ۶۹ درصد از مردم از تلفن همراه استفاده می‌کنند، ارائه خدمات مالی از طریق تلفن همراه متناسب با گسترش تلفن همراه پیشرفت نداشته است. و جایگاه بانکداری همراه ایران با شرایط مطلوب فاصله بسیاری دارد. با توجه به عدم دسترسی به اینترنت در شرایط و موقعیتهای گوناگون یا عدم آشنایی کافی مشتریان با بانکداری اینترنتی از سویی و دسترسی اکثر افراد به تلفن همراه از سوی دیگر، به نظر می‌رسد در صورت تداوم تلاش بانک‌ها، در آینده تعداد کاربران بانکداری همراه در ایران از کاربران شعب های، خودپرداز و اینترنت بانک نیز پیشی گیرد. بانکداری همراه در ایران در گام‌های ابتدایی خود قرار دارد و در مقایسه با کشورهای پیشرفته به جایگاه مطلوب خود دست نیافته است. لذا برای ارتقای خدمات موجود در کشور و ارائه خدمات جدید، باید نسبت به شناخت چالش‌ها و موانع توسعه این نوع بانکداری گام برداشت. (کهزادی، ۱۳۸۷)

موانع توسعه بانکداری موبایل:

از مهمترین موانع موجود میتوان ‌به این موارد اشاره کرد:

امنیت: پیچیده ترین چالش بانکداری همراه، انجام عملیات به صورت سیار و انتقال داده ها و اطلاعات با سرعت زیاد است. عدم تأمین کافی امنیت، سرعت و محرمانه ماندن اطلاعات شخصی در شبکه، منجر به عدم تمایل مشتریان به استفاده از این خدمات می شود.

زیر ساخت: با توجه به نبود محدودیت مکانی برای مشتریان در بانکداری همراه، این مسئله مطرح می شود که آیا سامانه بانکداری همراه می‌تواند با توجه به زیر ساختهای موجود کشور، درخواست های مشتریان را که از مکان های گوناگون جغرافیایی ارسال می شود، دریافت و پردازش کند و عملیات بانکی مورد نظر را به موقع انجام دهد و در صورت افزایش تعداد مشتریان، زیر‌ساخت‌های موجود کشور همچنان قابلیت ‌پاسخ‌گویی‌ به مشتریان بانکداری همراه را خواهد داشت؟

قابلیت کار با سیستم‌های گوناگون: امروزه پروتکلها و زبانهای برنامه نویسی متعددی برای بانکداری همراه مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از برنامه هایی که بتوانند ‌پروتکل‌های مختلف را پوشش دهند و دارای قابلیت کاربری در محیط‌های گوناگون نرم افزاری و قابل استفاده برای بانک های مختلف باشند، یکی از مواردی است که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

تغییر ساختار سازمانی: نکته مهم در راستای پیاده سازی شبکه بانکداری همراه، ایجاد یک ساختار سازمانی جدید با در نظر گرفتن اصول عملیاتی و فرایندهای اجرایی مخصوص این نوع بانکداری است. عدم وجود یک چهارچوب سازمانی مشخص باعث تداخل امور و ایجاد واکنش‌های منفی می شود.

کمبود سرمایه انسانی: علاوه بر موارد مذکور، ضعف مدیریت شبکه و سطح پایین دانش فنی کارکنان نیز می‌تواند عاملی محدود کننده به شمار آید.

آموزش: عدم آگاهی مشتریان از خدمات بانکداری همراه و مزایای استفاده از این مجرا و عدم ارائه آموزش کافی به مشتریان برای استفاده صحیح و موفق باعث عدم تمایل کاربران به استفاده از این خدمات می شود.)کهزادی،۱۳۸۹)

اهمیت به کارگیری بانکداری همراه در ایران:

مروری بر آمار و اطلاعات زیر شاید بتواند بخشی از اهمیت به کارگیری و توسعه بانکداری همراه در ایران را به تصویر بکشد.

ابتدا ‌به این آمار خارجی نگاهی بیندازید:

بر اساس گزارش ICD که یک مرکز معتبر تحقیقاتی است، در سال ۲۰۰۵ پیش‌بینی می شد که فروش سالیانه تلفن همراه در سال ۲۰۰۹ به ۱ میلیارد دستگاه برسد در حالی که تنها در پایان سال ۲۰۰۶ این تعداد به بیش از ۰۱۹/۱ میلیارد دستگاه در سراسر جهان رسید. بر اساس همین گزارش، در هر ثانیه ۳۲ تلفن همراه به جمع مشترکین موبایل در سراسر جهان اضافه می شود. ضمن آنکه تعداد تلفن های همراه فروش رفته در سال ۲۰۰۶ چهار برابر کامپیوترهای شخصی بوده است و تقریبا تمامی آن ها قابلیت مدیریت پیام متنی را داشته و ۸۸ درصد آن ها قابلیت دسترسی به وب را دارند. بر طبق تحقیقی که مؤسسه‌ تحقیقاتی celent در سال ۲۰۰۷ انجام داده است، تا سال ۲۰۱۰، در حدود ۷۰ درصد از حجم تماس ها با مراکز بانکی در آمریکا از طریق تلفن های موبایل خواهد بود که نزدیک به نیمی از این تماس ها در جهت گزارش گیری از اطلاعات وضعیت موجودی و توازن حساب و دیگر تراکنش های مالی آنلاین بوده است. در حالی که در سال ۲۰۰۶ این مقدار کمتر از ۱ درصد از تراکنش های بانکی بر خط را شامل شده است. بر اساس گزارش مرکز تحقیقاتی جونیفر، تا سال ۲۰۱۱ در حدود ۸۱۶ میلیون نفر در سراسر جهان از موبایل بانک استفاده خواهند کرد. در حالی که این آمار برای سال ۲۰۰۷ تنها یک دهم این مقدار بوده است. ضمن اینکه پیش‌بینی می شود حجم تراکنش های مالی با بهره گرفتن از موبایل بانک از ۷/۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۷ به میزان ۳۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۱ افزایش می‌یابد. یعنی چیزی در حدود ۵/۱۳ برابرافزایش تنها در در طی ۴ سال. حالا ‌به این آمار داخلی هم توجه کنید:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...