تحقیق-پروژه و پایان نامه – روش پژوهش – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
(جاناتان کانتر[۷۶] و همکاران،۲۰۱۱)در پژوهشی کارآمدی و کارایی ترکیبی فعالسازی رفتاری برافسردگی لاتینی های ایالات متحده را به صورت کارآزمایی تصادفی مورد بررسی قرار دادند، که معلوم شد، افسردگی یک بار مهم برای لاتینی ها، به عنوان بزرگترین گروه اقلیت در ایالات متحده که سریعترین رشد را از میان بیماریهای دیگر در بین آن ها دارا است،مطرح است. مطالعه حاضر انجام یک مطالعه کنترل شده تصادفی از فعال سازی رفتاری (BA) برای لاتینی های اسپانیایی زبان (BAL، ۲۱ نفر)میباشد.نتایج حاصل از این پژوهش کارآمدی و کارایی فعال سازی رفتاری را تأیید کرده ونشان میدهد، این رویکرد علایم افسردگی در این افراد را به طور قابل ملاحظه ای کاهش داده و بر کیفیت زندگی و سلامت روان آن ها افزوده است.
(ملیسا[۷۷]، فارست[۷۸]، الیزابت[۷۹] و همکاران، ۲۰۱۰)در مطالعه خود اثربخشی فعال سازی رفتاری (BA) بر علائم افسردگی و کیفیت زندگی بیماران مسن در یک مرکز روانپزشکی سالمندان را مورد بررسی قرار دادند. نفرات شرکت کننده ۵۰نفر و با اختلال شناختی خفیف تا متوسط، و با سن ۶۵ سال یا مسن تر در این تحقیق حضور داشتند. BA در ۴ هفته شامل هشت جلسه ۳۰- ۶۰ دقیقه ای برگزار گردید.نتایج حاکی از آن است که فعال سازی رفتاری در کاهش افسردگی سالمندان با اختلال شناختی خفیف مؤثر بوده و اثر قابل توجهی در افزایش کیفیت زندگی آنان داشته است. اما در مورد سالمندان با اختلال شناختی متوسط، این رویکرداثر معنا داری بر افسردگی و کیفیت زندگی این دسته از سالمندان نداشته است.
(جسیکا مگیدسون،استیون، داکترز[۸۰]، بران[۸۱] و همکاران، ۲۰۱۳ )در پژوهشی به بررسی اثرات فعال سازی رفتاری بر افسردگی و کیفیت زندگی و پایبندی به درمان ایدز HIV) ) بیماران مبتلا بهHIV پرداختند،که معلوم گردید،فعال سازی رفتاری به طور قابل توجهی بر پایبندی بیماران به درمان و ادامه آن مؤثر بوده و نشانه های افسردگی در آنان را تخفیف داده است.
یافته های این پژوهش حاکی از آن است که این درمان بر بهبود کیفیت زندگی این قبیل از بیماران تاثیر عمده ای داشته است.
(دیوید هلراستینا[۸۲]، جاناتان استیو ارتا و همکاران، ۲۰۱۴)در پژوهش خود اثر بخشی درمان فعال سازی رفتاری بر بازگشت به کار افراد با افسردگی مزمن و دارای اختلال روانی مزمن که به دارو پاسخ دادهاند، را مورد بررسی قرار دادند که نتایج حاصل از تحقیق نشان داد، فعال سازی میتواند بعد از دارو درمانی که برای کاهش علایم افسردگی و تخفیف نشانه های اختلال روانی به کار برده می شود،در بازگشت به کار این افراد فوق العاده مؤثر واقع شده و فرد را برای مدتی طولانی فعال و شاغل نگاه میدارد. این نتیجه تا وقتی پا بر جاست که علایم افسردگی و اختلال روانی با دارو کنترل و ثابت نگاه داشته شود.
پژوهش تحلیل مؤلفه ای (جکوبز[۸۳] و همکاران،۱۹۹۶) که ۱۵۰ فرد افسرده بزرگسال را بطورتصادفی در یکی از سه موقعیت درمانی ۱-فعال سازی رفتاری ۲-فعال سازی رفتاری به اضافه باز سازی شناختی ۳- بسته شناخت درمانی کامل قرار دادند،نشان داد که تفاوت معنا داری بین سه موقعیت درمانی، چه در درمان مرحله حاد افسردگی و چه در پیشگیری از عود، آن هم در پیگیری ۲ ساله دیده نشد.و نتایج به دست آمده از مؤلفه فعال سازی رفتاری با نتایج حاصل از شناخت درمانی کامل یکسان بود.این پژوهش مهم یکی از تحقیقات معتبری است که تاثیر غیر قابل انکار فعال سازی رفتاری در درمان افسردگی را مشخص میکند.
۲-۱۰-جمع بندی کل فصل
در این فصل بعد از مقدمه به مبانی نظری پژوهشی متغیرهای مطروحه در تحقیق پرداخته شده است.
مواردی چون مفاهیم تاریخی، علایم تشخیصی،نظریه های سبب شناسی،تعاریف و ابعاد،مدلها،علل بوجودآورنده و…افسردگی مورد بررسی و موشکافی دقیق قرار گرفته اند.
و در ادامه رویکرد فعال سازی رفتاری کوتاه مدت از لحاظ تاریخی مورد بحث قرار گرفته و در مورد انواع فعال سازی، افراد تاثیر گذار برآن، مبانی نظری، تعاریف فعال سازی، اصول اساسی آن و روش های درمانی در این رویکرد صحبت و بحث شده است.
و در ادامه پژوهشهای انجام شده در داخل و خارج از کشور با ذکر منبع و سال انجام آن، که در ارتباط با موضوع تحقیق بوده، مطرح گردیده و نتایج حاصل از این پژوهشها به طور خلاصه عنوان شده است.
در این تحقیق سعی شده است تا اثر بخشی یکی از درمانهای موج سوم شناختی رفتاری بنام رویکرد فعال سازی رفتاری کوتاه مدت بر افسردگی دانشجویان مورد بررسی قرار گیرد. تحقیق یاد شده یکی از اولین پژوهشهای انجام شده در ایران میباشد که اثر بخشی این رویکرد را برافسردگی دانشجویان بررسی میکند. همان طور که میدانیم این رویکرد در ابتدا به عنوان درمان اختصاصی افسردگی به وجود آمد و به این دلیل که این رویکرد به طور علمی وهدفمندبه موضوعاتی چون اجتناب، نشخوار فکری و عدم انجام فعالیتهای هدفدار، راه اندازها، واکنش ها، وجود یا عدم وجود مهارتهای اجتماعی وغیر اجتماعی می پردازد،میتواند به تنهایی در درمان اختلالاتی چون افسردگی و اضطراب در مدتی کوتاه مؤثر افتاده و از عود آن ها جلوگیری نماید،عملکردی که این رویکرد را از بسیاری از درمانهای دیگر ممتاز میکند.
این پژوهش به این منظور انجام شده تا به طور خاص دانشجویان را جهت پیشگیری از ابتلا به افسردگی، درمان و جلوگیری از عود آن یاری نماید.
کما اینکه این درمان با اهداف فوق میتواند برای دیگر افراد جامعه نیز با در نظر گرفتن خصوصیات فردی، اجتماعی و فرهنگی آن ها به کار گرفته شود.
با توجه به اثرات مختلف وغیر قابل انکار افسردگی بر جسم، روان و رفتار افراد و تحمیل هزینه های گوناگون مادی و معنوی بر فرد و جامعه، به نظر میرسد ما بتوانیم با این تحقیق گام مؤثری در جهت شناخت بیشتر افسردگی و اثرات آن و راه های پیشگیری ودرمان و کنترل آن و در نتیجه بهزیستی افراد جامعه برداریم.
فصل سوم:
روش پژوهش
۳-۱-روش پژوهش
پژوهش حاضر از نظر نحوه گرد آوری اطلاعات شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون و گروه کنترل میباشد و از نظر هدف کاربردی و به صورت میدانی اجرا می شود،پژوهش کاربردی پژوهشی است که با بهره گرفتن از نتایج تحقیقات بنیادی به منظور بهبود و به کمال رساندن رفتارها، روشها، ابزار ها، وسایل، تولیدات،ساختارهاو الگوهای مورد استفاده جوامع انسانی انجام می شود.نمونه تصادفی نوعی نمونه گیری است که در ان هر عضوی از جامعه شانس برابری برای انتخاب شدن دارد (عیسوی،۱۳۸۵). در این پژوهش متغییر مستقل شامل ۱۰جلسه آموزش مبتنی بر فعال سازی رفتاری به صورت مشاوره گروهی بود.این جلسات به صورت ۴۵ دقیقه با تواتر هفته ای دو بار تشکیل شد.
۳-۲-جامعه آماری، حجم نمونه و روش نمونه گیری
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1401-10-01] [ 11:14:00 ق.ظ ]
|