دانلود فایل های دانشگاهی | دانش، توان منحصر به فرد بشری است: – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
دیدگاه
موضوع
دیدگاه صنعتی
دیدگاه دانش
انسان
مولد هزینه – منبع
مولد درآمد و سود
قدرت مدیریت
وابسته به سطح سلسله مراتب
وابسته به سطح دانش
چالش قدرت
کارگران در مقابل سرمایه داران
دانشکاران در مقابل مدیران
نقش مدیر
ریاست بر زیر دستان
حمایت از همکاران
اطلاعات
ابزار کنترل
ابزار برای ارتباطات ، منبع
تولید
فرآیندهای کارهای فیزیکی منابع فیزیکی برای ایجاد محصول مادی
تبدیل دانش توسط دانشکاران در ساختارهای مادی / غیر مادی
جریان دانش
از طریق هرم سازمانی
از طریق شبکه های از مجموعه های دانشی
عایدی اصلی
مادی و ملموس
غیر مادی / مادی – ایده های جدید تحقیق و توسعه ، مشتریان جدید
خمیر مایه تولید
سرمایه پولی و توانایی انسانی
زمان و دانش
محصول
ماموس و مادی ( سخت افزاری )
ساختارهای ناملموس – فکر – نرم افزار – مفهوم آفرینی
جریان تولید
متوالی ( محرک ماشین )
محرک ایده های متنوع
تأثیراندازه
سهم اقتصادی در فرایند تولید
هدف در شبکه های اقتصادی
رابطه با مشتری
از طریق بازار
تعاملی از طریق شبکه ها
دانش
یک ابزار از میان دیگر منابع
متمرکز بر تجارت
آموختن
یافتن ابزار جدید
ایجاد دارایی های جدید
ارزش نهفته در بازار
دارایی های ملموس
دارایی های ناملموس
اقتصاد
بازگشت سرمایه و سود
هم افزایش وهم بازگشت سرمایه و سود
۲-۲-۴) ویژگی های عملی دانش :
یکی از راه های متداول برای درک مفهوم پیچیده و اهمیت دانش، بیان ویژگی های عملی آن است. گاندری و متس[۲۸] (۲۰۰۲) ویژگی های زیر را برای دانش بیان کردهاند :
۱) دانش، توان منحصر به فرد بشری است: دانش به منزله توانایی مخصوص انسان، درست مانند مهارت، تجربه و هوش است؛ که توانایی انجام دادن کار یا قضاوت درباره حال یا آینده را برای افراد فراهم میکند. این توانایی نتیجه خواندن، دیدن، شنیدن و احساس کردن (فیزیکی یا عاطفی ) امور است. بنابرین صرف خواندن، دیدن، شنیدن و احساس کردن دانش نیست.این ها نقش رسانه و میانجی را در خلق دانش ایفا میکنند؛ این ها داده ها و اطلاعات هستند و در صورتی به دانش تبدیل میشوند که دارای ارزش افزوده گردند.
۲) اکتساب دانش امری پویا است: این ویژگی بسیار مهم است. ابزارهای گوناگونی در کسب، سازماندهی، ذخیره و انتقال دانش از منبعی شخصی به شخص دیگر دخیل هستند. افراد دانش را از منابع گوناگون و از طریق تعامل پویا کسب میکنند.در این اکتساب دو عامل بسیار مهم است :
۱) تشابه بین زمینه شخصی (وضعیت، مفروضات و سوابق آن ها ) با زمینه توصیف شده. ۲) میزان همخوانی بین این دو موضوع که چگونه امور دارای ساخت میشوند و چگونه این ساخت برای خواننده ظاهر می شود. به عبارت دیگر زمینه شخصی و ساختار دو عامل مؤثر بر کسب دانش میباشد. بدین ترتیب کسب دانش وابستگی زیادی به مفاهیم ذهنی افراد دارد.
۳) دانش امری زایا و مولد است: در مقایسه با داده که امری بدون بعد و یا واقعیتی تک بعدی است، دانش امری مولد محسوب می شود. داده ها به دلیل فقدان زمینه دارای این ویژگی هستند؛ در حالی که شخصی که از دانش برخوردار است میتواند به دستکاری، انتزاع، کشف، توضیح و کاربرد امور و واقعیات بپردازد و مهم تر آن که دارنده دانش میتواند بیانیه های جدیدی درباره موضوعات مختلف اظهار کند و توانایی نگاه تازه به امور و واقعیات را کسب کند.
۴) دانش امری مبسوط و پیچیده است: در مورد داده ها و اطلاعات از واحد قطعه استفاده می شود به عنوان مثال گفته می شود: قطعات داده یا اطلاعات در صورتی که در بحث دانش، به مجموعه دانش اشاره می شود. مجموعه گسترده است و اشاره به اطلاعات سازمان یافته دارد نه قطعات مجزا. یادگیری و اکتساب دانش مستلزم صرف روزها و هفتهها نه دقایق و ساعات است.
۵) از طریق کار و عمل به دست میآید:دانش کاری، از طریق عمل و انجام دادن بهتر آن کار، کسب و آموخته می شود.بخش عمده ای از مباحث یادگیری تأکید بر یادگیری در حین کار دارد؛ دانشیکهاز این طریق کسب می شود عینی و پایدار است و نسبت به کسب دانش از طریق سخنرانی، کتاب، فیلم، نوار و … ، محتوای آن کمتر تفسیر می شود.
۶) گفتگو زمینه ساز ایجاد دانش است: قرن ها کتاب وظیفه انتقال دانش را به عهده داشت. کتاب و سایر وسایل چاپی احتمالا در خصوص انتقال دانش صریح توانمند هستند اما در زمینه دانش تلویحی و ضمنی نیازبه برقراری ارتباط _ در اشکال رسمی و غیر رسمی _ است؛ تعامل اجتماعی و گفت و شنود برای خلق دانش و تفسیر اطلاعات الزامی است. امروزه به کمک فناوری امکان گفتگو، فارغ از محدودیت های زمانی و مکانی آسان تر شده است و این امر زمینه خلق، کسب و انتقال دانش را آسان کردهاست.(سرلک و فراتی،۱۳۹۱).
۲-۲-۵)تعاریف مختلف از مدیریت دانش :
به طور کلی مدیریت دانش، چارچوبی برای اعمال فرایندها و ساختارها در جهت اهداف سازمانی است.به طوری که سازمان میتواند با بهره گرفتن از آنچه میداند، یاد بگیرد و برای مشتریان و ذینفعانش ارزش ایجاد کند. مدیریت دانش رویکردی سیستمی به اداره دانش ضمنی و تصریحی سازمانی است که با در اختیار قرار دادن فرایند و تکنولوژی به افراد خود،به هدف افزایش عملکرد سازمانی و مزیت رقابتی دست مییابد (Mat russ,2009). تاکنون صاحبنظران زیادی، تعاریف متعدد و متنوعی از مدیریت دانش ارائه نموده اند که با توجه به زاویه دید و میزان توجه هریک به عاملی خاص، نوع تعریف آن ها از یکدیگر متمایز می شود که به طور خلاصه در جدول زیر به آن اشاره میکنیم:
جدول (۲-۳)تعاریف مدیریت دانش(انصاری رنانی وقاسمی نامقی،۱۳۸۸)
محقق
تعریف
جونز[۲۹]
۲۰۰۵
رویکردی یکپارچه و نظامند در جهت تشخیص، مدیریت و تسهیم کلیه دارایی های فکری شامل پایگاه های داده، مستندات، رویه ها و سیاست ها و تجارب موجود در ذهن افراد
دانرام[۳۰]
۲۰۰۵
کاربرد نظام مند وهدفمند معیارهایی جهت هدایت وکنترل دارایی های دانش ملموس وناملموس سازمان با هدف استفاده از دانش موجود در داخل و خارج سازمان جهت خلق دانش جدید، ایجاد ارزش، ابداع و بهبود.
اودل[۳۱]۲۰۰۰
مدیریت دانش رویکردی نظام مند،جهت یافتن، درک و استفاده از دانش جهت خلق ارزش میباشد.
اسمیت[۳۲]
۲۰۰۳
ساز و کاری جهت ایجاد محیط کاری که در آن دانش و تخصص به آسانی توزیع شود و ایجاد شرایطی که دانش و اطلاعات بتواند در زمان مناسب در اختیار افراد قرارگیرد بگونه ای که آن ها بتوانند به صورت مؤثرتر و با کارایی بیشتر فعالیت کنند.
چو[۳۳]
۲۰۰۵
چارچوبی برای اعمال ساختارها و فرایندهایی در سطوح فردی،گروهی و سازمانی در جهت اینکه سازمان بتواند از آنچه میداند یاد بگیرد و در صورت نیاز دانش جدید را کسب کند تا برای مشتریان و ذینفعانش ارزش خلق کند. چنین چارچوب مدیریتی افراد، فرایندها و فناوری را جهت توسعه پایدار عملکرد یکپارچه میکند.
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1401-10-01] [ 11:04:00 ق.ظ ]
|