جدول ۴-۲ : وضعیت تحصیلی آزمودنی‌ها

تحصیلات

کنترل

آزمایش

سیکل

۲

۳

دیپلم

۴

۳

فوق دیپلم

۳

۳

لیسانس

۳

۲

فوق لیسانس

_

۱

بر اساس نتایج مندرج در جدول ۴-۲ در گروه کنترل سطح تحصیلات از سیکل تا لیسانس می‌باشد و در گروه آزمایش نیز این سطح از سیکل تا فوق لیسانس می‌باشد.

بررسی توصیفی داده ها

در این بخش اطلاعات توصیفی دو گروه آزمایش و کنترل در دو مرحله ‌پیش‌آزمون، ‌پس‌آزمون در خرده مقیاس‌های پژوهش ارائه شده است.

جدول ۴-۳ : شاخص‌های توصیفی دو گروه در متغیر کیفیت زندگی در پیش آزمون و پس آزمون

میانگین

انحراف معیار

متغیر

گروه

پیش آزمون پس آزمون

پیش آزمون پس آزمون

سلامت جسمانی

کنترل

۶۷/۲۶ ۲۵/۲۷

۶۲/۳ ۳۸/۳

آزمایش

۳۳/۲۴ ۳۳/۲۸

۰۹/۴ ۰۵/۳

سلامت روانی

کنترل

۶۷/۱۷ ۰۰/۱۷

۲۰/۳ ۴۳/۳

آزمایش

۴۲/۱۸ ۵۰/۲۴

۲۳/۲ ۷۳/۱

روابط اجتماعی

کنترل

۳۳/۹ ۳۳/۹

۸۸/۰ ۰۷/۱

آزمایش

۶۷/۹ ۷۵/۱۲

۵۵/۱ ۳۵/۱

سلامت محیطی

کنترل

۶۷/۲۶ ۵۸/۲۵

۲۸/۳ ۸۱/۲

آزمایش

۲۵/۲۵ ۱۷/۲۹

۲۸/۴ ۰۸/۴

کیفیت زندگی کل

کنترل

۳۳/۸۰ ۴۲/۷۹

۵۱/۵ ۸۶/۵

آزمایش

۶۷/۷۷ ۲۵/۹۵

۲۹/۱۰ ۶۴/۵

جدول ۴-۳ شاخص‌های آمار توصیفی در متغیرکیفیت زندگی را در پیش آزمون و پس آزمون به تفکیک برای دو گروه نشان می‌دهد. همان‌ طور که مشاهده می‌شود تفاوت میانگین گروه آزمایش و کنترل در پیش آزمون و پس آزمون بیانگر افزایش معنادار کیفیت زندگی زنان نابارور در پس آزمون گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل می‌باشد.

جدول ۴-۴: شاخص‌های توصیفی دو گروه در متغیر افکار خودآیند منفی در پیش آزمون و پس آزمون

میانگین

انحراف معیار

متغیر

گروه

پیش آزمون پس آزمون

پیش آزمون پس آزمون

افکار خودآیند منفی

کنترل

۴۲/۳ ۷۵/۳

۸۸/۱ ۸۴/۱

آزمایش

۱۷/۵ ۶۷/۱

۳۳/۱ ۲۳/۱

جدول ۴-۴ شاخص‌های آمارتوصیفی در متغیر افکار خودآیند منفی را در پیش آزمون به تفکیک برای دوگروه نشان می‌دهد. همان‌ طور که مشاهده می‌شود تفاوت میانگین گروه آزمایش و کنترل در پیش آزمون و پس آزمون بیانگر کاهش معنادار افکار خودآیند منفی زنان نابارور در پس آزمون گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل می‌باشد.

جدول ۴-۵: شاخص‌های توصیفی دو گروه در متغیر استرس در پیش آزمون و پس آزمون

میانگین

انحراف معیار

متغیر

گروه

پیش آزمون پس آزمون

پیش آزمون پس آزمون

استرس

کنترل

۰۰/۱۷ ۵۰/۱۹

۱۳/۴ ۹۲/۳

آزمایش

۶۷/۲۵ ۷۵/۱۳

۷۳/۴ ۷۲/۳

جدول ۴-۵ شاخص‌های آمار توصیفی در متغیر استرس را در پیش آزمون به تفکیک برای دو گروه نشان می‌دهد. همان‌ طور که مشاهده می‌شود تفاوت گروه آزمایش و کنترل در پیش آزمون و پس آزمون بیانگر کاهش معنی دار استرس زنان نابارور در پس آزمون گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل می‌باشد.

بررسی استنباطی فرضیه‌ها

در این قسمت با تحلیل یافته ­های پژوهش، به بررسی فرضیه ­های مطرح شده در فصل یک پرداخته شده است.

فرضیه اول: آموزش مدیریت استرس به شیوه گروهی باعث افزایش معنادار کیفیت زندگی زنان نابارور گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل می‌شود.

در این مرحله با بهره گرفتن از تحلیل کواریانس یک راهه به مقایسه نتایج حاصل از پس آزمون متغیر کیفیت زندگی آزمودنی‌های دوگروه آزمایش و کنترل، با کنترل اثر پیش آزمون پرداخته می‌شود. قبل از تحلیل داده ها، برای بررسی همگنی واریانس متغیرها، ازمفروضه نرمال بودن جامعه و آزمون لون استفاده شد. جدول ۴-۶ نتایج آزمون لون را نشان می‌دهد.

جدول ۴-۶ : آزمون لون برای اطمینان از همگنی واریانس‌های متغیر کیفیت زندگی در گروه آزمایش و کنترل

متغیر

آزمون لون

درجه آزادی ۱

درجه آزادی ۲

سطح معناداری

کیفیت زندگی

۲۳۶/۰

۱

۲۲

۶۳۲/۰

نتایج مندرج در جدول ۴-۶ نشان می‌دهد که آزمون لون در متغیر کیفیت زندگی (۶۳۲/۰=p) معنی‌دار نمی‌باشد. ‌بنابرین‏ واریانس دو گروه آزمایش و کنترل در متغیر کیفیت زندگی به طور معنی‌داری متفاوت نیستند و فرض همگنی واریانس‌ها تأیید می‌شود. ‌بنابرین‏ آزمون تحلیل کواریانس قابل اجرا می‌باشد.

جدول ۴-۷ : نتایج آزمون ANCOVA برای بررسی میانگین پس آزمون گروه آزمایش با میانگین پس آزمون گروه کنترل با کنترل اثر پیش آزمون در متغیر کیفیت زندگی

متغیر

منبع

مجموع مجذورات

درجه آزادی

میانگین مجذورات

مقدار F

سطح معنی داری

گروه

۱۵۰/۷۳۹

۱

۱۵۰/۷۳۹

۴۲۲/۵۲

۰۰۰/۰

کیفیت زندگی

خطا

۳۰۱/۱۸۳

۱۲

۱۰۰/۱۴

_

_

کل

۱۸۵۲۸۴

۲۴

_

_

_

جدول ۴-۷ نتایج آزمون ANCOVA نشان می‌دهد که با کنترل پیش آزمون، در پس آزمون برای زیر مقیاس سلامت جسمانی (۰۰۱/۰=p)، سلامت روانی (۰۰۰/۰=p)، روابط اجتماعی (۰۰۰/۰=p)، سلامت محیطی (۰۰۲/۰=p) و کیفیت زندگی (۰۰۰/۰=p) در بین گروه‌های مطالعه تفاوت معنی داری وجود دارد و با ۹۵ درصد اطمینان می توان گفت میانگین گروه آزمایش و کنترل در متغیر کیفیت زندگی و خرده مقیاس‌های این متغیر، تفاوت معنادار وجود دارد و فرضیه اول تأیید می‌گردد و می‌توان گفت آموزش مدیریت استرس به شیوه گروهی باعث افزایش معنادار کیفیت زندگی زنان نابارور می‌شود.

فرضیه دوم: آموزش مدیریت استرس به شیوه گروهی باعث کاهش معنادار افکار خودآیند منفی زنان نابارور گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل می‌شود.

جدول ۴-۸ : آزمون لون برای اطمینان از همگنی واریانس‌های متغیر افکار خودآیند منفی در گروه‌های آزمایش و کنترل

متغیر

آزمون لون

درجه آزادی ۱

درجه آزادی ۲

سطح معناداری

افکار خودآیند منفی

۰۶۲/۰

۱

۲۲

۸۰۶/۰

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...