بررسی ارتباط بین دو بعد گرایش کارآفرینانه وعملکرد شرکت، نقش تعدیل گر محیط و چرخه عمر صنعت (لامپین و دس[۸۰]،۲۰۰۱)

بررسی فرایند ایجاد راهبردهای مرتبط با فعالیت های کارآفرینانه شامل استقلال طلبی، نوآوری خطرپذیری، پیشگامی و رقابت تهاجمی(ازطریق مصاحبه با۱۲۴کارشناس و۹۴ شرکت)

 

نتیجه:رابطه ی مثبت پیشگامی با عملکرد و ارتباط بسیار کم رقابتی تهاجمی با عملکرد شرکت.

مانند یک کارآفرین، رهبری کنید(تورنبری[۸۱]،۲۰۰۶)

ایفای نقش های فعال و تسهیل گر توسط رهبر کارآفرین در شناسایی، ارزیابی و بهره برداری از فرصت های کارآفرینانه و تمرکز انرژی کارآفرینانه در داخل یا خارج سازمان.

 

ارائه الگوی توصیفی راهبردهای چهارگانه ی رهبری کارآفرینانه ( شتاب گری، کاوش گری، جستجوگری، تلفیق گری )

 

معرفی اجمالی سازمان اتوبوسرانی کرج و حومه:

 

سازمان اتوبوسرانی کرج و حومه در سال ۱۳۷۰ به منظور حسن اداره امور اتوبوسرانی شهرداری کرج و حومه و مراقبت و بهره‌برداری صیحیح از وسایل حمل و نقل و مسافر (اتوبوس و مینی‌بوس) و توسعه و تکیمل تأسیسات مربوطه از قبیل تعمیرگاه، توقفگاه‌ها ، ترمینال‌ها و غیره تأسیس گردید.

 

از بدو تأسیس تا کنون سازمان اتوبوسرانی با توجه به روند افزایش و توسعه شهر کرج محدوده خدماتی خود را گسترش داده است و هم اکنون با تعداد بالغ بر ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس در قالب بخش خصوصی و ملکی در تعداد ۶۵ خط اتوبوسرانی و مینی‌بوسرانی به شهروندان کرج و حومه خدمات حمل و نقل عمومی ارائه می‌کند و روزانه حدود ۰۰۰/۳۸۰ نفر مسافر توسط ناوگان تحت پوشش سازمان جابجا می‌شوند.

 

سازمان اتوبوسرانی در حال حاضر ۴۸۰ نفر پرسنل شاغل دارد که با توجه به واگذاری بهره‌برداری حدوداً ۷۰% درصدی از ناوگان به بخش‌خصوصی، صدها نفر در قالب راننده، بهره‌بردار و فروش و شارژ بلیط الکترونیک به طور مستقیم با سازمان همکاری می‌نمایند. لازم بذکر است با توجه به اینکه در شهرهای دیگر استان، سازمان اتوبوسرانی مستقل تشکیل نگردیده است، سازمان اتوبوسرانی کرج وظیفه خدمات رسانی به سایر شهرهای استان را نیز بعهده دارد به طوری که در سراسر استان البرز خدمات خود را به شهروندان ارائه می‌کند.

 

گستره خدمات خدمات از شمال تا گچسر و ولایت‌رود- از جنوب تا اشتهارد- از غرب تا طالقان و از شرق تا گرمدره می‌باشد. یکی از تحولات عمده که هم اکنون در سازمان اتوبوسرانی به وقوع پیوسته است استفاده از کارت بلیط برای اخذ کرایه از مسافرین می‌باشد که استفاده از این سیستم دارای مزایای بسیار ی از جمله کاهش زمان توقف اتوبوس‌ها در ایستگاه‌ها، صرفه‌جویی در زمان اخذ کرایه، کاهش احتمالی چالش میان مسافرین و راننده به دلیل حذف پول فیزیکی می‌باشد که این امر موجب افزایش کیفیت خدمات ارائه شده به مسافرین گردیده است.

 

ارکان سازمان اتوبوسرانی طبق اساسنامه شامل شورای سازمان، هیئت مدیره، و مدیر عامل می‌باشد. چارت سازمانی اتوبوسرانی به شرح ذیل می‌باشد:

 

فصل سوم

 

روش شناسی تحقیق

 

مقدمه

 

تحقیق فرایندی است برنامه ریزی شده، هوشیارانه، نظام مند[۸۲] و قابل اعتماد برای یافتن حقایق یا فهم عمیق مسایل به عبارتی تحقیق عبارت است از یک عمل منظم که در نتیجه‌ آن پاسخ‌هایی برای ‌سوال‌های مورد نظر و مطرح شده در موضوع تحقیق به‌ دست می‌آید (حافظ نیا، ۱۳۸۴).

 

یکی از مهمترین مراحل تحقیقات علمی انتخاب روش تحقیق متناسب با تحقیق است. منظور از انتخاب روش انجام تحقیق این است که مشخص کنیم چه روش تحقیقی برای بررسی موضوع خاص لازم است. انتخاب روش تحقیق به عهده ی محقق است و او باید در انتخاب روش تحقیق حساسیت لازم را به عمل آورد (خلیلی، ۱۳۸۵).

 

در این فصل نحوه و روش تحقیق، روش گرد آوری داد ها، جمع‌ آوری اطلاعات و سپس فرایند تحقیق صورت گرفته مورد بررسی قرار می‌گیرد.همچنین به جامعه آماری مورد نظر و روش نمونه گیری و حجم آن پرداخته شده است.

 

روش تحقیق حاضر:

 

با توجه به هدف تحقیق حاضر، این پژوهش از نظر هدف کاربردی ، از نوع بررسی به صورت می‌دانی، از نظر گردآوری داده ها به صورت پیمایشی و از لحاظ تحلیل داده ها از نوع توصیفی می‌باشد که در آن به شناسایی و سنجش قابلیت‌های رهبری کارآفرینانه در سازمان اتوبوسرانی کرج پرداخته می شود.

 

مراحل اجرای تحقیق

 

در اجرای این تحقیق، مراحل زیر پیگیری شده است:

 

    1. تدوین چارچوب مفهومی با بهره گرفتن از اطلاعات کتابخانه ای و بررسی اسناد و مدارک موجود

 

    1. تدوین فرضیه با بهره گرفتن از مبانی نظری، پیشینه تجربی تحقیق

 

    1. تهیه ابزار پرسش نامه و جمع‌ آوری اطلاعات ‌بر اساس چارچوب تفکر و فرضیه تحقیق

 

    1. انجام تجزیه و تحلیل داده ها به صورت تحلیل توصیفی و تحلیل استنباطی

 

    1. استخراج نتایج بر اساس آنالیز آماری.

 

  1. پیشنهادهایی مبتنی بر نتایج تحقیق.

 

جامعه آماری و حجم نمونه

 

جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مدیران سازمان اتوبوسرانی شهر کرج می‌باشد. تعداد مدیران با توجه به آماری که سازمان اتوبوسرانی کرج، در اختیار پژوهشگران قرار داده ۲۵ نفر می‌باشد که پرسشنامه برای تمامی آن ها ارسال می‌گردد. لذا در این تحقیق با توجه به ارسال پرسشنامه برای تمامی مدیران جامعه آماری از روش‌های نمونه‌گیری استفاده نمی شود.

 

سازمان اتوبوسرانی کرج و حومه متشکل از ۴۸۰ نفر پرسنل شاغل تمام وقت، وظیفه حمل و نقل عمومی درون‌شهری در کل استان البرز را بر عهده دارد. لازم به ذکر است ۲۵ نفر از این تعداد پرسنل را مدیران سازمان تشکیل داده که هماهنگی و کنترل صحت عملکرد هر بخش را انجام می‌دهند.

 

روش نمونه گیری:

 

در این تحقیق به دلیل ارسال پرسشنامه برای تمامی مدیران سازمان اتوبوسرانی کرج از روش نمونه گیری به شیوه تمام شماری بهره جسته شده است.

 

روش جمع‌ آوری و ابزار اندازه گیری

 

در این مطالعه اطلاعات به دو صورت می‌دانی و کتابخانه ایی و در دو قالب اطلاعات و یا داده های ثانویه و اولیه گردآوری می‌گردد:

 

داده های اولیه:

 

داده ها از طریق پرسشنامه‌ها محقق ساخته مبتنی بر قابلیت‌های رهبری کارآفرینانه گردآوری گردید. به منظور تهیه این ابزار به بررسی مبانی نظری مرتبط با موضوع پرداخته شد و قابلیت های رهبری کارآفرینانه در دو بعد اصلی قابلیت های عملکردی و قابلیت های شخصی تقسیم بندی گردید که در جدول ذیل ابعاد و مؤلفه‌ های آن به تفکیک هر یک از سوالات مربوطه آورده شده سات.

 

سوالات مؤلفه‌ های پرسشنامه پژوهش

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ابعاد اصلی مؤلفه‌ ها تعداد سوالات آلفای کرونباخ صلاحیت عملکردی قابلیت های عملیاتی تعداد ۴ سوال: از سوالات شماره ۱ الی ۴ ۰٫۷۵ شایستگی در امور مالی تعداد ۴ سوال: از سوالات شماره ۵ الی ۸ ۰٫۷۸ بازاریابی تعداد ۴ سوال: از سوالات شماره ۹ الی ۱۲ ۰٫۸۱

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...