۲- با اندازه‌گیری نتایج مورد انتظار سازمانی و همچنین ارزیابی و اندازه‌گیری و رضایت کارکنان و مشتری ها مشخص می‌شود آیا سیاست‌ها به طور صحیح تدوین شده‌اند یا خیر.

۳- ارزیابی و اندازه‌گیری عملکرد امکان شناسایی زمینه‌هایی که مدیریت باید توجه بیشتری به آن ها بنماید را میسر می‌سازد و به شناسایی فرصت ها و محدودیت ها کمک می‌کند.

۴- ارزیابی عملکرد باعث ایجاد اطلاعات برای مدیران در تصمیم‌گیری های مدیریتی خواهد بود. چرا که بخش زیادی از اطلاعات لازم برای تصمیم‌گیری های مدیریتی از طریق اندازه‌گیری و ارزیابی سیستم عملکرد و ارزیابی سیستم عملکرد فراهم می‌آید.

هر تلاشی که به منظور دستیابی به موفقیت صورت می‌گیرد باید دارای چارچوبی باشد و بهبود عملکرد سازمانی باید بر آگهی فرآیندی باشد که «چرخه عملکرد» نامیده می‌شود. هر برنامه بهبود عملکرد سازمانی باید از اندازه‌گیری عملکرد و بعد ارزیابی عملکرد شروع نماید. (الهی، ۱۳۷۸، ص۵۲)

۲-۲-۷ مسئولیت اجتماعی و عملکرد مالی

تمایل و اصرار واحد تجاری به تعهد نسبت به مسئولیت اجتماعی در تمامی ابعاد، اثر قابل توجهی را روی عملکرد مالی دارد، در واقع گرایش به سمت مسئولیت اجتماعی، واحد تجاری را ترغیب می‌کند تا برای بهبود محیط زیست، استفاده از انرژی و مواد کمتر، مدیریت ضایعات و غیره تلاش می‌کند. (ساندهو، کاپور، ۲۰۱۰). در نتیجه واحدهای تجاری می‌توانند بازده های بلند مدت خود را از طریق کاهش اثرات منفی خودبر اجتماع، به صورت اختیاری، حداکثر نمایند. به طوری که امروزه این تفکر در میان واحدهای تجاری به صورت روز افزون در حال شکل گیری است که موفقیت بلند مدت آن ها می‌تواند از طریق مدیریت کردن عملیات شرکت، هم زمان با ایجاد اطمینان از حمایت محیطی و پیشرفت مسئولیت های اجتماعی شرکت، تحقق می‌یابد. (سامی و همکاران، ۲۰۰۸). ‌بنابرین‏ اجرای مسئولیت اجتماعی شرکت منجر به بهبود موفقیت شرکت ها در بلند مدت ی شود و در نهایت منجر به رشد اقتصادی و افزایش توان رقابتی شرکت و بهبود عملکرد مالی آن می‌گردد. (سانچز و همکاران، ۲۰۱۰).

بر اساس پژوهش هایی که صورت گرفته است وجود سه نوع رابطه مثبت، منفی و خنثی (عدم وجود رابطه) بین مسئولیت اجتماعی و عملکرد مالی مطرح است. چندین دیدگاه مختلف در زمنیه ارتباط مثبت بین مسئولیت اجتماعی شرکت و عملکرد مالی وجود دارد. دیدگاه اول این است که رابطه ی بین هزینه های کمی شرکت ها، مثل پرداخت های بهره به دارندگان اوراق قرضه، و هزینه های کیفی آن ها، مثل کیفیت تولید یا هزینه های امنیتی، وجود دارد. تلاش شرکت ها برای تحمل هزینه های کیفی کمتر از طریق فعالیت های اجتماعی، به هزینه های کمی بالاتری منجر می شود. همچنین، “فرضیه اثر اجتماع” به عنوان پایه و اساس ارتباط مثبت بین عملکرد اجتماعی و عملکرد مالی شرکت ارائه شده است. در واقع این فرضیه پیشنهاد می‌کند که تامین مجموع نیازهای ذینفعان غیر مالک شرکت اثر مثبتی روی عملکرد مالی خواهد داشت. دیدگاه دوم این است که شرکت های موفق از لحاظ مالی منابع کمتری در ایجاد عملکرد مالی بالای خود به کار می گیرند در نتیجه می‌توانند بخش اعظم منابع خود را به عملکرد اجتماعی اختصاص دهند. دیدگاه سوم نیز بیان می‌کند که شرکت هایی که مسئولیت اجتماعی بیشتری می پذیرد کمتر در معرض ریسک رویدادهای منفی هستند زیرا احتمال کمتری وجود دارد که جریمه های سنگینی برای آلودگی زیاد (محیط زیست) پرداخت کنند، یا احتمال کمی وجود دارد که دعاوی پر هزینه بر علیه آن ها وجود داشته باشد، یا به ندرت فعالیت های منفی اجتماعی که ممکن است برای اعتبار آن ها مخرب باشد را، انجام دهند، که این موارد در نهایت بر عملکرد مالی شرکت ها تاثیر مثبت دارد. به طور کلی، اگر دو شرکت که از هر نظر یکسان هستند و تنها تفاوت آن ها در پذیرش مسئولیت اجتماعی در سطح وسیع توسط یکی از این دو شرکت و عدم پذیرش مسئولیت اجتماعی توسط شرکت دیگری باشد، می توان انتظار داشت که شرکت اولی ریسک منفی کمتر داشته باشد و با رویدادهای زیان آور کمتری مواجه شود.

    1. . Corporate Social Responsibility (CSR) ↑

    1. . Tsoutsoura ↑

    1. . Reputation ↑

    1. . SCHWAIGER ↑

    1. . Tesotesora ↑

    1. . Shahin ↑

    1. – Van Eupen ↑

    1. – Pohle ↑

    1. – Hittner ↑

    1. – sustainable ↑

    1. – corporate citizenship ↑

    1. – social responsiveness ↑

    1. – corporate governance ↑

    1. – stakeholder management ↑

    1. – Carriga ↑

    1. – Mele ↑

    1. – Bowen ↑

    1. – social contract theory ↑

    1. – Legitimacy theory ↑

    1. – Friedman ↑

    1. – conceptualization ↑

    1. – Carroll ↑

    1. – Gardberg ↑

    1. – Fombron ↑

    1. . Danko ↑

    1. . Holm & Vatez ↑

    1. . W.Griffin & JAYB.Barney ↑

    1. .Business for Social Responsibility (BSR) ↑

    1. .McWiliiams & Siegel ↑

    1. .Frooman ↑

    1. . Havard Bowen ↑

    1. . The social Responsibility Of the Businessman ↑

    1. .Weihrich & Koontz ↑

    1. .Igor Ansoff ↑

    1. .Corporate Strategy ↑

    1. . Philanthropy ↑

    1. .Mele & Guillen ↑

    1. .Neo- Guillen ↑

    1. . Milton Friedman ↑

    1. .NewYork Times ↑

    1. . Vehrikh & Kontez ↑

    1. . Neo-Keynesian View ↑

    1. .Radical Political Economy View ↑

    1. .Social Responsiveness ↑

    1. .robbins & Coulter ↑

    1. .The Classical View ↑

    1. .The Socio Economic View ↑

    1. . Philip Kotler ↑

    1. . The holistic Marketing Concept ↑

    1. . Social Responsibility Marketing ↑

    1. . Socitel Marketing ↑

    1. . Socitel vigeo Corporate Social Responsibility (www. Vigeo.com). ↑

    1. . Social Dialog ↑

    1. . Transparency ↑

    1. . Van de Velde et al ↑

    1. . Ferench & Saverd ↑

    1. . Ketro ↑

    1. – Buchholts ↑

    1. – Davis ↑

    1. – Blomstrom ↑

    1. – Holme ↑

    1. – Watts ↑

    1. . Lantos ↑

    1. . G.B.Stewart, 1991,22 ↑

    1. . K.Lehn, K.Makhija, 1996,97 ↑

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...