انتخاب مقصد : انتخاب مکانی برای گذران سفر

گردشگری داخلی: ساکنان یک کشور که فقط داخل آن کشور مسافرت می‌کنند(داس ویل , اعرابی و ایزدی ۱۳۷۸)

گروه سنی مورد نظر : نوجوانان زیر ۱۸ سال بوده ومقایسه میان فرزندان خانواده که در دوره های راهنمایی و دبیرستان تحصیل می‌کنند ، است.

فصل دوم:مبانی نظری پژوهش و مروری بر تحقیقات پیشین

۲٫۱مقدمه

تصمیم گیری یعنی شناسایی و اقدام یک عمل برای دست یازیدن به یک مسئله ی خاص یا بهره برداری از یک فرصت (استونر ۱۹۷۸).

تصمیم گیری یک فعالیت انسانی است که هرگز متوقف نمی شود . تصمیمات اصلی نظیر تحصیل ، کار، دین ، ازدواج ، زندگی ما را در گرو خود دارند . اما تصمیمات همیشه محدود به اتفاقات بزرگ نیستند. در زندگی روزانه ی ما، ما تصمیم گیران خستگی ناپذیر هستیم . تقریباً هر روز ، ما ‌در مورد استفاده از پول و زمان تصمیم می گیریم .

از بسیارساده تا بسیار پیچیده ، تصمیم گیری چیزی است که مصرف کنندگان باید زمان زیادی را در روز در زندگی روزمره شان به آن بپردازند . در نتیجه همه ممکن است بر این توافق داشته باشند که توانایی یک فرد به حل پیچیدگی های تصمیم گیری به روشی مؤثر در زندگی اجتماعی او برای کمک به او در جهت کسب کیفیت زندگی بهتر ، مهم است (کوزاک[۳۶] ۲۰۱۰)

از آنجایی که تصمیم گیری مرکز فعالیت های انسانی است، عجیب نیست که حجم زیادی از ادبیات بر این موضوع تمرکز کرده‌اند. علم اقتصاد ، روانشناسی ، جامعه شناسی فعالترین علوم در این زمینه هستند(دکراپ ۲۰۰۶[۳۷]).

۲٫۲تصمیم گیری کلی

در ادبیات که در ادامه خواهیم دید، ۵ موقع [۳۸] در تحقیقات تئوری تصمیم گیری به ترتیب ارائه گردیده است . اولین آن ها با کتاب های کلاسیک توسط ون نومَن و مورگنسترن[۳۹] (۱۹۴۴) در زمینه ی اقتصاد خرد و ادواردز[۴۰](۱۹۵۴) در روانشناسی آغاز شد . تصمیم گیری بر اساس فایده ی مورد انتظار ذهنی (SEU)[41] است که فایده به ارزش شخصی به جای ارزش پولی عینی بر می‌گردد. این به طور خالص رویکرد ساختاری به تصمیم گیری است (همان‌ طور که با رویکرد فرایندی در تضاد است) به انتخاب برونداد متغیرهای درونداد بر می‌گردد. تصمیمات بر اساس اصول ریاضیاتی گذرا و سازگاری [۴۲] lمدلسازی می‌شوند. به طور مجازی هیچ چیز ‌در مورد فرایند های روانشناسی که منجر به تصمیم می شود ، گفته نمی شود. به طور گسترده تر فایده ی مورد انتظار ذهنی به پارادایم منطقی بر می‌گردد. مصرف کننده به عنوان تصمیم گیرنده ی منطقی یا homo oeconomicus در نظر گرفته می شود که به دنبال افزایش منفعت یا رضایت خود تحت محدودیت های بودجه ای خود است . در این چارچوب ، پیش‌بینی آسان است زیرا اعمال مشابه فرض می‌شوند که به طور سیسماتیک منجر به نتایج مشابه می‌گردند.

محدودیت های اصل فایده ی مورد انتظار ذهنی خیلی زود در معرض دید قرار گرفت (دکراپ ۲۰۰۶ ،اسمال من و مور ۲۰۰۸، پاپاندرو۱۹۵۳، می [۴۳]۱۹۵۴) . به علت شرایط متناقض ، نقض ترجیحات ،تأثیرات کالبدی یا زمینه ای ، انتخاب های افراد، اغلب با پیش‌بینی ها و مفروضات فایده ی مورد انتظار ذهنی ناسازگار است. نارسایی های فایده ی مورد انتظار ذهنی برای یک توضیح جامع و پیش‌بینی ارزشمند تصمیم گیری انسان بعداً توسط نویسندگان دیگر اصلاح گردید(دکراپ ۲۰۰۶،اسمال من و مور۲۰۰۸).

یک رویکرد محتمل تر ، موقع دوم ، به عنوان جایگزین برای رویکرد جبری [۴۴] منطق خالص پیشنهاد شد. ایده ی کاهش ریسک یا عدم اطمینان ‌در مورد نتایج یک عمل است، در نتیجه یک جایگزین، دیگر به تنهایی بر اساس ارزش مورد انتظارش ارزیابی نمی شود بلکه بعلاوه بر اساس سطح ریسک خود مورد ارزیابی قرار می‌گیرد .

تئوری دورنما[۴۵] (کانمن و تورسکی[۴۶] ۱۹۷۹) یا تئوری تأسف (بل ۱۹۸۲[۴۷]، لومز و ساگدن ۱۹۸۲[۴۸]) چنین احتمالاتی را در بر می گیرند. به هر حال ، این تئوری ها هنوز برای توضیح فرایند های واسطی که منجر به تصمیم می‌شوند ، رد می‌گردند( دکراپ ۲۰۰۶).

کارسیمون (۱۹۵۵) یک گام تعیین کننده را معرفی کرد که می‌تواند به عنوان موقع سوم در تحقیقات تصمیم گیری در نظر گرفته شود . منطق مرزدار یا محدود [۴۹] ( دکراپ ۲۰۰۶ ،اسمال من و مور ۲۰۰۸ ، مارچ و سیمون ۱۹۵۸[۵۰]، سایرت و مارچ [۵۱]۱۹۶۳) به عنوان رویکردی واقع گرایانه تر برای اصول تصمیم گیری ارائه شد. اگرچه افراد ذاتاً منطقی هستند ، توسط توانایی‌های ذهنی و زمان محدود و اطلاعات ناقص محدود شده اند. ارتباط ، ادراک ، حافظه و توجه مصرف کنندگان همه یک تأثیر انتخابی بر اطلاعات دارند. این منجر به اعمالی می شود که (همیشه) به طور کامل منطقی نیستند(دکراپ ۲۰۰۶). هدف ، انتخاب جایگزینی است که به جای بهترین امکان ، به اندازه ی کافی خوب باشد . اصل رضایتمندی به جای بیشینه کردن قرار می‌گیرد (دکراپ ۲۰۰۶، سیمون[۵۲] ۱۹۵۷). تاریخ و تجربه بر آستانه ی پذیرش (یا سطح خواست) تأثیر می‌گذارند. از آن جا که فرایندسازی و جستجوی اطلاعات پویا در هسته ی این رویکرد ها قرار دارند، مطالعات رد گیری فرایند تصمیم گیری مورد تشویق قرار گرفته اند. از طریق مطالعات ، قواعد جایگزین برای فایده ی مورد انتظار ذهنی و اصل توالی ، در معرض دید قرار گرفته اند. پیگیری قواعد[۵۳] پارادایم های منطقی بودن را که در آن یک منطق ، دلیل و نظم را اعمال می‌کند ، موازی قرار می‌دهد. به هر حال در پیگیری قواعد فرایند استدلال شامل ارزیابی جایگزین ها بر حسب نتایج مورد انتظار برای ترجیحات نمی شوند. در عوض ، آن به ایجاد شناخت ها و تطبیق قواعد برای شرایط شناخته شده مربوط می شود.یک منطق تخصیص به جای انتظار وجود دارد. از آن جهت ، پیگیری قواعد ، بیشتر ،گذشته نگر است (یک نفر از گذشته برای شکل دادن شناخت های مفید می آموزد)، حال آن که منطقی بودن به وضوح آینده محور است(یک نفر آینده را از ترجیحات مفید پیش‌بینی می‌کند)(دکراپ ۲۰۰۶).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...